Kedysi u nás platilo, že pivo sa pije hlavne v krčme či reštaurácii. Časy, keď malo čapované pivo prevahu sú nenávratné stratené. Už pred pandémiou sa z desiatich pív až sedem vypilo doma z fľaše. Pandémia nového koronavírusu tento rozdiel ešte zvýši.
Môžeme závidieť
Štatistika predaja piva a jej rozdelenie podľa predajného kanála je dôležitá hlavne pre pivovarníkov. Marža pri predaji sudového piva je totiž výrazne vyššia. Za všetko hovorí len samotný fakt, že predať jeden 50-litorvý sud je jednoduchšie, ako predať 100 pollitrových fliaš či plechoviek. A tu sa nebavíme o pracnosti plnenia fľaškového či plechovkového piva.
Združenie The Brewers of Europe sleduje štatistiky podľa predaja piva. Z európskeho meradla sú na tom najlepšie Portugalci alebo Španieli. V týchto krajinách sa predá sedem z desiatich pív v krčmách či podnikoch. Len 30 percent pív si tam pivári kupujú v supermarketoch.
Predaj piva podľa kanála
(žltá farba: krčmy, podniky a reštaurácie, modrá farba: obchody, supermarkety, pivotéky)
Krajiny z Pyrenejského polostrova nasledujú tretí Íri, štvrtí Malťania a na piatom mieste v tejto štatistike skončili Gréci, kde sa šesť pív z desiatich predá v krčme. Ako vidieť, pivo si v podnikoch vychutnávajú hlavne južanské národy. Je to dané aj životným štýlom a tradíciami.
Spodná polovica
Slovensko je z tohto pohľadu v Európe na 17. mieste. Zo 100 pív sa len 29 predá v podnikoch. Slováci tak radšej a častejšie pivo kupujú „na domov“. Tento trend bol v posledných rokoch prehlbujúci a číslo nákupov piva zo supermarketov či pivoték neustále stúpalo.
V tomto smere sme na tom podobne ako Maďari, v Česku je pomer 35:65 v prospech nákupov zo supermarketov. Ešte horšie sú na tom Poliaci, ktorí v krčme vypijú len 11 zo 100 pív. Horšie v Európe sú na tom len Estónci, ktorí vypijú v podnikoch len sedem zo 100 pív.
Pre slovenské pivovary to môže byť fakt, s ktorým sa budú musieť vyrovnať. Pre niektoré to môže byť problém. Týka sa to najmä pivovarov a minipivovarov, ktoré majú väčšiu kapacitu a sú vo väčšej miere odkázané na predaj mimo svojho domovského podniku, resp. podnikov.
Problém je to z toho hľadiska, že na slovenskom trhu absentujú predajné kanály, ktoré by vedeli vo veľkej miere a stabilne odoberať aj produkciu minipivovarov. Jednoducho aby pivovar prišiel s dodávkou, vyložil paletu nafľaškovaných pív a ďalej sa nestaral. Ideálne, aby sa to takto opakovalo na týždennej či mesačnej báze.
Otázne tiež zostáva, ako pandémia zmení návyky a správanie zákazníkov. Či časť zákazníkov nezmení frekvenciu návštev, resp. nevymení popíjanie vonku za to doma. Tu môžeme len špekulovať, prax ukáže ako to dopadne.
Prečítajte si aj
Snímka: Pixabay/Jerzy Gorecki