Prazdroj: Ľudia vypijú tri špeciály, ale aj tak sa vrátia k ležiaku

Obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Branislav Kubiš.

S Branislavom Kubišom, obchodným riaditeľom pre predajný kanál reštaurácií a pohostinstiev v spoločnosti Plzenský Prazdroj Slovensko, som sa porozprávala o tom, aká je momentálna situácia, ako priamo ich pivovar podporuje pivnú kultúru, ale aj o tom, čo sa u nich v najbližšom období chystá.

Vnímate, ako človek ktorý sa snaží pivnú kultúru rozvíjať, slovenskú remeselnú scénu? Aký na ňu máte názor a aký má vplyv na chod pivovarov  ktoré patria Prazdroju?

Keď sa to tak vezme aj Plzenský Prazdroj začínal ako remeselný pivovar. Keď v roku 1842 začínali, bolo to úplne niečo iné, ako svet dovtedy poznal. Dovtedy totiž neboli svetlé, číre ležiaky.  Dnešné remeselné pivovary nás motivujú k tomu zvyšovať latku a vyhovieť rastúcim očakávaniam pivárov.

Každá vec ktorá sa robí pre pivnú kultúru  a pre rozšírenie povedomia o pive medzi spotrebiteľmi, pomáha nie len nám ale aj ostatným. Pretože keď spotrebiteľ príde do našej a potom inej prevádzky, tak vidí  rozdiel a žiada ho aj inde. Tým pádom vytvára dopyt. Rovnako nám takto vedia pomôcť malé pivovary. Keď sa to robí správne a dobre, tak aj u nás si potom ľudia pýtajú tú kvalitu a nútia aj našich partnerov krčmárov aby do svojich zamestnancov trochu viac investovali.

V čom sú výnimočné Vaše konceptové prevádzky?

Plzeňský Prazdroj je lídrom na trhu. A s tým okrem benefitov ako sú veľké predaje a obľúbenosť prichádza aj zodpovednosť za pivný trh. Konceptové prevádzky zriaďujeme práve pre to o čom sme hovorili na začiatku. Výborné pivo je základ, ale to všetko ostatné čo dnes ľudia očakávajú, tú kultúru a zážitok, pekné a čisté priestory to všetko prináša  koncept.

Školenie personálu

Majú zamestnanci týchto prevádzok nejaký špeciálny tréning?

V každej, nie len konceptovej prevádzke, kde sa čapujú naše pivá dochádza pri inštalácii výčapného zariadenia ku kompletnému preškoleniu personálu. Konceptové prevádzky, ktoré sú ako naše výkladné skrine, majú častejšie a pravidelnejšie školenia, ktoré sú dlhšie a siahajú viac do hĺbky.

Na rastúci dopyt po pivných špeciáloch Prazdroj pomerne šikovne reagoval programom Voľba sládkov. Aké sú reakcie konzumentov na tento program?

Toto je, ruku na srdce,  jedna z oblastí, v ktorej nás malé pivovary donútili trošku sa rozhýbať. Reagovali sme na dopyt zákazníkov, ktorí si želali niečo vyskúšať. Pred šiestimi rokmi by to možné nebolo.

Voľba sládkov je svojím vývojom veľmi zaujímavý projekt, ktorý začal sto hektolitrovou várkou mesačne, aj sa zhruba stovka predala, ale dnes už je to takmer dvojnásobok. Tiež je zaujímavý vývoj toho, čo je obľúbené.  Prvý rok sa popularite tešili hlavne ležiaky, najpopulárnejší bol potom aj môj obľúbený Radegast temne horký. Teraz už ich trochu dobehli vrchne kvasené pivá a špeciály. Čo však u ľudí sledujeme je to, že vypijú možno dva-tri špeciály a vrátia sa k ležiaku.

Kde podľa vás nastáva problém, keď výčapník bez mihnutia oka načapuje pivo do nesprávneho či špinavého pohára, ledabolo bez peny a podobne?

Problém podľa mňa nastáva práve v nezáujme konkrétneho človeka. A je to problém, ktorý má celé Slovensko a to nie len v súvislosti s pivom, či v gastre, ale všeobecne. Ťažko sa v našej spoločnosti hľadajú dobrí ľudia.

Spolupráca s malými?

Akým spôsobom je podľa vás možné motivovať práve týchto ľudí, ktorí koniec koncov majú najväčšiu zodpovednosť za výsledný produkt ktorý dostane zákazník, aby sa k nemu stavali serióznejšie?

Ako motivovať ľudí aby robili dobrú prácu?  Pre tých, ktorí naozaj chcú sú od nás k dispozícii pravidelné školenia. Pre tých, ktorým sa chce menej, je tu potom možnosť zapojiť sa do súťaže.

Na Slovensku je momentálne súťaž Master Bartender. Takisto máme program Cerverzario, čo je naša pivná akadémia. V rámci tohto programu naši ľudia navštevujú hotelové akadémie a vzdelávajú v pivnej oblasti už študentov. Na rôznych dňoch otvorených dverí alebo festivaloch máme školu čapovania priamo pre zákazníkov a návštevníkov. Organizujeme tiež Večery so sládkom v prevádzkach. V rámci programu Cech pivných majstrov potom prevádzky certifikujeme za spĺňanie našich požiadaviek na kvalitu.

Minulý rok v novembri Prazdroj v rámci Voľby sládkov spolupracoval s českým remeselným pivovarom Matuška, chystáte do budúcnosti viac podobných spoluprác?

Niektoré veci sú v takom štádiu, že ich momentálne nemôžem komentovať. Môžem ale prezradiť, že na november sme prichystali špeciál k výročiu nežnej revolúcie, ktorý uvarili naši sládkovia spoločne so študentmi Vysokej školy chemicko-technologickej a Vyššej odbornej školy Podskalská.

Aby pivom zároveň pripomenuli a vzdali hold 30. výročiu revolúcie, pri príprave receptúry a piva sa pohrali s číslami. Horkosť piva je napríklad práve 30 jednotiek horkosti, farba dosahuje 17 jednotiek, stupňovitosť je 11percent a dohromady sme uvarili symbolických 1989 hektolitrov. Nejaká spolupráca sa črtá na budúci rok, avšak teraz je to ešte tajné. Nechajme sa teda prekvapiť.

***********************************

Sheena Staley

Narodená a varená prevažne v Bratislave, chmelená od Čiech po Anglicko.  Momentálna rezidencia medzi Bratislavou a brehmi rieky Váh, na Posádke v Dvorníkoch. Milujem dobré pivo, medzi moje najoblúbenejšie patrí belgické pivo, kvalitná IPA či najnovšie ma pohltili sour (kyslé) pivá.  Okrem piva mi ku zdraviu treba už iba syry a hudbu.  Pivné, otázky, tipy či ponuky na spoluprácu mi môžte posielať na emailovú adresu sheenaisabeerdrinker@gmail.com. Sledovať ma môžete aj na Facebooku.

Článok bol aktualizovaný