Tabu prelomené. Tesco predáva prvý remeselný pivovar

Karpat Tesco

Prvá veľká obchodná sieť predáva pivo z remeselného pivovaru. Britské Tesco v priebehu posledných dní začalo vo vybraných slovenských predajniach ponúkať pivo z pivovaru Karpat. A úspech sa hneď dostavil. Hneď polovica z ponúkaných pív bola v pobočke na Kamennom námestí v priebehu niekoľkých dní vypredaná.

Na pulte ste našli hneď šesť druhov piva z Hrnčaroviec nad Parnou – Karpat Summer Ale, Karpat Wheat Ale, Karpat American IPA, Karpat Mustang APA, Karpat Heister. Cena bola mimoriadne priaznivá. Za tretinkovú fľašu ste zaplatili 0,99 eura. Aj preto bola polovica pív vypredaná. Zle však pôsobilo ich umiestnenie. Nefiltrované a nepasterizované pivá boli uložené v nechladenom priestore. Medzi ostatnými pivami z veľkých pivovarov.

Karpat sme našli v bratislavskej pobočke na Kamennom námestí, v menšom Tesco Exprese toto pivo nemali. Je to logické, keďže Tesco u nás prevádzkuje asi 160 obchodov a malý pivovar by mal problém zásobiť ich. Kapacita pivovaru je aktuálne nastavená asi na 6000 hektolitrov piva ročne.

Remeselné pivo v supermarkete nekúpite bežne dokonca ani v zahraničí. Najmä ak sa jedná o kúsky, ktoré sú nepasterizované a nefiltrované. Ich životnosť je totiž výrazne kratšia ako v prípade pív z veľkých pivovarov. Druhým faktorom je obchodná politika reťazcov. Tie vstupujú do rokovaní často nekompromisne a neraz dávajú také podmienky, ktoré malí hráči nemôžu akceptovať. Svoje by o tom vedeli rozprávať v Banskobystrickom pivovare. Ten síce medzi remeselné pivovary nepatrí, okúsil však nekompromisnosť reťazca. „Kaufland vraj žiadal, aby si pivovar znížil vlastné ceny a zinkasovaný rozdiel by investoval do modernizácie predajní Kauflandu,“ písal denník Sme pred troma rokmi. To bolo v rozpore so zákonom a prípadom sa doteraz zaoberajú súdy. Reťazcu tak doteraz hrozí pokuta 300-tisíc eur.

Karpat otvoril svoje brány len pred necelým rokom, hneď však zaujal pomerne veľkou ponukou pivných štýlov. Či je jeho prítomnosť v reťazci len dočasná, alebo trvalá je nateraz otázne. Je možné, že Tesco chcelo aj takýmto spôsobom reagovať na ošiaľ, ktorý spôsobilo otvorenie reťazca Yeme. Ten ponúka 180 druhov piva, medzi ktorými nechýbajú ani remeselné kúsky z domácich pivovarov.