Prazdroj: Každé naše siedme pivo je už nealkoholické

Prazdroj - Martin Grygařík

Rok 2022 mal priniesť zásadnú zmenu v boji s pandémiou. Aj ju priniesol, prišli však ďalšie problémy, ktoré nikto nečakal. Vojna na Ukrajine, inflácia a bezprecedentné zvyšovanie cien za energie výrazne poznačili rok 2022. A ako ho vnímali pivovarníci? Pýtali sme sa ich v tradičnej veľkej pivovarníckej ankete. Dnes odpovedá Martin Grygařík, podpredseda predstavenstva a obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Ako hodnotíte tento rok? Môžete na ňom nájsť niečo pozitívne?

Aj keď rok 2022 ešte nemáme finančne uzavretý, hodnotím ho ako dobrý hneď z viacerých pohľadov, a preto, že nás skutočne veľa naučil. Aj napriek tomu, že bol v mnohých ohľadoch náročný, podarilo sa nám v rámci možností dobre zareagovať na zložitú situáciu. Pokračovali sme v našej dlhodobej stratégii, zachovali si naše priority a spotrebitelia to ocenili. Na konci roku sme sa stali jednotkou na slovenskom pivnom trhu, čo predstavuje veľký záväzok, ale zároveň aj utvrdenie v tom, ako pristupujeme k slovenskému trhu.

Darilo sa nám vďaka našim ľuďom i logistike, ktorá fungovala perfektne aj počas intenzívneho dopytu počas leta, a tiež vďaka obchodným partnerom v retaili a v HoReCa. Tam sme sa sústreďovali na rozvoj a podporu prevádzok, aby dokázali ľudí prilákať opakovane. Ukazuje sa, že pomoc gastru spolu so systematickými investíciami do tohto sektora sa nám vracia, rovnako ako spolupráca so všetkými reťazcami. Tie nám dali dobré vysvedčenie v rámci nezávislého prieskumu, v ktorom reťazce hodnotia svojich dodávateľov. Plzeňský Prazdroj Slovensko tu bol ohodnotený ako suverénne najlepší dodávateľ do retailu a to vo všetkých oblastiach, vrátane logistiky
Rok 2022 bol z viacerých pohľadov úspešný aj vo výrobe v pivovare Šariš. Ak sa na to pozrieme cez čísla, stočili sme historicky najviac hektolitrov piva za posledné roky, zaznamenali sme historický výstav v sladovni, aj historický týždeň na stáčiarni. Po dlhšej pauze sa rozbehli aj eventy – tento rok máme za sebou viac ako 140 podujatí po celom Slovensku, od malých jarmokov, až po tie väčšie, veľmi dobrú odozvu mal Bratislavský majáles a tiež Grape, kde bola hlavným partnerom značka Pilsner Urquell.

Kľúčové bolo pre nás i to, že sme nepoľavili v dôraze na ekológiu naprieč celou firmou. Pozitívne vnímame náš odchod od pivných PET fliaš, ktorý podporili aj spotrebitelia, spustenie nového zálohového systému vratných obalov a tiež príklon Slovákov k vratným skleneným fľašiam, ktoré sme počas tohto roka úspešne aktivovali cez viacbalenia.

Zvyšovanie cien sa dotýka všetkých odvetví. Ako zvládate rastúce náklady? Do akej miery vás ohrozujú?

Poslednú úpravu cien sme priniesli v októbri tohto roka. Menili sa ceny pri väčšine značiek z nášho portfólia, v priemere došlo k zvýšeniu o 0,07 eur na polliter piva. Úpravou cien sme reagovali na celkový vývoj trhu a pristúpili sme k nej, aby sme dokázali aj v budúcnosti garantovať tú najvyššiu kvalitu svojich pív aj ďalších služieb, vrátane vysokej starostlivosti o pivnú kultúru. A tiež preto, aby sme dokázali investovať do nových produktov a inovácií vo výrobe.

