Pred desaťročím to nebola žiadna téma. Pivovary neriešili, do akého obalu majú baliť pivo. Preferovalo sa jedine sklo a tam sa diskusia začínala aj končila. Postupne však prišli na rad aj iné obaly – plastové fľaše a v posledných rokoch vo výraznejšej miere aj plechovky. Ako teda bude vyzerať trh v najbližších rokoch?
Ekológia aj obľúbenosť
Plzeňský Prazdroj Slovensko sa v týchto dňoch pochválil tým, že do konca tohto roku definitívne končí s PET fľašami. Stane sa tak o rok skôr, ako plánoval. Argumentuje tým, že chce udržať environmentálnu stratégiu. Fakt je ten, že pri rozhodovaní to vo Veľkom Šariši mali pomerne jednoduché. Tamojší pivovar totiž nedisponuje plničkou pre plastové fľaše a okrem toho investoval do novej plechovkovej linky.
Ak ste nejaké pivo z tohto pivovaru kupovali v plaste, tak bolo plnené v maďarskom závode. Pivovar tak len spojil príjemné s užitočným a veľkolepo sa vzdal plastu. Aj keď treba povedať, že je to celosvetový trend.
Pri tejto príležitosti vydal aj výsledky prieskumu. Ten sa zameral aj na ekologickú stopu jednotlivých obalov. Ten ukazuje, že z pohľadu životného cyklu je najhorším možným obalom nevratné sklenené fľaše. Nasledujú ich 0,4-litrové plastové fľaše a pollitrové plechovky. Na opačnom konci je tankové pivo a pivo čapované z KEG sudu.
Rozdielne preferencie
Prazdroj pritom uvádza, že v ich prípade vedia fľašu vedia použiť až 17-krát. Zaujímavé je sledovať aj to, kto preferuje aké balenie. „Vratné sklenené fľaše najobľúbenejšie vo vekovej kategórii 50 – 65 rokov, ktorá si návyk na pivo vo fľaši nesie historicky so sebou. Ich skóre spokojnosti je na úrovni 95 zo 100. Hneď za nimi je kategória, ktorú môžeme označiť aj ako „ich deti“, a teda ľudia vo veku 18 – 34 rokov, kde je skóre spokojnosti s vratnými fľašami 91,“ naznačil David Kovář, obchodný riaditeľ pre maloobchod a obchodné reťazce, Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Podľa jeho slov generácia 35 – 49 má najsilnejší príklon zase k plechovkám. Obľuba plechoviek pritom každým rokom rastie. A nielen u veľkých pivovarov. Na Slovensku začalo pivo plniť do plechovky aj viacero remeselných pivovarov.
Preferované plechovky?
Z pohľadu ekológie dáva použitie tohto materiálu zmysel najmä vtedy, keď sa plechovky vyrábajú aj z recyklovaných plechoviek. To sa nie vždy deje. Zmenu v tomto smere prinesie povinnosť recyklovať plastové a plechovkové obaly.
Povinnosť začne platiť od 1. januára 2022. Prazdroj napríklad verí, že zálohovanie plechoviek umožní ich lepšiu recykláciu a lepšie využitie zrecyklovaných plechoviek. „Hliník sa dá recyklovať do nekonečna bez zmeny parametrov, pričom plechovka z recyklátu má v závislosti od jeho podielu, až o 80 percent nižšiu uhlíkovú stopu a na jej výrobu je spotrebovaných až o 95 percent menej energie než u plechovky vytvorenej z panenského materiálu,“ uviedol pivovar.
Pred voľbou stoja aj ďalšie slovenské minipivovary, ktoré sa rozhodujú ako ďalej. Fakt je ten, že plechovka má u slovenských spotrebiteľov zlé meno. A treba povedať, že neoprávnene. Pri rozhodovaní ako ďalej však úlohu zohráva viacero faktorov.
Sú konzumenti, ktorí si z pivovaru zoberú 1,5-litrovú plastovú fľašu s tým, že ju večer doma vypijú. Aj keď to môže byť paradoxné, takýto prístup môže byť ekologickejší ako nákup dvoch sklenených jednorázových fliaš s objemom 0,75 litra.
Samozrejme, najekologickejšou voľbou je čapované pivo. Ale to je už téma na inú debatu. Výber správneho balenia pre pivovary je zložitá téma, pri ktorej musia zvážiť viacero hľadísk.
Prečítajte si aj
Snímky: Plzeňský Prazdroj, Aleksandr Kadykov z Unsplash