Dlho som nepísal, ale jedna vec ma prinútila niečo dať von. Konkrétne návšteva Lidlu a rozšírenie ponuky o remeselné pivo. Po mojich cestách po Slovensku som ešte aj tri týždne po uvedení akcie s pivom Berhet natrafil na jeho fľaše v predaji.
Áno, väčšina pív sa asi rozchytala, určite úradovali fanúšikovia remeselného piva. Veď kúpiť tretinkovú fľašu za 1,39 je parádna cena. Pomer cena/kvalita asi bezkonkurenčný. Ale otázka do pléna je, čo takáto jednorázová akcia spravila pre osvetu remeselného piva a či vôbec niečo.
Kto robí chybu?
Povedzme si to na rovinu, drvivá väčšina ľudí remeselné pivo nepozná. Väčší prienik malých pivovarov do reťazcov stále zaostáva. Najmä keď si situáciu porovnávam napríklad s takým Maďarskom. U nás je to veľká bieda.
Aj sám to poznávam. Aj by som ochutnával iné pivovary zo Slovenska, ale dostať sa k ním je bieda. Áno, nejaké e-shopy vznikli, ale tie budú vždy predovšetkým pre fanúšikov. Remeselné pivo by sa malo dostať aj medzi bežných ľudí.
Ja chcem ísť na nákup a okrem chleba, šunky si chcem do košíka pribaliť aj nejaké dobré pivo. Kto robí chybu? Sú reťazce prísne, alebo pivovary nevedia dodávať požadované množstvo do obchodov?
Podľa mňa je jediná cesta, ako urobiť osvetu remeselnému pivu, rozšíriť jeho predaj do supermarketov a malých potravín. Aj štatistiky hovoria, že až sedem z desiatich pív sa dnes kupuje v obchode.
Malo by byť cieľom celého sektora, aby sa popularita remeselného piva rozšírila. Potom budú rásť všetci. Samozrejme za predpokladu, že to pivo, ktoré ponúknu, bude dobre navarené. Ale to je iná téma.
Profitoval by každý
Aby som sa vrátil k Berhetu. Je otázne, či takáto akcia oslovila aj nových zákazníkov, alebo ponuku vykúpili len verní fanúšikovia. Či to nebola len cesta do pekla, keď teraz budeme chcieť kupovať Berhet len za takú cenu.
Niekto môže namietať, že supermarkety nemôžu konkurovať pivotékam. Nemôžu a nech ani nekonkurujú. Nech je v supermarketoch bežný sortiment minipivovarov a špeciály nech sa predávajú v pivotékach či špecializovaných obchodoch.
A verte, že ak by ľudia v supermarkete ochutnali dobré pivo a obľúbili si nejakú značku, určite by ich to pritiahlo aj do pivotéky, na e-shop či do krčiem a pubov. Jednoducho by sa zväčšoval okruh fanúšikov a ťažil by z toho každý. Či sa v tomto mýlim?
***********************************
Guñéz Ulej
Narodil som sa niekde medzi Kyjevom a Prahou. Bez piva si neviem predstaviť deň, ani noc. Pracujem ako IT-čkár v jednej nemenovanej firme a mojim snom je celosvetový mier. Ak máte nejaké postrehy, alebo pivné hlúposti, pošlite mi ich na adresu gunez.ulej@gmail.com.
Prečítajte si aj
Obrázok od Kerstin Riemer z Pixabay.