Kaltenecker: Do problémov nás priviedlo neodborné vedenie

Kaltenecker

Rožňavský pivovar Kaltenecker rieši problémy. Ako sme v pondelok informovali, pivovar požiadal súdy, aby ho chránili pred veriteľmi. V praxi to znamená, že spoločnosť chce podstúpiť reštrukturalizáciu. Vydala sa tak podobnou cestou ako stavebné giganty Váhostav či Doprastav. Portál oPive.sk oslovil pivovar s otázkami prečo sa dostal do problémov, aká je jeho aktuálna kondícia a aké sú plány pivovaru na ďalšie mesiace. Prinášame vám odpovede v neskrátenej podobe, aby ste mali prehľad o tom, čo sa v zákulisí pivovaru deje.

***

Quo Vadis Kaltenecker?

Pivovar Kaltenecker s.r.o. je klasickým príkladom spoločnosti, ktorá sa vďaka neodbornému vedeniu dostala do finančných problémov. Ako výrobca piva je spoločnosť vlajkovou loďou výroby pivných špeciálov na Slovensku. Vo svojej veľkostnej triede nemá z hľadiska kvality prakticky žiadneho konkurenta. Suroviny, technológia, odbornosť personálu, všetko na najvyššej možnej úrovni. Pivovar je schopný umiestniť na trhu celú svoju produkciu. Aj pri minimálnej reklame je jeho popularita mimoriadne veľká a v pomere k vyprodukovaným hektolitrom až prekvapujúco vysoká.

Napriek všetkým superlatívom je spoločnosť vo finančných problémoch. Čo priviedlo pivovar až do bodu, kedy bolo nutné požiadať súd o ochranu pred veriteľmi a uviesť do života reštrukturalizačný plán. Neodborné rozhodnutia manažmentu, nesystémový prístup k riešeniu každodenných úloh, zlá organizácia nákupu surovín, chaos v odbytovom hospodárstve a k tomu neprimerané ambície ďalšieho rozvoja majú za následok, že reštrukturalizácia sa stala tým správnym riešením. Pivovar so špičkovým produktovým portfóliom, o ktoré je na trhu vysoký záujem potrebuje nabrať dych a ozdraviť svoje financie.

Za tejto situácie bolo prirodzené, že noví majitelia pristúpili k výmene vrcholového manažmentu. Zostávajúca personálna štruktúra spoločnosti ostala nedotknutá. Hlavný sládek Marián Bednár zotrval na svojom poste a je, tak ako doteraz, tvorcom a garantom kvality a chute. Správnosť tohto rozhodnutia potvrdzuje neustále sa zvyšujúci záujem o naše pivo.

V surovinovej základni sme prijali zásadu, že len to najlepšie je dosť dobré, aby sme z neho varili naše pivo. Varíme zo sladu vychýrenej rodinnej firmy Weyermann z Bavorska. Pokiaľ použijeme na dochutenie niektorého špeciálu iný slad, je to vždy od niektorého zo svetových lídrov v sladovníctve. Nájdete u nás chmeľ z celého sveta, lebo práve kombinácia rôznych druhov je to, čo nám robí zvučné meno. Do výrobného postupu sme zaviedli prvky kontrolingu, lebo odborné a presné riadenie procesov výroby považujeme za prvotný nástroj udržania kvality.

V súčasnosti vyvážame okolo 35% produkcie do Maďarska, Česka a Rakúska. Zostávajúcu časť produkcie spotrebuje domáci trh. Vzhľadom na zvyšujúci sa dopyt  u domácich odberateľov sme nútení odmietať nových klientov zo zahraničia. Sme slovenský pivovar a vidíme svoje miesto hlavne na slovenskom trhu.

S rozširovaním kapacity sme opatrní. Ak sa do niečoho pustíme, tak len do doplnenia  súčasného vybavenia o nové CK tanky. A aj to len v tej miere, ako nám umožňujú technické parametre už inštalovaných médií. Ale i to by dokázalo zdvihnúť objem o približne 30%.

Pivovar je produktovo  vyprofilovaný a smerovanie meniť nebude. Nie je na to dôvod, dopyt po našom pive je vysoký. Preplnene sklady u nás nenájdete. Čo navaríme, expedujeme behom pár dní. Naši odberatelia právom očakávajú každú sezónu niekoľko noviniek. My ich v tom nesklameme. Túto zimu sme sa rozhodli potešiť pivárov štyrmi novinkami (už ste o nich písali). Od marca pridáme nový ležiak „nefiltrovanú jedenástku“. Na leto chystáme novú, ľahšiu IPA s prídavnou chuťou tropického ovocia. Uvažujeme o sérii s pracovným názvom „Cesta okolo sveta“. Tu by sme chceli prezentovať „Ale“ variovaný a dochutený chmeľmi z rôznych kútov sveta. Momentálne experimentujeme s hľadaním vhodného „tela“.

Pozícia slovenského lídra vo výrobe kvalitného piva a hlavného „experimentátora“ na domácom trhu nás napĺňa hrdosťou. Ale uvedomujeme si, že je to záväzok do budúcnosti. Záväzok držať kvalitu a neustále tvoriť. To je vlastne odpoveď na otázku: Quo vadis Kaltenecker?

Juraj Husár