Pivný marketing môže mať niekedy rôznu podobu. Niektorí majitelia pivovarov sa snažia zaujať aj za cenu, že sa pohybujú na hrane a môžu časť zákazníkov skôr odradiť. To je aj prípad poľského pivovaru Mentzen.
Provokácia
Nestáva sa často, aby o poľskom malom pivovare informovali zahraničné média. Pivovaru Mentzen sa to podarilo. Ešte koncom mája uviedol na trh pivo s názvom White IPA Matters. Netreba hľadať dlho súvislosti a vieme, že pivovar narážal na hnutie Black Lives Matter. To vzniklo po smrti Georga Floyda, ktorý zomrel po policajnom zásahu a poukazovalo rasistické správanie časti obyvateľstva.
Pivovar pivo uviedol reklamou. Jej hlavným aktérom je černoch barman, ktorý si z chladničky vyberie pivo s názvom White IPA Matters (vo voľnom preklade: Na bielej IPA záleží) a po napití povie: „To je to, čo som potreboval.“
V bare sú pritom umiestnené predmety odkazajúce na americký juh. V prestrihu sa objaví napríklad aj vlajka Konfederácie. Tá bola známa aj vďaka otrokárstvu.
Politika spojená s pivom
Otázne je, na čo slúži reklama. Je veľmi pravdepodobné, že cieľom nie je zviditeľniť pivovar, ale jeho majiteľa. Nakoniec, aj reklama sa na YouTube objavila na profile majiteľa Slawomira Mentzena. Ten je známy skôr ako neúspešný politik ako majiteľ podniku.
Ide o krajne pravicového politika, ktorý zatiaľ neuspel v žiadnych voľbách. Aj vďaka reklame sa o ňom písalo nielen v Poľsku, ale napríklad aj v USA, Spojenom kráľovstve, Taliansku či Česku.
Aj tento príklad ukazuje, že pivo môže slúžiť ako nástroj zviditeľnenia a v podstate rozporuplného marketingu. Dalo by sa povedať, že s pivom nemá nič spoločné. Ale táto formulácia by sa hodila aj na mnoho pivovarov po celom svete. Ono je potom jedno, či je daný pivovar remeselný, alebo priemyselný. To „srdiečko“ tam absentuje.
Prečítajte si aj
Negatívny marketing ako cesta k úspechu? Dunajský pivovar to skúsil
Snímka: Browar Mentzen