Negatívny trend zastavený. Aspoň tak vyzerá prvý pohľad na aktuálne štatistiky spotreby piva na Slovensku. Z nich vyplýva, že Slováci vypili v roku 2015 najviac piva za ostatné tri roky. Podľa najnovších čísel Slovenského štatistického úradu vyplýva, že jeden obyvateľ Slovenska vypil v uvedenom roku 73 litrov piva. Je to o 4,3 litra viac ako v roku 2014.
Čo pomohlo? Určite sa pod dobré výsledky podpísalo horúce leto. Nakoniec, priznali to aj veľké pivovary, ktoré už koncom minulého roka naznačovali zvrat trendu. „Rok 2015 bol jeden z najteplejších, aké sme tu za posledné obdobie mali. Letná sezóna bola rekordne dlhá a teplá, čo samozrejme pivovarníkom praje. Pozitívne sa to odrazilo aj na objemoch predaja, a to ako v segmente baleného piva, tak aj v segmente čapovaného piva,“ povedal koncom minulého roka pre portál oPive.sk obchodný riaditeľ spoločnosti Pivovary Topvar Štefan Finta. Vlaňajší rok si pochvaľovali aj v Banskobystrickom pivovare, kde zaznamenali medziročne takmer 10-percentný nárast produkcie zlatistého moku.
Svoje spôsobili aj externé faktory akým bol napríklad nárast cestovného ruchu na Slovensku. Aj v dôsledku teroristických hrozieb dovolenkovalo viac ľudí doma, čo pomohlo prevádzkovateľom krčiem a reštaurácií. Stále však platí, že čoraz silnejšiu pozíciu získavajú hlavne maloobchodné predaje, keď si ľudia kupujú pivo domov.
Aj keď zažívame pivnú remeselnú revolúciu, malé pivovary sa pod tieto čísla podpísali len minimálne. Podľa prepočtov portálu oPive.sk zo 100 litrov vyrobeného piva pripadá na remeselný pivovar asi len 2,5 litra. Aj keď sa toto číslo bude postupne zvyšovať, produkcia malých hráčov je oproti veľkým hráčom (Heineken, Pivovary Topvar či Steiger) zanedbateľná.
V posledných desaťročiach zaznamenáva Slovensko úbytok konzumácie piva. Trend potvrdzuje aj najväčší slovenský pivovar. „V posledných rokoch pivný trh na Slovensku stagnuje. Jedným z dôvodov sú aj meniace sa preferencie spotrebiteľov, ktoré sa posúvajú smerom k sladším typom nápojov,“ vysvetľovala na prelome rokov pre náš portál Hana Šimková, manažérka korporátnych vzťahov Heineken Slovensko.
Len na porovnanie, kým v roku 1990 vypil jeden obyvateľ Slovenska 95,6 litra piva, v roku 2010 to bolo skoro o 24 litrov menej. Negatívny rekord zaznamenali štatistici v roku 2014. Na jednu hlavu totiž pripadlo len 68,7 litra piva.
Snímka: Flickr