Leto sa naplno rozbehlo a sním sú spojené rôzne festivaly či podujatia, na ktorých sa čapuje pivo. Fenoménom posledných rokov je kupovanie exkluzivity veľkými značkami. A teraz nemyslím festivaly akým je Pohoda. Tam mi to príde ako-tak logické. Narážame na ľudové veselice akým bol Majáles v Bratislave či Spišské trhy, o ktorých som sa dočítal aj na tejto stránke.
Odhalenie zákulisia
Ide o to, že organizátorom zaplatí pivovarnícka skupina určitú čiastku a tí potom dajú všetkým účastníkom povinnosť čapovať vopred dohodnutú značku. O takýchto sponzorských akciách som veľa nevedel. Pomohol mi však článok na českom Deníku.
Práve tam pekne odhalili, ako to funguje. V meste Louny pravidelne organizujú podujatie Letní lounské vábení. Ide o podujatie, na ktorom sa samozrejme pije pivo. Exkluzivitu si v tomto smere vyhradila spoločnosť Heineken Česká republika. Čo ju to stálo? Podľa Deníka 150-tisíc českých korún. V prepočte je to asi 5 900 eur.
Tamojší majiteľ pivovaru Pivo ZLoun Radek Taraba však prišiel s myšlienkou, že Heineken preplatia. „Heineken dáva na Vábenie 150-tisíc korún, podľa dohovoreného modelu by sa na túto sumu zložili tri lounske a dva ďalšie regionálne pivovary. Každý pivovar by dal 30-tisíc korún,“ vysvetľoval pivovarník.
Podľa jeho slov by to bola akceptovateľná suma. „Keď som všetko spočítal, zhodol som sa so zástupcami ostatných pivovarov, že na to, aby sme dostali túto sumu späť, musíme každý predať približne 35 sudov. Je to veľké riziko, ale povedali sme si, že do toho pôjdeme. Chceme v našom meste, kde platíme dane, prezentovať naše pivo,“ vysvetľoval.
Má to zmysel?
Pre krátkosť času sa to pivovarníkom nepodarilo a aj tento rok bude augustové podujatie v réžií pív zo skupiny Heineken. Inak tá je z mestom spojená. V roku 2010 tam zavrela svoj pivovar. Aktuálne pritom v meste varia pivo pivovary Pivo ZLoun, Rodinný minipivovar Domov a Zichovecký pivovar.
Mesto avizuje, že je pripravené s malými pivovarmi rokovať budúci rok. V tejto súvislosti ma napadlo, či sa podobného prístupu dočkáme aj na Slovensku. A či by v tomto smere nemali robiť ústupok aj starostovia či primátori miest.
Najmä keď sa pozrieme na to, že malé pivovary reprezentujú región a dávajú tamojších ľuďom prácu. Otázne je, či by mali minipivovary súťažiť s veľkými aj v tomto smere. Či by to nebola cesta do pekla. Každopádne, je sympatické, že sa o to v susedných Čechách aspoň pokúšajú…
***********************************
Guñéz Ulej
Narodil som sa niekde medzi Kyjevom a Prahou. Bez piva si neviem predstaviť deň, ani noc. Pracujem ako IT-čkár v jednej nemenovanej firme a mojim snom je celosvetový mier. Ak máte nejaké postrehy, alebo pivné hlúposti, pošlite mi ich na adresu gunez.ulej@gmail.com.