O pive, biznise, futbale a zlých rozhodnutiach

Futbal

Veľmi živo si dodnes pamätám na majstrovstvá sveta v hokeji, ktoré sa v roku 2011 uskutočnili v Bratislave a Košiciach. Nepamätám si na hokejové zápasy, ani na výsledky (aj keď viem, že naši pohoreli a s reprezentáciou sa lúčil Pavol Demitra).

Dodnes si však pamätám na fanzónu, ktorá vznikla na futbalovom ihrisku základnej školy na Kalinčiakovej ulici. To, aká tam vznikla atmosféra, bolo niečo famózne.

Špeciálna atmosféra

Živo si pamätám hlavne na českých fanúšikov, ktorí dokázali vytvoriť na mieste neopakovateľnú atmosféru.

Viem, že pivo mi vtedy chutilo a bolo jedno, či bolo naozaj dobré. Pivo častokrát nevnímate, resp. jeho kvalita ide do úzadia, keď máte okolo seba vytvorenú správnu skupinu ľudí. Takéto okamžiky sa vám vryjú do pamäti.

Prečo na to spomínam dnes? Zaujali ma správy o tom, že organizátori futbalových majstrovstiev sveta v Katare pár dní pred ich začiatkom oznámili, že pivo sa nebude podávať na futbalových štadiónoch. Tu si pomôžem oficiálnym vyjadrením.

„Po diskusiách so štátnymi autoritami sme sa rozhodli zrušiť predajné miesta alkoholu pred štadiónmi a sústrediť ich na miesto konania FIFA festivalu a ďalšie autorizované miesta. Hostitelia turnaja a FIFA zaistia, že okolie štadiónov poskytnú fanúšikom príjemné, úctivé a radostné zážitky,“ zverejnila FIFA pár hodín pred začiatkom turnaja.

Aj to vykresľuje celý šampionát. Nie, fanúšikovia tam nejdú kvôli pivu. Pivo však podľa mňa k futbalu patrí. Ja to beriem ako keď si v kine kúpite pukance a colu. Šport a fandenie vnímam ako určitú formu relaxu.

Viem si živo predstaviť, že fanúšikovia precestujú pol sveta, zaplatia nemalé sumy za letenky aj lístky a chcú sa zabaviť. Nikto tam nejde s cieľom ožrať sa a robiť neprístojnosti. Ak by predaj alkoholu zakázali kvôli možným rizikám, tak to beriem. Lenže takto to nie je. Aj sa človek opýta, či sa takéto podujatie nerobí pre fanúšikov…

O peniaze

Áno, Katar je moslimská krajina a má svoje zvyklosti. Mali by sme to určite rešpektovať. Ale oni sa rozhodli organizovať jedno z najväčších športových podujatí na svete. Oni sa rozhodli hostiť futbalový „cirkus“, v ktorom ide o peniaze.

Nakoniec aj rozhodnutie nepredávať pivo môže mať finančný rozmer. Za exkluzivitu predávať svoje pivo na šampionáte zaplatil americký Budweiser „sponzorské“ 75 miliónov dolárov. Uvidíme, či táto stopka nebude mať aj právnu dohru.

Inak pivo sa bude predávať na špeciálne vyhradených miestach a zónach. Cena za polliter je stanovená na necelých 14 eur. Tu môžeme polemizovať o tom, čí takéto pivo za spomenutú sumu stojí. Určite nestojí.

Ale tu nejde o pivo. Fanúšikovia, ktorí navštívia šampionát hľadajú zábavu, vzrušenie či zážitok. Tam nehľadajme nič iné. V prípade FIFA aj ďalších sponzorov ide o biznis. Len príjmy FIFA predstavujú za šampionát sedem mililárd eur. A Katar? Ten si chce vylepšiť meno.

Nakoniec na konci dňa môže byť najsmutnejší len smädný fanúšik. Aj ten je však len bábkou v cirkuse, v ktorom v prvom rade peniaze.

***********************************

Guñéz Ulej
Narodil som sa niekde medzi Kyjevom a Prahou. Bez piva si neviem predstaviť deň, ani noc. Pracujem ako IT-čkár v jednej nemenovanej firme a mojim snom je celosvetový mier. Ak máte nejaké postrehy, alebo pivné hlúposti, pošlite mi ich na adresu gunez.ulej@gmail.com.

Prečítajte si aj

Kam tento „zvrátený“ pivný svet speje?

Obrázok od Jan Vašek z Pixabay.