„Variť pivo sa nám neoplatí“. Pivovaru nepomohla ani celosvetová reklama

Olaf Brweing

Čo stojí za možným úspechom pivovaru? Je to v prvom rade konkurencieschopný produkt. O úspechu však rozhodujú aj ďalšie okolnosti. Dôležitú úlohu zohráva napríklad marketing. Ale ani ten nemusí priniesť očakávaný efekt. Presvedčil sa o tom aj fínsky pivovar Olaf Brewing, ktorý ohlásil koniec produkcie.

Veľký boom…

Pri sledovaní príbehu fínskeho pivovaru Olaf Brewing, ktorý nájdete vo fínskom meste Savonlinna, sa musíme vrátiť do mája 2022. Fínsko vtedy aj kvôli ruskej agresii na Ukrajine požiadalo o vstup do NATO. Na tento krok reagoval malý pivovar tým, že do svojej ponuky zaradil pivo oslavujúce tento krok.

Na trh uviedol pivo s názvom Otan. Išlo o slovnú hračku. Otan totiž vo francúzštine znamená NATO a Otan Olutta prekladáme vo fínčine ako „idem na pivo“.

Len pre lepšiu predstavu, pivo Otan bolo navarené v štýle IPA. Malo obsah alkoholu na úrovni piatich percent a za plechovku s objemom 0,44 litra pýtal pivovar 4,50 eura. Pivo pritom predstavoval ako „chuť bezpečia s nádychom slobody.“

O tomto kroku informovali média po celom svete a majiteľ pivovaru Petteri Vänttinen nevedel, kam skôr skočiť. „Proste to explodovalo. Mal som hovory z celého sveta, zo Spojených štátov, Japonska, Nemecka. Bolo ich príliš veľa, než aby som si ich zapamätal,“ smial sa podľa agentúry AFP Vänttinen.

A prišiel pád

Mediálna pozornosť znamenala pre pivovar veľkú reklamu. Pivovar s ôsmimi zamestnancami nestíhal pokrývať dopyt. „Sme malý pivovar. Robíme maximum, ale veľmi nestíhame. Normálne sme predávali sto plechoviek denne. Teraz ich je cez dvetisíc,“ hovoril v máji 2022.

Olaf Brewing - Otan

Od najväčšieho boomu ubehlo rok a pol a všetko je inak. Hovorí sa, že každá senzácia trvá tri dni. V prípade fínskeho pivovaru Olaf Brewing to možno bolo o čosi dlhšie, ale ošiaľ okolo piva Otan  Olutta opadol.

Majiteľ pivovar Petteri Vänttinen však pred pár dňami podľa magazínu Helsingin Sanomat pristúpil k dôležitému kroku. Najprv ohlásil koniec výroby piva a následne požiadal súdy o reštrukturalizáciu. Tá znamená, že chce firmu ochrániť pred veriteľmi a chce ju ozdraviť pod dohľadom súdov.

Pivovar viedol, že „vyrábať pivá z malých pivovarov pri objemoch a štruktúre nákladov spoločnosti sa neoplatí“. Zároveň vysvetlil, že pod tento krok sa podpísalo „zvýšenie nákladov na suroviny, inflácia aj rast úrokových sadzieb.“ Tieto zmeny sa mali negatívne premietnuť pod predajné marže, ale aj pod prepad dopytu.

Rýchlo príde…

Pivovar vykázal veľkú stratu a pre jeho majiteľa bolo nerentabilné pokračovať vo varení piva. Firma sa chce nateraz venovať len reštaurácii a usporadúvaniu eventov. Práve táto oblasť je podľa Vänttinena rentabilná a má perspektívu.

Pivo sa však bude na trhu objavovať ďalej. Majiteľ pivovaru už avizoval, že ho nechá variť inde. Môžeme predpokladať, že si nechá pivo navariť vo veľkom pivovare.

Aj tento príklad ukazuje, že nie je marketing ako marketing. Aj v tomto prípade platilo, čo rýchlo príde, to rýchlo odíde. Fínsky trh je veľkosťou podobný tomu slovenskému. Kým na Slovensku je necelá stovka remeselných pivovarov, v roku 2021 bolo vo Fínsku okolo 120 malých producentov piva.

Prečítajte si aj

Európa nie je Amerika. Pivovar Stone to v Berlíne zabalil

Snímky: Olaf Brewing