Ikkona: Naše pivo vyvážame aj do Francúzska

Pivovarnícky sektor má za sebou ďalší rok. Opäť bol pestrý na udalosti aj zmeny trendov. Pribúdajú nielen pivovary, ale najmä podniky, ktoré čapujú remeselné pivo. Nové pivné štýly začínajú na trh uvádzať aj nadnárodní hráči. Ako sa na rok 2018 pozerajú pivovarníci a ľudia, ktorí sa pohybujú okolo piva? Portál oPive.sk sa opäť rozhodol zorganizovať veľkú anketu. Dnes odpovedá Katarína Koláčová z kočovného pivovaru Ikkona.

Ikkona, anketa, Katarína Koláčová

Ako hodnotíte rok 2018 z pohľadu pivovarníka? Čo všetko sa zmenilo oproti minulosti?

Roku 2018 by som pridelila jedno slovo a to je väčšia „stabilita“. Pre náš pivovar to bol stabilný rok. Podarilo sa nám získať nových klientov v sekcii HoReCa a privátnych produktov. Taktiež sa nám podarilo nadviazať spoluprácu s platformou Našepivo, kde sa ponúka celý náš sortiment vo forme e-shopu. Takže sa nám podarilo priniesť pivo Ikkona do každého kúta Slovenska touto formou.

Veľkou výzvou bol export fľaškového piva na zahraničné trhy, ktorý sme výrazne posilnili. Za hranicami sa objavilo naše fľaškové pivo pravidelne na policiach pivoték a supermarketov v Maďarsku, v Česku a vo Francúzsku. Na Slovensku je dobre dostupné okrem pivoték napríklad aj v predajniach Billa, čo je taktiež skvelý spôsob ako posilniť predaj fľaškového piva na celom území našej republiky.

Čo by ste označili za pivovarnícku udalosť roka?

Ja som tak najviac vnímala tento rok moment, kedy Heineken group oznámil vlastný lietajúci craft projekt na Slovensku – pivovar Bradáč. Táto skutočnosť dosť zahýbala slovenskými „stojatými vodami“ a vyvolala otázniky. Pre mňa je to zaujímavý moment, lebo aj takýto veľký hráč týmto vlastne priamo uznal, že v doteraz marginálnom craft segmente sa skrýva veľký potenciál aj preňho.

Zároveň to môže pre celý remeselný pivný segment znamenať, že sa craft pivu bude robiť z ich strany väčšie promo, ktoré môže v závere pomôcť dostať oveľa viac zaujímavého piva z našich malých lietajúcich aj kamenných pivovarov nielen k našim súčasným, ale hlavne k novým budúcim zákazníkom. Takto sa reálne môže stať napríklad aj to, že dnešný malý regionálny pivovar bude ekonomicky môcť rásť a bude mať dosť zákazníkov k tomu, aby rýchlejšie prekonal hranice svojho regiónu.

Čo podľa vás najviac trápi pivovarnícky sektor a aké zmeny na trhu by ste privítali?

Pivovarnícky sektor už tradične trpí prehnanou byrokraciou, hlavne čo sa týka nových prírastkov v podobe novovzniknutých pivovarov na Slovenskom. Je to veľká záťaž, ktorá môže odradiť potencionálnych záujemcov o toto podnikanie. Sú prípady, keď dostať kladný súhlas na zámer EIA trvá aj rok.

Pivovarov na Slovensku podľa mňa stále nie je dosť, bolo by super, keby sa podarilo rozšíriť pivnú scénu natoľko, aby sa v každom meste objavil menší, alebo väčší regionálny pivovar. Na Slovensku dnes stále absentujú kvalitné „stredne veľké“ remeselné pivovary s ročnou produkciou nad 10-tisíc hektolitrov, ktoré by mohli reálne konkurovať napríklad malým a stredným českým pivovarom, ktoré túto medzeru na našom obchodnom trhu zatiaľ úplne ovládli.

Aké sú vaše plány na rok 2019? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?

Plánov máme veľa, niektoré sa nám možno splnia, niektoré budeme snívať ďalej. Rozhodne by som chcela pokračovať v ceste, na ktorej teraz sme, to znamená, že aj v budúcom roku by bolo dobré ešte porásť aspoň o 15 – 20 percent v produkcii a predaji piva oproti roku 2018 ako na domácom trhu, tak aj na exportných trhoch a primárne ešte o niečo zväčšiť podiel nášho fľaškového piva okrem HoReCa segmentu aj v segmente retailovom.

Snímka: Pivovar Ikkona