Šéfka zväzu pivovarníkov: Trápi nás pokles čapovaného piva

Pestrý, turbulentný, ale aj prelomový. Aj takto môžeme nazerať na rok 2015 z pohľadu pivovarníkov. Portál oPive.sk sa rozhodol na prelome rokov uskutočniť veľkú anketu medzi pivovarníkmi a odborníkmi, ktorí sa pohybujú okolo piva. Dnes odpovedá Júlia Hurná, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu sa stala.

Hurna julia Zvaz

Ako hodnotíte rok 2015 z pohľadu pivovarníckeho sektora?
Čo sa týka trhu s pivom, tak ten aj v tomto roku pokračoval v stabilizácii. Počas mimoriadne horúceho leta spotrebitelia častejšie ako po iné roky siahli po pohári vychladeného piva. Spotrebitelia súčasne pozitívne reagovali na novinky na trhu, v tomto roku to bol napríklad vo väčšom meradle cider, ktorý sa stal populárnym nápojom najmä v letnom období. Z pohľadu združenia bol rok 2015 intenzívny. Realizovali sme niekoľko projektov zameraných na zlepšenie pivnej kultúry na Slovensku. Neoddeliteľnou súčasťou tejto kultúry je v našom ponímaní aj etika obchodnej komunikácie a širšie povedomie o zodpovednej konzumácii alkoholu. Už niekoľko rokov realizujeme v spolupráci s Policajným zborom SR projekt Deň zodpovednosti, kde apelujeme na vodičov a cyklistov, aby sadali za volant triezvi. V tomto roku sme projekt rozšírili a pilotne sme do prevádzok poskytli jednorazové alkoholtestery.

Čo bolo pre Vás pivovarníckou udalosťou roka?
Pre nás je to každoročné slávnostné odovzdávanie ocenení pivám Slovenská pivná korunka. V tomto roku sa do súťaže zapojilo 25 pivovarov, ktoré spolu prihlásili rekordných 130 súťažných pív. Okrem oceňovania víťazných pív, oceňujeme aj osobnosti pivovarníctva a sladovníctva a zároveň je to príležitosť pre stretnutie celého pivovarnícko-sladovníckeho „cechu“ a našich partnerov. Máme byť načo hrdí, máme na Slovensku odborníkov, ktorí vyrábajú a predávajú kvalitné pivá.

Aké problémy najviac trápia sektor?
Dlhodobo nás trápi pokles spotreby tradičného piva a najmä pokles spotreby čapovaného piva, čo súvisí s návštevnosťou reštaurácií a pubov ako aj s rýchlym, často až virtuálnym životným štýlom. Snažíme sa, pokiaľ je možné hľadať riešenia a byť inovatívni. Pivovary rozširujú ponuku produktov pre spotrebiteľa, rastie napríklad spotreba nealkoholického piva, populárne sú miešané nápoje z piva, či iné špeciály. Pivovary prinášajú väčšiu rozmanitosť aj v obaloch.

Čo vám urobilo za rok 2015 najväčšiu radosť ?
Teší nás, že slovenský trh s pivom sa stabilizuje, rozširuje sa rozmanitosť ponuky pív, vznikajú tradície pivných podujatí v regiónoch. Slovenský spotrebiteľ pozitívne reaguje na pivné trendy, či ponuku nových nápojov. Osobne ma potešilo uznanie od nášho európskeho združenia pivovarníkov v Bruseli za realizáciu projektu Milujem pivo zameranom na dospelú ženskú populáciu a kultúru podávania piva spojenou s gastronómiou. V týchto aktivitách chceme pokračovať aj v budúcom roku.

Aký bude podľa vás rok 2016? Čo bude pre vás najväčšou výzvou?
Naše združenie si v budúcom roku pripomenie 25 rokov od svojho založenia a pripravujeme už 10. ročník degustačnej súťaže Slovenská pivná korunka. V roku 2016 budú na Slovensku parlamentné voľby. Chceme pokračovať v komunikácii aj s novou vládou o súčasnom stave pivovarníctva a sladovníctva a o tom ako by bolo možné viac stabilizovať podnikanie pre náš sektor a naviazané odvetvia. Slovenský pivovarnícko-sladovnícky sektor nemalou mierou prispieva do štátneho rozpočtu, každoročne viac ako 110 mil. € na daniach a odvodoch, vytvárame prácu i v ďalších sektoroch ekonomiky pre viac ako 19 000 ľudí. Naďalej sa budeme usilovať o to, aby bol náš produkt vychutnávaný zodpovedne, tak ako pivovarníci pristupujú k jeho výrobe a prezentácii. Dlhodobou výzvou ostáva prilákanie spotrebiteľov ku konzumácii čapovaného piva.

Snímka: archív J.H.