Pivovar Svijany, ktorý sa v posledných rokoch uchytil aj na Slovensku, v uplynulých týždňoch oficiálne spustil linku na plnenie piva do plechoviek. Ako prvý český pivovar chce ponúkať takto balené pivo výlučne nepasterizované.
Logický krok
Investícia za takmer štyri milióny eur je logická. Obľuba takto baleného piva v susednom Česku (ale aj u nás) neustále rastie a Svijany chceli tento trend využiť. Skúšobne linku spustili už koncom minulého roka, aktuálne ohlásili aj jej oficiálny štart.
Pivovar pri tejto príležitosti uviedol, že do plechu chce plniť len nepasterizované pivo. „V priebehu tohto roka chceme dodať na trh päť miliónov plechoviek nepasterizovaného piva a v budúcnosti do plechoviek plniť až pätinu výstavu. Baliareň by nám mala otvoriť aj dvere pre ďalšie zvyšovanie exportu, “ uviedol pri tejto príležitosti riaditeľ Pivovaru Svijany Roman Havlík.
Pivo do plechoviek plní v Česku viacero pivovarov, nepasterizované však len Svijany. V plechovke by sa postupne mali objaviť pivá: Svijanský Máze 11 %, Svijanská Desítka 10 %, Svijanský Rytíř 12 %, prémiový ležiak „450“ a špeciál Svijanský Kníže 13 %.
Pivovar musel najprv testovať, ako pivo správne naplniť. „Dĺžku prípravy ovplyvnilo aj to, že s tým zatiaľ v Českej republike, ale ani v iných krajinách, nemá nikto skúsenosti. Museli sme preto v laboratóriu veľmi pozorne sledovať a vyhodnocovať vzorky a celú technológiu postupne upravovať,“ povedal sládok pivovaru Petr Menšík.
Rovnaká trvanlivosť
Plechovky s nepasterizovaným pivom majú pritom rovnakú dobu trvanlivosti ako doteraz vyrábané pasterizované plechovkové pivo, teda šesť mesiacov. „Nevyžadujú prísnejšie skladovacie podmienky než bežné plechovky. Tak vysoko kvalitný výrobok ako čeké pivo si však v oboch prípadoch – či už s pasterizáciou, alebo bez nej – zaslúžia čo najlepšie zaobchádzanie a ideálne podmienky pri skladovaní. Len tak je možné v plnom rozsahu zachovať jeho unikátne senzorické vlastnosti,“ uviedol Petr Menšík.
Pivovar poukazuje na to, že nepasterizované pivo je prirodzenejšie. „Pasterizácia, teda tepelné ošetrenie, sa vykonáva s cieľom predĺžiť dobu trvanlivosti piva. V dôsledku zahrievania a oxidácie sa však pri nej zhoršujú senzorické vlastnosti aj nutričná hodnota piva, ničia sa enzýmy a ďalšie zdraviu prospešné látky, a okrem iného sa tiež znižuje kvalita a trvanlivosť peny,“ vysvetľoval sládok pivovaru.
Svijany vlani navarili okolo 650-tisíc hektolitrov piva. Ich dcérska spoločnosť sa uchytila na Slovensku, keď export tejto značky na Slovensko neustále stúpa. Nedávno sa pivo v plechovkách s logom Svijany objavilo aj v Lidli. Plnenie piva do plechoviek už skôr avizoval aj pivovar Karpat.
Snímka: Svijany