Rok 2023 je za nami. Môžeme bilancovať a hodnotiť. Oproti predchádzajúcim dvom rokom bol o čosi pokojnejší. Pandémia síce ustala, ale mnohé problémy nastali. Rast nákladov na jednej strane, šetrenie zákazníkov na strane druhej.
A vnímali rok 2023 pivovarníci? A s akými plánmi vstupujú do nového roka 2024? Pýtali sme sa ich v tradičnej veľkej pivovarníckej ankete. Dnes odpovedá Luis Prata, generálny riaditeľ Heineken Slovensko.
Ako ste vnímali rok 2023? Čo ho najviac ovplyvnilo?
Uplynulý rok bol v porovnaní s predošlým rokom plným zmien. Zmenili sa chuťové preferencie dlhoročných pivárov, nový vietor priniesli chute nováčikov, ale správanie na trhu ovplyvnilo aj šetrné nakladanie s financiami. Na tieto zmeny sme reagovali množstvom noviniek – tak pre zákazníkov, ako aj biznis partnerov. Konzumentov piva zaujala najmä zmena receptúry Zlatého Bažanta 12% po dvadsiatich piatich rokoch. Popri novej dvanástke boli stále najpredávanejšie klasické svetlé ležiaky, najmä desiatky Kelt a Corgoň.
Najväčší rozdiel oproti roku 2022 spočíva v tom, že vo všeobecnosti klesol predaj pivných dvanástok a stúpol predaj desiatok. Na druhej strane na slovenský trh prichádzajú mladší spotrebitelia, ktorí sa neboja experimentovať a siahajú aj po netradičnejších chutiach. A tak popri ležiakoch a stále populárnych radleroch Zlatý Bažant 0,0% oslovujú zákazníkov aj menej konvenčné produkty ako Desperados alebo Mort Subite. Úspech zaznamenal nový Desperados Strawberry Margarita, ktorého sa počas sezóny predalo o polovicu viac než minuloročnej novinky Desperados Lime.
Vedeli by ste na roku 2023 nájsť nejaké pozitíva, ktoré váš pivovar posunuli vpred?
Tohtoročné čísla z predaja produktov HEINEKEN Slovensko potvrdili, že horká dvanástka Zlatý Bažant 12% Slovenský ležiak pivárov zaujala. Novinka na trhu naozaj zafungovala a len v retaili sa jej predalo približne o tretinu viac, než tradičnej dvanástky minulý rok. Nový chuťový profil oslovil širokú skupinu konzumentov, vrátane tých, ktorí doteraz Zlatého Bažanta 12 % nemali vo svojom portfóliu.
Pozorne vnímame aj rýchle zmeny v biznis svete a orientáciu na čoraz sofistikovanejšie digitálne služby. Tento rok sme predstavili verejnosti vylepšenú e-commerce platformu EAZLE. Jej cieľom je poskytnúť majiteľom prevádzok, distribútorom či veľkoobchodníkom najlepšie ponuky, odmeny a promo akcie prispôsobené ich podnikaniu, pričom objednávanie bude jednoduchšie a efektívnejšie.
Rovnako citlivo vnímame aj čoraz diskutovanejšiu tému udržateľnosti v kontexte našej firemnej stratégie. Udalosti posledných rokov nám dostatočne ukázali , ako je dôležité byť udržateľný, efektívny, šetrný k energiám a životnému prostrediu. V rámci našej stratégie smerujeme postupnými krokmi k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality vo výrobe do roku 2030.
Na ktoré pivo z vašej produkcie ste najviac hrdí? Viete prezradiť, či nastanú vo vašej produkcii zmeny v roku 2024?
V roku 2024 sa plánujeme zameriavať predovšetkým na naše prémiové portfólio. Keďže Slováci preferujú pivá s horkejším profilom, určite bude stáť v centre nášho záujmu náš prémiový produkt Zlatý Bažant 12%. Ponúkame však aj naďalej naše stabilné produkty so sladovejším profilom ako je Zlatý Bažant 73.
Čaká nás uvedenie novinky od tradičnej českej značky Krušovice, ktorú máme vo svojom portfóliu. Nový vietor prinesú určite aktivity spojené s partnerstvom so Slovenským zväzom ľadového hokeja. Prinesieme aj inovácie v portfóliu ochutených radlerov.
S akými ambíciami vstupujete do roku 2024?
Naším cieľom je naďalej podporovať naše slovenské značky ako Zlatý Bažant, Corgoň a ďalšie. Vo všeobecnosti sú slovenské pivá veľmi kvalitné a ich konzumáciou podporujeme rozvoj domácej ekonomiky a rovnako aj lokálnych partnerov, dodávateľov a zákazníkov. Kvalita slovenského piva vychádza z bohatej histórie dlhoročnej remeselnej zručnosti, ktorá pretrváva až do dnešných čias.
Naše pivá navyše využívajú lokálne suroviny ako slovenský slad a voda z lokálnych artézskych studní, ktoré sú medzinárodne uznávané ako vysokokvalitné ingrediencie. S našimi slovenskými pivami sa spájajú aj výhody udržateľnosti pre našu planétu, keďže sa zameriavame na cirkulárnu ekonomiku a znižovanie uhlíkových emisií vo výrobnom reťazci.
Prečítajte si aj
Panský pivovar Bojnice: Menili sme logo, názvy pív aj etikety
Snímka: Heineken Slovensko