Pivovar Brouwerij De Molen v holandskom meste Bodegraven ukončil svoju prevádzku. Značka, ktorá sa stala synonymom remeselného pivovarníctva v Európe, tak po viac ako dvadsiatich rokoch zhasla svetlá vo svojom ikonickom veternom mlyne.
Pre mnohých milovníkov piva to znamená koniec jednej éry – a zároveň dôkaz, že ani silné meno nestačí v čase, keď sa mení spotrebiteľské správanie aj ekonomické prostredie.
Z mlyna do sveta
Pivovar De Molen založil v roku 2004 Menno Olivier, domáci pivovarník, ktorý svoju vášeň pre experimentovanie premenil na profesionálnu výrobu. Miestom vzniku sa stal historický veterný mlyn De Arkduif v Bodegravene, ktorý vlastne pomenoval pivovar. De Molen totiž v holandčine znamená mlyn. Práve odtiaľ sa rozvinula značka, ktorá v krátkom čase presiahla hranice Holandska.
Olivier a jeho tím sa nikdy nebáli experimentovať. Ich pivo Hel & Verdoemenis sa stalo legendou medzi fanúšikmi silných Stoutov. Dalo by sa hovoriť o tom, že každá várka mala ambíciu prekvapiť.
De Molen rýchlo získal uznanie v remeselnom svete, zbieral ocenenia a jeho fľaše sa predávali vo viac ako štyridsiatich krajinách. K popularite prispel aj festival Borefts Beer Festival, ktorý v Bodegravene organizovali každoročne a ktorý sa stal miestom stretnutia pivných nadšencov z celej Európy.
V roku 2019 došlo k dôležitej udalosti. De Molen stal súčasťou spoločnosti Royal Swinkels Family Brewers, známej napríklad značkami Bavaria či La Trappe. Akvizícia priniesla finančnú stabilitu a širší distribučné zázemie, no zároveň aj zmenu charakteru.
Časť fanúšikov mala pocit, že pivovar stráca svoj nezávislý duch – čo sa neskôr stalo jedným z dôvodov, prečo sa identita značky začala rúcať.
Koniec v mlyne
Rozhodnutie o zatvorení pivovaru prišlo po dlhšom období hospodárskeho tlaku. Spoločnosť Swinkels uviedla, že výsledky De Molenu boli už dlhší čas pod hranicou udržateľnosti.
Spotreba piva v Holandsku klesá, zákazníci čoraz častejšie siahajú po nealkoholických či nízkoalkoholických variantoch a prevádzkové náklady rastú. K tomu sa pridali aj problémy s nájomnou zmluvou pre historický mlyn, ktorý už nevyhovoval moderným potrebám výroby.
Pivovar tak postupne obmedzil prevádzku a výrobu ukončil koncom septembra. Spoločnosť zatiaľ potvrdila, že značku De Molen plánuje zachovať – jej pivo by sa mohlo variť v iných zariadeniach skupiny Royal Swinkels.
Nie je však jasné, do akej miery sa zachová pôvodná receptúra ani či sa podarí udržať rovnaký charakter, aký mal De Molen vo svojom pôvodnom prostredí. Zakladateľ Menno Olivier sa medzitým presťahoval do Španielska, kde spolupracuje s pivovarom La Pirata Brewing a pokračuje vo výrobe pív pod vlastným menom.
Európsky trh v pohybe
Zánik De Molenu nie je ojedinelý prípad, ale odraz reality, ktorá dnes formuje celý európsky pivný trh. Spotrebitelia pijú menej, ale kvalitnejšie. Záujem o remeselné pivá síce pretrváva, no rast cien surovín, energií a nájmov tlačí na marže malých pivovarov.
Mnohé z nich sa po pandemických rokoch nevrátili k pôvodným objemom výroby a čelia konkurencii zo strany veľkých skupín, ktoré remeselný segment absorbujú alebo napodobňujú.
Remeselné pivovarníctvo v Európe tak stojí pred otázkou, ako prežiť ďalšiu dekádu. Buď sa prispôsobí meniacim sa preferenciám, s dôrazom na lokálnosť, udržateľnosť a menšie várky, alebo sa stane súčasťou väčších celkov, ktoré rozhodujú podľa ekonomických tabuliek.
De Molen bol pre mnohých symbolom toho, že pivo môže byť umením. Jeho koniec je preto viac než len uzavretie jedného pivovaru.
Prečítajte si aj
Snímky: FB/Brouwerij de Molen




