Mesiac bez piva? Kedysi by sme vás vysmiali, dnes nie

Suchý január

„Suchý január? S týmto radšej neotravuj.“ Asi takto by znela odpoveď pred troma či štyrmi rokmi na iniciatívu, ktorá propagovala to, aby sa ľudia na mesiac vzdali konzumácie alkoholu. Už zo samotnej podstaty fungovania stránky oPive.sk sa nám to zdalo nemiestne. Za ten čas sa toho veľa  zmenilo. Napríklad aj ponuka na trhu. Ale nepredbiehajme.

Čo to vlastne je?

Najprv si ujasnime pojmy. Kampaň pod názvom Suchý január (v angličtine Dry January) sa prvýkrát spustila v januári 2013 v Spojenom kráľovstve. Jej cieľom bolo inšpirovať ľudí, aby sa na 31 dní vzdali požívania alkoholických nápojov.

Január nebol vybraný náhodne. Práve na Silvestra si totiž dávame rôzne predsavzatia a v januári sa ich ako-tak snažíme dodržať. Navyše, v decembri sú sviatky a tie sú sprevádzané rôznymi oslavami či návštevami spojenými s konzumáciou alkoholu. Inak povedané, alkohol konzumujeme vo vyššej miere v porovnaní so zvyškom roka. Január býva v tomto smere pokojnejším mesiacom, v ktorom je stretnutí či večierkov výrazne menej.

Za iniciatívou Suchý január stojí  organizácia Alcohol Concern UK zo Spojeného kráľovstva. Nevymyslela však v podstate nič nové. Už v roku 1942 vláda vo Fínsku chcela inšpirovať ľudí, aby požívali menej alkoholu a tak spustila kampaň Triezvy január. O suchom januári písal v roku 2000 aj novinár Nicole Brodeur, ktorý sa inšpiroval priateľom. Ten prvý mesiac v roku nepil žiadny alkohol.

Stále viac krajín

O akcii sa postupne začalo každý rok čoraz viac hovoriť. Svet sa mení a čoraz častejšie sa do popredia dostávajú aj otázky zdravšieho životného štýlu a s nimi spojeným obmedzením či úplným vylúčením konzumácie alkoholu.

Aké sú trendy na trhu?

Ako je to s konzumáciou nealkoholických pív a ochutených nápojov? „Nárast záujmu o nealkoholické radlery spojený s rastom ich podielu na predajoch produktov, ktorý sme zaznamenali najmä v rokoch 2015 – 2018 postupne spomalil a aktuálne si držia stabilnú pozíciu,“ vysvetľuje Helena Windisch, manažérka korporátnych vzťahov HEINEKEN Slovensko. Inak je tomu pri kategórii nealkoholických pív.  „Nealkoholické pivo je dlhé roky stabilné, ale v poslednom roku sledujeme rastúci trend na podiely predaja rovnomerne prichádzajúci od značiek Zlatý Bažant 0,0% a Heineken 0.0,“ uzatvára Windisch.

Kampaň má za cieľ zintenzívniť diskusiu o požívaní alkoholu a poukázať aj na jeho negatívny rozmer. Suchý január tak nie  je len výzvou, aby ste si ukázali, do akej miery je alkohol súčasťou vášho života, ale zamysleli sa, aký má alkohol vplyv na vás ako jednotlivca, vašu rodinu či celú spoločnosť.

Zaujímavo vyznievajú výsledky prieskumu, ktoré urobila spomínaná organizácia Alcohol Change UK. Tá v roku 2018 zistila, že vzdanie sa alkoholu prinieslo účastníkom Suchého januára viacero výhod. Napríklad 86 percent zúčastnených ušetrilo peniaze, 70 percent účastníkov malo lepší spánok, 66 percent ľudí malo viac energie a pre 58 percent účastníkov priniesla výzva aj úbytok na váhe.

Ponuka sa nám rozšírila

Poviete si, že takýmto prístupom asi slovenským pivovarom, ktoré doplácajú na pandémiu nepomôžme, že trpia dosť aj bez toho, aby som na mesiac priškrtil svoje výdaje a nekupoval od nich pivo. Do istej miery, je to dobrý argument, ale…

Ponuka pivovarov sa oproti minulosti posunula aj týmto smerom. Suchý január sa totiž dá prežiť aj s pivom, ale nealkoholickým. Veľké pivovary v posledných rokoch rozšírili svoju ponuku a pridali sa k nim vo veľkom aj remeselné pivovary.

Zodpovedné iniciatívy

Pivovary si stále viac uvedomujú zodpovednosť, ktorá kráča ruka v ruke s konzumáciou alkoholu. Čoraz častejšie tak môžeme vidieť piktogramy na obaloch alkoholických pív, časové obmedzenie vysielania reklám v televízii či dokonca aktivity na podporu dialógu detí a rodičov o zodpovednom prístupe k alkoholu.

Aj na slovenskom trhu nájdete viacero menších producentov, ktorí sa rozhodli variť nealkoholické pivo. Podporiť pivovary sa tak dá aj v čase, keď si alkohol nechcete dať. O to je to potom jednoduchšie vydržať jeden mesiac bez piva.

Napríklad v Anglicku krčmy reagovali na výzvu a svoju ponuku rozšírili o čapované nealkoholické pivo. Aj štatistiky Alcohol Change UK ukazujú, že do výzvy sa každý rok zapája čoraz viac ľudí, ktoré sa už počítajú na milióny.

Len pre dobrý pocit

Nie, nechceme tu vyzývať a presviedčať. Len by sme mali diskutovať aj o tejto stránke. Na jednej strane pivo a posedenie pri ňom spája a utužuje priateľstvá. A v tomto duchu je jednoznačne lepšie vyraziť na jedno s priateľmi, ako ich vypiť hneď niekoľko osamote.

Váš Suchý január nemusí mať 31 dní. Môže mať týždeň, 10 dní či dva týždne. Základom je popremýšľať o zmysle celej akcie. O tom, že pivo je jeden z najúžasnejších nápojov na svete, no môže byť aj nepriateľom  a nakoniec  aj problémom.

My sa v roku 2022 tešíme na dobré pivo. Či už s alkoholom, alebo bez neho!


Uznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.

Snímka: wirestock – Freepik.comGerd Altmann z Pixabay