Kočovný pivovar Padre Craft Brews prekvapuje. Pivovar, za ktorým stojí Košičan Maroš Hajduk, zmenil meno. Po novom ho budete poznať pod menom Padre Brewing Company.
Sprofanovanie mena
Maroš hovorí, že nešlo o náhlu zmenu. „K zmene názvu nedošlo zo dňa na deň. Rozmýšľal som nad tým už pár mesiacov, možno aj rok, ak si to tak spätne premietnem,“ začína rozprávanie pivovarník. Ten poukazuje na akúsi infláciu slovíčka craft.
„V časoch keď som začínal s varením piva a „sníval svoj sen“, nebolo slovíčko craft v móde. Nikto nevedel, že niečo také ako poctivá výroba piva existuje. Dnes je to nálepka, ktorá začína byť sprofanovaná,“ hovorí.
A uvádza aj príklady. „Domáce cestoviny sú craft, voda so sirupom je craft, už som videl aj craft ocot, obávam sa, že aj niektoré ľudové vzory budú viac craft ako čičmiansky. Nie si craft, nie si dobrý,“ konštatuje otvorene.
Kým aj väčšie slovenské pivovary začínajú na pivo lepiť nálepku craft, on sa rozhodol pre úplný opak. „Vrátil som sa pekne na začiatok k tomu, čo vlastne robím, kto som. Som Brewing Company, alebo jednoducho pivovarská spoločnosť,“ vysvetľuje.
Experimentovanie
Pivovarník poukazuje na to, že na to, aby dokazoval, že jeho výrobky sú remeselné, nemusí to písať na etikety. V tejto súvislosti nemenil len meno, ale aj logo pivovaru. „Je to aj akýsi menší odkaz na moje začiatky na moje prvé logo,“ konštatuje Maroš.
Mení sa meno, logo, nie však filozofia pivovaru. „Budeme variť pivo (možno niekde na festivaloch aj párky a kukuricu), robiť to najlepšie ako vieme, chceme to robiť dobre a pravdivo. Zatiaľ to nevieme robiť ináč. Ten vysoký podiel ručnej, craft, remeselnej práce zostáva,“ presviedča Maroš.
Z ponuky pivovaru môžete poznať hlavne pivá ako Mustáž, Ipana či Gypsy Rouge. Pivovar však chce ponuku ozvláštniť aj novinky. „Pustili sme sa aj do menšieho experimentovania, ak to tak môžeme nazvať – ryžový single hop ležiak, Double Dryhop Saison s výhonkami z mladého smreka, Pale Ale infuzovaný klementínkami,“ vymenúva pivovarník.
Nové pivá
Maroš poukazuje na to, že stále sníva svoj sen variť vo vlastnom pivovare. V ďalších mesiacoch by sa pivovar chcel zamerať na nové, menšie várky. Maroš poukazuje na to, že nové pivá by mali mať aj nové etikety. V tomto smere by chcel obnoviť spoluprácu s Dávidom Gore, ktorý je autorom vizuálu piva Mustáž.
Okrem vlastného projektu môžete Maroša Hajduka poznať aj cez niektoré pivá značky Corvus, kde tiež robí sládka. „V Corvuse sa nám spoločne darí pracovať na poli stabilizácie výroby, zvyšovaní kvality navarených pív,“ hovorí.
„Je zaujímavé pracovať v priestore, kde sa v podstate stále niečo deje, pivovar nie je len o navarení piva a jeho stočení do sudov, je to dynamický priestor, pivo je živý organizmus a taká je aj práca s ním,“ uzatvára rozprávanie Maroš Hajduk z Padre Brewing Company.
Prečítajte si aj
Snímky: Padre Brewing Company