Krčmári mali problém už pred pandémiou. Bude ešte väčší?

čapovane pivo

Kedysi u nás platilo, že pivo sa pije hlavne v krčme či reštaurácii. Časy, keď malo čapované pivo prevahu sú nenávratné stratené. Už pred pandémiou sa z desiatich pív až sedem vypilo doma z fľaše. Pandémia nového koronavírusu tento rozdiel ešte zvýši.

Môžeme závidieť

Štatistika predaja piva a jej rozdelenie podľa predajného  kanála je dôležitá hlavne pre pivovarníkov. Marža pri predaji sudového piva je totiž výrazne vyššia. Za všetko hovorí len samotný fakt, že predať jeden 50-litorvý sud je jednoduchšie, ako predať 100 pollitrových fliaš či plechoviek. A tu sa nebavíme o pracnosti plnenia fľaškového či plechovkového piva.

Združenie The Brewers of Europe sleduje štatistiky podľa predaja piva. Z európskeho meradla sú na tom najlepšie Portugalci alebo Španieli. V týchto krajinách sa predá sedem z desiatich pív v krčmách či podnikoch. Len 30 percent pív si tam pivári kupujú v supermarketoch.

Predaj piva podľa kanála

(žltá farba: krčmy, podniky a reštaurácie, modrá farba: obchody, supermarkety, pivotéky)

čapované pivo

Krajiny z Pyrenejského polostrova nasledujú tretí Íri, štvrtí Malťania a na piatom mieste v tejto štatistike skončili Gréci, kde sa šesť pív z desiatich predá v krčme. Ako vidieť, pivo si v podnikoch vychutnávajú hlavne južanské národy. Je to dané aj životným štýlom a tradíciami.

Spodná polovica

Slovensko je z tohto pohľadu v Európe na 17. mieste. Zo 100 pív sa len 29 predá v podnikoch. Slováci tak radšej a častejšie pivo kupujú „na domov“. Tento trend bol v posledných rokoch prehlbujúci a číslo nákupov piva zo supermarketov či pivoték neustále stúpalo.

V tomto smere sme na tom podobne ako Maďari, v Česku je pomer 35:65 v prospech nákupov zo supermarketov. Ešte horšie sú na tom Poliaci, ktorí v krčme vypijú len 11 zo 100 pív. Horšie v Európe sú na tom len Estónci, ktorí vypijú v podnikoch len sedem zo 100 pív.

Pre slovenské pivovary to môže byť fakt, s ktorým sa budú musieť vyrovnať. Pre niektoré to môže byť problém. Týka sa to najmä pivovarov a minipivovarov, ktoré majú väčšiu kapacitu a sú vo väčšej miere odkázané na predaj mimo svojho domovského podniku, resp. podnikov.

Problém je to z toho hľadiska, že na slovenskom trhu absentujú predajné kanály, ktoré by vedeli vo veľkej miere a stabilne odoberať aj produkciu minipivovarov. Jednoducho aby pivovar prišiel s dodávkou, vyložil paletu nafľaškovaných pív a ďalej sa nestaral. Ideálne, aby sa to takto opakovalo na týždennej či mesačnej báze.

Otázne tiež zostáva, ako pandémia zmení návyky a správanie zákazníkov. Či časť zákazníkov nezmení frekvenciu návštev, resp. nevymení popíjanie vonku za to doma. Tu môžeme len špekulovať, prax ukáže ako to dopadne.

Prečítajte si aj

Aké pivo je najlepšie? Čapované, z plechovky či fľaše?

 

 

Snímka: Pixabay/Jerzy Gorecki