Pivovar Nilio: Rozširovali sme výrobné kapacity, aj tak to nestačí

Pivovar Nilio 2021

Je čas bilancovať. Už o roku 2020 sme písali, že bol mimoriadne ťažký a pre gastroscénu asi najhorší v novodobej histórii. A to sme ešte nevedeli, že rok 2021 bude ešte ťažší. Na prelome rokov každoročne usporadúvame veľkú anketu medzi pivovarníkmi. Tejto tradícii sme ostali verní aj tentokrát. Dnes sa za rokom 2021 obzerá a plány na ďalšie obdobie prezrádza Juraj Vongrej, hlavný sládok pivovaru Nilio.

Asi sa zhodneme na tom, že pre pivovary bol rok 2021 jedným z najťažších za posledné desaťročia. Ako ste ho vnímali?

Určite sa zhodneme. Úvod roka 2021 sme prežili z hľadiska predajov veľmi ťažko. Keďže sme na trhu relatívne noví a nestihli sme si vybudovať klientskú základňu bolo pre nás veľmi obtiažne dostať sa na trh. Od marca keď ľudia začali byť opäť smädní, slnečné lúče nás všetkých vyháňali na terasy a nepochybne postupným uvoľnovaním opatrení sa nám však každým mesiacom dýchalo ľahšie. Rok 2021 bol pre nás prvým rokom kedy sme absolvovali letnú sezónu, aj keď s obmedzeniami, ale predsa. Po ukončení pandemických opatrení z jari môžeme povedať, že odber a intenzita varenia vystrelila takmer na produkčné maximá. V lete tvorilo 95 % produkcie nealkoholické pivo. Novinka na trhu Great Warrior mala úspech a z troch nealkoholických pív v ponuke tvorila 75 % produkcie.

Pozitívne hodnotíme, že sa naše pivo dostalo už aj na festivaly. Na niektorých sme neboli osobne ale v zastúpení pivovaru U ábela prípadne distribučnej spoločnosti Damián a neskôr pivovaru Masarykov Dvor. Tento rok sme mali aj premiéru na festivale Tehláreň v Liptovskom Mikuláši a na pivnom festivale Krpáčovo. Bol to pre nás iný zážitok, pretože dovtedy sme sa takto priamo so zákazníkmi nestretli. Určite veríme, že ďalšia sezóna bude minimálne tak úspešná.

Záverečnou festivalovou bodkou sezóny pre nás ako pivovar Nilio bolo rozhodnutie zavítať do brán Starej tržnice, kde sme predstavili našu novinku nealkoholickú IPU YUZU SAMURAY. Ja osobne (sládok) si myslím, že sa vyrovná Great warrioru, mne osobne chutí viac.

Vedeli by ste na roku 2021 nájsť nejaké pozitíva, ktoré váš pivovar posunuli vpred?

Pozitívom je určite nový kolega Matúš Kozina, ktorý prišiel do pivovaru na pozíciu obchodného riaditeľa. Práve vďaka nemu sme získali veľa nových partnerstiev po celom Slovensku (aktuálne nás nájdete asi v 200 prevádzkach). Postupne sa s našim pivom dostávame aj na východné Slovensko. Určite musím spomenúť, že nás nájdete už aj v Českej republike a pracujeme na ďalších spoluprácach, ktoré naše pivo dostanú do krajín ako napríklad Nemecko, Španielsko, Dubaj.

Ja za seba ako sládok určite musím spomenúť technologické pokroky. Pri nealkoholických pivách sme dosiahli záruku v ambientných podmienkach šesť mesiacov a pracujeme na tom aby sme sa v ďalšej sezóne dosiahli záruku na osem mesiacov. Práve mikrobiálna  stabilita je to s čím sme aj my dlho bojovali. Stačí aj doslova kontaminácia 1 bunkou kvasinky, baktérie prípadne vláknitej huby a fľaša bude do mesiaca nebezpečný granát. Stalo to veľa úsilia, ale podarilo sa.

Samozrejme okrem mikrobiálnej stability je dôležitá aj tá chuťová, najmä oxidácia. V roku 2022 plánujeme priniesť novinku v oblasti oxidačnej stability. Máme nadviazanú dlhodobú spoluprácu spojenú s výskumom aplikácie biotechnologických antioxidantov rastlinného pôvodu, ktoré majú sami o sebe pozitívny vplyv na ľudské zdravie. Tieto antioxidanty zabraňujú najmä oxidácií lipidov, zabraňujú hnednutiu a zhášajú kyslíkové radikály, ktoré pivu ako všetci vieme nerobia dobre. O to viac sa tieto oxidačné procesy vyskytujú pri pasterizovanom pive.

Na ktoré pivo z vašej produkcie ste najviac hrdí? Viete prezradiť, či nastanú vo vašej produkcii zmeny v roku 2022?

Neviem to povedať takto konkrétne. My sme hrdí na celý projekt. Samozrejme nás vždy poteší, keď novinka, ktorú privedieme na trh dostáva dobrú spätnú väzbu. Mne osobne (sládok) z našej produkcie najviac chutí práve novinka Yuzu samuray.

A čo sa týka zmeny produkcie v roku 2022? To ešte nevieme, určite sa chceme rozširovať, avšak v hre je veľa faktorov. V roku 2021 nám vo výrobe pribudlo 5 nových 1000 L CKT tankov, avšak už tie nestačia. Takže uvidíme, čo rok 2022 prinesie.

S akými ambíciami vstupujete do roku 2022?

S ambíciou nezostať stáť na mieste a to v každej oblasti. Výrazne sa zameriavame na športovcov a na to aby ste v našich pivách nenašli anorganické stabilizátory ako sorban a benzoan, verte či nie, je to voľba ,ktorá by bola jednoduchá a obišli by sme ňou veľa úskalí. V tomto trende chceme pokračovať a stále hľadáme novinky v oblasti prínosu pridanej hodnoty pre ľudské zdravie.

V tomto období  skúšame nové recepty alkoholických aj nealkoholických pív, komunikujeme s inými produkčnými firmami a nie len pivovarmi a rok 2022 prinesie na trh veľa noviniek.

Rovnako sa snažíme nájsť rôzne možnosti ako navýšiť produkciu, ale ako som spomínal je tam veľa faktorov a budeme mať ešte nad čím premýšľať. Taktiež sa snažíme hľadať cesty ako zoptimalizovať výrobu aby sme nemuseli dvíhať ceny aj napriek veľkému zdražovaniu energií, skla, kartónu, vlastne všetkého.

Prajeme všetkým čitateľom a hlavne priaznivcom slovenskej pivnej scény veľa zdravia a energie do ďalšieho roku.

Prečítajte si aj

Pivovar General: Chceme „ulietavať“ na nových chutiach

Snímka: FB Pivovar Nilio