Naša dlhodobá stratégia je zameraná na posilnenie slovenského trhu s pivom so zreteľom prinášať vždy kvalitné produkty a služby. Ako všetci, čelíme však neustálemu tlaku na vstupné náklady a inflácii a uvidíme, čo ďalší rok prinesie. Naším zámerom je však budúce mesiace zvládnuť dobre, či už z pohľadu rastu cien vstupov, ale aj všetkých ďalších súvisiacich nákladov.

Na ktorý produkt z vašej produkcie ste najviac hrdí? Viete prezradiť, či nastanú vo vašej produkcii zmeny v roku 2023?

Veľkú radosť nám robí séria ocenení, ktoré tento rok naše značky získali. Či už je to úspech na súťaži Slovenská pivná korunka, kde jednou z našich ocenených značiek bola aj Šariš Zlatá 12 %, ktorá získala vo svojej kategórii zlato, alebo ocenenie Najdôveryhodnejšia a najobľúbenejšia značka 2022 v kategórii pív pre značku Pilsner Urquell. Veľmi pozitívne hodnotím aj našu spoluprácu s piešťanským remeselným pivovarom ŽiWell, s ktorým sme počas leta navarili pivo Dobrodruh. Ide už o druhú spoluprácu takéhoto druhu, keď sa pivo uvarilo podľa jednej receptúry, ale na dvoch rôznych miestach.

Nedá mi nespomenúť aj úspechy našich ďalších našich pivných značiek. Medzi novinkami sa veľmi dobre v obchodoch ujal Radegast Ratar, pozitívny ohlas mala novinka z Talianska Peroni, ale aj vylepšená receptúra v rámci nášho nealko portfólia u značky Birell Svetlý a tiež jej nové príchute s nižším obsahom cukru a nová príchuť Višňa a černica. Tento segment celkovo v roku 2022 výrazne napredoval a každé siedme pivo z Prazdroja na Slovensku je dnes nealkoholické.

Očakávania máme v ďalšom roku od viacerých našich značiek, či už je to Pilsner Urquell alebo Radegast, ktorý bude časom podľa mňa jeden z najsilnejších brandov. Pozorujeme tiež, že značka Šariš si postupne získava čoraz viacej priaznivcov aj mimo jej domovský región. To nás nesmierne teší, pretože skutočne máme byť na čo hrdí. A už teraz môžem prezradiť, že budeme pokračovať aj v produktových inováciách a Slováci sa majú v našom pivnom portfóliu ozaj na čo tešiť.

S akými ambíciami vstupujete do roku 2023? Čo by ste odkázali vaši fanúšikom?

Chceme posilniť náš celkový podiel na slovenskom trhu a zamerať sa na kvalitu vo všetkých smeroch a oddeleniach. Plánujeme pokračovať v budovaní pivnej kultúry, ktorá na Slovensku za posledné roky zakúsila náročné obdobie. Potvrdilo sa nám, že dôraz na kvalitu produktu, ale aj služieb a prostredia, je v kontexte dnešnej doby nevyhnutný a myslím, že ďalší rok to bude platiť dvojnásobne.

Chceme byť tiež silným parterom či už v rámci HoReCa segmentu alebo v retaili, byť najlepší a určovať trendy. A v neposlednom rade budeme pokračovať aj v našej stratégii udržateľnosti – v rámci výroby, logistiky, ale aj v rámci úspor energií či vody. Prioritou je posilniť náš udržateľný prístup aj v oblasti obalov, čo slovenskí spotrebitelia oceňujú. A ja pevne verím a spolieham na nich, že aj naďalej zostanú verní našim pivám. Za to im vopred ďakujem a želám na zdravie!

Prečítajte si aj

Pivovar General: Veríme, že v roku 2023 potešíme mnohých pivárov

Snímka: Plzeňský Prazdroj Slovensko