Pivovarník: Zálohovací systém? Poplatky vychádzajú na tisícky eur ročne

Zálohovací systém

Ak budeme na konci roka bilancovať, čo priniesol rok 2022, tak medzi najväčšie zmeny určite zaradíme aj zavedenie zálohovania. Zmena sa dotkla pivovarov, ktoré pivo plnia do plastových fliaš či plechoviek. Kým časť pivovarníkov sa prispôsobila a zostala ticho, s verejnou kritikou tohto systému prichádza Juraj Gajdoš, majiteľ a sládok Svätojánskeho pivovaru.

Zbytočná administratíva

Len pre ujasnenie, od nového roka sú predajcovia nápojov v plechovkách a plastových obaloch povinní registrovať svoje obaly tak, aby boli zálohované. „Systém ako taký, môžem hodnotiť dobre z pohľadu zákazníka. Bohužiaľ z pohľadu malých a stredných podnikov, je to pre nás zbytočná ako finančná, tak administratívna záťaž,“ hovorí Juraj.

Ten uvádza aj príklad. „Keď máte 10 druhov nápoja, tak by sme museli platiť ročný administratívny poplatok 6 000 eur minimálne a pri tom ako dnes stúpajú vstupné náklady, radšej väčšina z toho ustúpila,“ opisuje hlavný problém majiteľ pivovaru.

Za každý zaregistrovaný obal (za každú zavedenú etiketu) platí mesačný poplatok 50 eur. Jurajovi sa nepáči to, že systém nie je rozdelený na veľkých a malých prevádzkovateľov. „Treba povedať, že máme všetci rovnaké podmienky. Tak ten, čo distribuuje povedzme 10 000 fľašiek, tak ten, ktorý distribuuje milióny fľašiek. A práve tu je kameň úrazu,“ sťažuje sa.

Proti malým?

Kritizuje aj samotnú podstatu zálohovacieho systému. „Treba si uvedomiť, že zálohovanie vzniklo práve kvôli nadnárodným spoločnostiam. Dokonca spravovanie systému majú na starosti oni, žiadna nezávislá spoločnosť, čo ukazuje na ukážkovú kartelovú dohodu ako vykopnúť lokálnych predajcov,“ myslí si.

„Malý a stredný podnikateľ nie je problém, my sa pohybujeme lokálne. Zákazníci lokálnych produktov recyklovali dávno predtým, než tu vznikol zálohový systém,“ konštatuje  Juraj. A svoju myšlienku ďalej rozvíja.Zálohovací sytém

„V roku 2020 Európska únia schválila stratégiu Farm to Fork. Tento zálohový systém je v priamom rozpore s touto stratégiou a to pomôcť aj lokálnym podnikom a farmám. Zbytočne sa nehrajme, že nadnárodné spoločnosti ako Heineken a Asahi sa nám snažia pomôcť. Ich jedinou prioritou je vždy iba ovládnuť trh za akúkoľvek cenu a potichu,“ myslí si Juraj.

Len pre doplnenie faktov. Zálohovanie má na starosti Správca záloh. Ten založili štyri neziskové organizácie poverené Ministerstvom životného prostredia. Ide o Asociáciu výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku, Slovenské združenie výrobcov piva a sladu, Slovenska aliancia moderného obchodu a Zväz obchodu Slovenskej republiky.

Za systémom tak nestoja len pivovary, ale aj výrobcovia minerálok aj všetky potravinové reťazce vrátane takých sietí ako Lidl, Tesco či Kaufland.

Ťažká doba

Svätojánsky pivovar, podobne ako ďalšie pivovary museli na novú situáciu reagovať. Veľká väčšina sa zbavila plastových fliaš.  Toto však nie je jediný problém, ktorí trápi pivovarníkov. „Bohužiaľ, doba je taká, aká je. Snažíme sa s tým bojovať. My zatiaľ väčšinu nákladov berieme na seba. Keď sa hovorí že inflácia je tuším 12 percent, tak bohužiaľ v pivovarníctve je to asi 70 percent, cena fľašiek sa zvýšila o 60percent,“ opisuje Juraj.

A nejde len o obaly.  „Najdôležitejšia komodita – sladovnícky jačmeň išla hore o 80 percent a podľa najnovších informácií pôjde do konca roka na 90 percent. Energie o 100 percent, ale z časti prechádzame na fotovoltaiku, takže tie energie dokážeme do budúcna zastabilizovať a vyhnúť sa tak v tejto oblasti ďalšiemu zdražovaniu,“ uzatvára rozprávanie Juraj Gajdoš, majiteľ a sládok Svätojánskeho pivovaru.

Prečítajte si aj

Pivovar Buchvald: Nestíhame, kapacitu plánujeme navýšiť o 40 percent

Snímka: Sta