V roku 2024 buďme pozitívnejší. „Hejtu“ je tu už priveľa

Hejtovanie piva

Začal sa nám rok 2024 a my chceme prvý klasický článok tohto roka venovať úvahe o tom, kam sa dostal pivovarnícky sektor a komunita, ktorá vznikla okolo neho. A článkom chceme reagovať aj na stále opakujúce sa otázky, prečo nezverejňujeme aj negatívne recenzie.

Nová doba

Majitelia pivovarov aj podnikov majú za sebou turbulentné roky. Všetko odštartovala pandémia, ku ktorej sa pridala inflácia, energetická kríza a celkovo „blbá“ nálada v spoločnosti. Časť podnikov turbulencie nezvládla, časť sa trápi dodnes, časť „šlape“ rovnako ako predtým.

Radi by sme prinášali skutočné pohľady majiteľov o tom, ako sa trápia, ale nechcú verejne rozprávať. Ani sa im nečudujeme. Rozprávať o prepadoch, o šetrení konzumentov či zmene správania zákazníkov nie je jednoduché a na Slovensku sa akosi nenosí.

Fakt je ten, že situácia je síce stabilizovaná, ale od ideálu má ďaleko. Kde sa stala chyba? Príčin je viacero. Môžeme začínať pri kvalite služieb, produkte a končiť pri zlej ekonomickej situácii, keď časť zákazníkov viditeľne šetrí.

My by sme však chceli poukázať na negatívnu atmosféru, ku ktorej vzniku prispievajú aj sociálne siete. Často sa stane, že konzument pochváli slovenské pivo a pod statusom sa objavia negatívne komentáre o tom, že sa tomu nerozumie, prípadne ho vysmejú emotikonmi.

Trochu uberme

Často sa zabúda na to, že ľudia nechodia na pivo s teplomermi či alkoholtestermi. Pivo nedegustujú a nehľadajú v ňom stopy po kvasniciach, masle či DMS-ku. V drvivej väčšine pivo hodnotia jednoduchým princípom: buď chutí, alebo nechutí. Ak sú spokojní, objednajú si ďalšie, ak nie, už nemusia prísť.

A áno, môžeme priamo konštatovať, že drvivá väčšina konzumentov nevie, ako má podarené remeselné pivo chutiť. Ale tak je to u nás, ale aj v zahraničí vo všetkých odvetviach. Inak by neexistovali reštaurácie, ktoré podávajú podpriemerné menu. Inak by sme v obchodoch nenašli farebné malinovky pochybného zloženia či lacný nekvalitný nábytok.

Inak povedané, je celkom prirodzené, že veľká časť konzumentov je nenáročná a vyhľadáva produkty prioritne podľa ceny.

Remeselná výroba

Zabúdame, že malé slovenské pivovary sú často podniky s jednými, dvoma či troma zamestnancami. Majiteľ často robí sládka, závozníka a neraz aj krčmára či obchodníka. A je správne mu verejne skritizovať pivo, keď sa mu nepodarí?

Zastávame názor, že v takomto prípade mu má hodnotenie vystaviť trh. Prečo by sme mu mali škodiť, tým, že ho verejne „zhejtujeme“? Našu stránku pritom čítajú mesačne tisícky ľudí. Názor, že naša kritika môže pivovaru pomôcť, môže byť diskutabilná. Najmä, keď pri časti majiteľov neexistuje miera sebareflexie.

Pivo

A opakujeme, o tom či je pivovar životaschopný, rozhoduje na konci dňa zákazník. Ak dané pivo kupuje pravidelne a do pivovaru/podniku sa vracia, pivovar prežije a prípadne prosperuje.

A viete si predstaviť, že by sme takýmto spôsobom chodili merať produkty napríklad malých nábytkárov a poukazovali by sme na to, že majú nevyvážený stôl, alebo ponúkajú nekvalitnú prácu?

Buďme pozitívni

Aj pre to všetko sme sa rozhodli, že nebudeme zverejňovať negatívne recenzie. Aj za rok  2023 sme takto nezverejnili x recenzií.  Ale tu chceme upozorniť aj na pohľad z druhej strany. Nikdy nebudeme chváliť pivo, o ktorom nie sme presvedčení, že si pochvalu zaslúži.

Jednoducho chceme prinášať pozitívne príklady a odporúčania zo slovenskej produkcie. A to s plnou vážnosťou píšeme, že negatívne recenzie by boli (a dokázateľne sú) určite lepšie čítané a prinášali by nám v tomto smere väčšie benefity. Pivovarom dávame často druhú aj tretiu šancu, ak nás však sklamú opakovane, ich pivo ďalej nekupujeme.

A na tomto mieste by sme chceli apelovať aj na vás, ak máte pozitívne príklady zo slovenskej produkcie, pochváľte ich. A prosíme, nevysmievajte sa konzumentom, ktorým chutí niečo iné. Môžeme tu omieľať obľúbenú parafrázu „sto ľudí, sto chutí“. Hejtu máme v spoločnosti priveľa.

Slovensko aj svet je plný negativizmu, negatívnej nálady a často prehnanej kritiky. Často tomu pomáhajú aj sociálne siete, kde konzumenti takýto „obsah“ vyhľadávajú.

Skúsme si vylepšiť atmosféru v pivnom priemysle.  Na Slovensku pôsobí takmer stovka pivovarov, vyber je bohatý a veľa pivovarov ponúka kvalitný produkt. Skúsme si rok 2024 spraviť trocha pozitívnejší a ukazujme na to, čo sa oplatí ochutnať…

Prečítajte si aj

Ako sa majitelia pivovarov bavia a vy o tom ani neviete

Snímka od master1305 on Freepik