Od Corony po Lövenbrau. Ako sa pivovary pripravili na historický biznis

Pivovary - Corona

Mexiko exportuje viac piva než akákoľvek iná krajina sveta. Do USA dve z troch importovaných fliaš prišli práve južnou hranicou. Mexičania sú však nie len veľkými výrobcami piva, sú aj jedni z jeho najväčších konzumentov.

Najznámejším mexickým pivom, ktoré je momentálne dostať v 180 krajinách je bezpochyby Corona. Toto pivo sa začalo variť v Cerveceria Modelo v Mexico City pod vedením nemeckého sládka v roku 1925 a dodnes je vlajkovou loďou pivovarskej skupiny Grupo Modelo.

Tak ako v ostatných krajinách, Mexiko zažilo obdobie fúzií a akvizícií, pričom významnými udalosťami boli bezpochyby Anheuser-Busch kúpa 37-percentného podielu v Modele v deväťdesiatych rokoch, zakončená úplným prebratím AB InBev v roku 2013.

Brazílsky trh

Brazília je tretím najväčším výrobcom piva na svete a zároveň obrovským trhom. Rozmach nastal koncom 19. storočia, keď technológia potrebná na výrobu ležiakov začala byť bežne dostupná.

Od konca devätnásteho storočia nastal boom a zrodila sa dvojica značiek, ktoré sa stanú najsilnejšími: Brahma v Rio de Janeiro a Antarctica v Sao Paulo. V roku 1989 skupina brazílskych investorov, vedená Jorge Paulo Lemannom, kúpila Brahmu. Zvýšili jej profitabilitu a produkciu a keď potom v roku 1999 prebrali aj Antarcticu, novovytvorený koncern nazvali Ambev.

Pivovary - Antarctica

Brazílski biznismeni, ktorí sa stali pivnými barónmi, zohrali zásadnú úlohu v konsolidácii pivného odvetvia na celom svete. Lemann sa onedlho stane najbohatším mužom Južnej Ameriky.

Juhoafrický trh

Najdôležitejší juhoafrický pivovarský podnik bol založený Charlesom Glassom koncom 80. rokov devätnásteho storočia. Jeho Castle Brewery sa spojí s viacerými menšími pivovarmi a v roku 1895 dostáva podnik meno South African Breweries.

Koncom deväťdesiatych rokov dvadsiateho storočia pivovary expandujú mimo svoj domovský kontinent a v roku 1999 kupujú Plzeňský Prazdroj. V roku 2002 posilňujú svoju pozíciu a od Philip Morris kupujú Miller Brewing.

Belgický trh

V roku 1708 sa v pivovare Den Horn v belgickom meste Leuven stáva sládkom Sebastian Artois. V roku 1717 kupuje celý pivovar a premenúva ho na Brouwerij Artois. Varia prevážne pšeničné pivá, no v roku 1893 stavajú pivovar určený špeciálne na varenie ležiakov.

Po prvej svetovej vojne sa trhový podiel ležiakov zvyšuje a v roku 1926 uvádzajú na trh sezónny špeciál s názvom Stellamass. Špeciál sa stáva ich vlajkovou loďou a v roku 1970 výstav prekonáva štyri milióny hektolitrov. Súperí s pivom Jupiler z pivovaru Piedbouf.

Pivovary konsolidujú a skupujú iné pivovary a v roku 1987 sa spájajú do novej firmy Interbrew. Sú pri chuti a nakupujú ďalej: Hoegarden, Leffe, Belle-Vue. V roku 1991 kupujú maďarský pivovar Borsodi Sogyor, v roku 1995 kanadský Labatt, v roku 2000 kupujú britský Whitbread a Bass. V roku 2002 kupujú nemecký Beck a neskôr Lövenbrau. To z nich robí tretí najväčší koncern sveta, no nie na dlho. V roku 2004 sa spájajú s AmBev a vzniká InBev.

V tejto chvíli sme si predstavili všetkých aktérov udalostí, ktoré čoskoro nastanú – najväčšej hotovostnej transakcii v histórii a neskôr vzniku najväčšieho konsolidovaného pivovarského koncernu.

Pokračovanie nabudúce

****

Na našich stránkach môžete nájsť pivné zápisky Petra Hudáka. Domovariča, degustátora a predovšetkým fanúšika dobrého remeselného piva. Pravidelne putuje po podnikoch a testuje pivo, ale aj jedlo. Nájdete ho aj na Facebooku, kde vytvoril skupinu Súkromné pivné zápisky.