Súmrak gigantov? Maďari obmedzia Heineken a spol.

Heineken Official

V Maďarsku sa rodí malá pivná revolúcia, ktorá môže výrazným spôsobom zasiahnuť a ovplyvniť ponuku aj na slovenskom trhu. Tamojší protimonopolný úrad totiž nariadil veľkým hráčom, aby obmedzili podniky, kde sa čapuje len ich pivo.

U nás po starom

Určite to veľmi dobre poznáte. Vo vašom okolí vznikne krčma či podnik. Majiteľ sa zastrája, že ponúkne výber viacerých pív, skončí však len pri pivách z jednej pivovarníckej skupiny. Namiesto pivnej pestrosti tak často čapuje len Zlatý Bažant, Staropramen, Gambrinus či Šariš. Prípadne ich dopĺňa značkami z rovnakých pivovarov.

A čuduje sa tomu dnes niekto? Asi nie. Práve najväčšie pivovary dokážu prevádzkarov „presvedčiť“ podmienkami, ktorým sa ťažko odoláva. Podnikom totiž často spravia zadarmo terasu, dodajú vybavenie a sľúbia také podmienky, že im výrazne uľahčia život. Čo za to chcú? Len to, aby čapovali len ich pivo. Touto diagnózou trpí celé Slovensko. Čísla sa ťažko odhadujú, čo-to naznačil vo vlaňajšom rozhovore pre portál oPive.sk predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska Ľubomír Vančo. „Počet podnikov, ktoré začínajú ponúkať na výčape pivá od rôznych pivovarov, sa stále zvyšuje. Aj keď musím priznať, že veľmi pomaly. Stále je však väčšina podnikov „poskupovaných“ globálnymi hráčmi,“ povedal vtedy. A určite to platí aj dnes.

Koniec monopolu

Na tejto praktike by nebolo nič zlé, keby veľkí hráči týmto spôsobom neblokovali malých. Tí totiž nedokážu konkurovať podmienkam gigantov a tak sa nedostávajú do krčiem. Všimol si to aj Maďarský orgán pre hospodársku súťaž (GVH). Akási dvojička nášho Protimonopolného úradu urobila preto pred pár týždňami revolučne rozhodnutie. Rozhodla, že trojica najväčších hráčov na trhu – Heineken Hungária Sörgyárak, Dreher Sörgyárak a Borsodi Sörgyár musia zo zákona obmedziť počet podnikov, ktoré majú exkluzívne zmluvy.

Podľa úradu si totiž trojica hráčov takýmito zmluvami „zarezervovala“  43,5 až 44,3 percenta obratu z piva v reštauráciách v celej krajine. Úrad v tomto vidí verejný problém, ktorý obmedzuje hospodársku súťaž. Najmä pre menšie pivovary, ktoré sa v týchto pretekoch nedokážu dostať do krčiem. Výsledkom je to, že táto trojica musí do konca roka 2017 znížiť podiel exkluzívnych zmlúv o cca 20 percent. Heineken by mal v tomto smere obmedziť zmluvy o 4 percentá a Borsodi a Dreher asi o 5 percent. Celkovo by sa tak podiel trojice hráčov mal znížiť z 43,5 až 44,3 percenta na asi 30 percent. V praxi to znamená to, že exkluzívne zmluvy budú v ďalších rokoch ubúdať a maďarskí pivári budú mať v krčmách väčší výber.

Čo na to Slováci?

Oficiálne čísla za Slovensko nepoznáme, predpokladáme však, že situácia je u nás v tomto smere ešte jednoznačnejšia. Obrátili sme sa preto na Protimonopolný úrad SR, aby sme sa ho opýtali, či v tomto smere nechystá aj on nejaké kroky. „S výnimkou prioritizačnej politiky Protimonopolný úrad SR vopred neavizuje svoje kroky, ktoré zamýšľa vykonať na akomkoľvek relevantnom trhu,“ znelo oficiálne stanovisko úradu pre portál oPive.sk. Úrad zároveň naznačil, že vie čo sa v Maďarsku deje. „Protimonopolný úrad SR priebežne monitoruje rozhodnutia Európskej komisie, ako aj súťažných orgánov okolitých krajín,“ napísal úrad.

Čo môžeme teda očakávať? To je veľký otáznik, keďže postavenie malých pivovarov u nás je veľmi slabé a lobovať za zmeny je v takom prípade veľmi ťažké. Každopádne, teraz majú v rukách príklad, ktorý by mohli nasledovať.

Snímka: Heineken