Pivovarníci majú za sebou mimoriadne náročný rok 2024. Aký bol? Priniesol aj nejaké pozitíva? Aj na tieto otázky odpovedajú v našej novoročnej ankete zástupcovia slovenských pivovarov. Dnes sa za pivovarníckym rokom 2024 obzerá Alexander Bocko z pivovaru Jajnekem Brewery.
Ako hodnotíte rok 2024? Čo ho najviac charakterizovalo?
Rok 2024 nám, ako asi každému, priniesol výzvy spojené so zvýšenými cenami energií a materiálov. Plánované investície do výrobnej prevádzky sme preto museli opäť odložiť. Väčšinu úsilia sme vložili do účasti na festivaloch, výstavách a trhoch, aby sme naše produkty dostali tam, kde to žije. Do určitej miery nám to nahrádza vlastný kamenný podnik, bez ktorého je život malého remeselného pivovaru na Slovensku poriadne náročný.
Teraz by sa patrilo spomenúť aj zmenené návyky zákazníkov po pandémii, vplyv vojny v susednej krajine, hejty na sociálnych sieťach, zaujatých porotcov na súťažiach či macošský sociálny štát. No tentoraz tieto témy radšej preskočíme.
Vieme totiž, že sme pri budovaní pivovaru a prenikaní na trh spravili aj chyby. Veríme však, že keď si ich priznáme, môžeme sa posunúť ďalej. Obrovská vďaka patrí všetkým našim zákazníkom, ktorí sa u nás zastavili, ochutnali naše pivo, zotrvali s nami v krátkej (občas aj dlhšej) debate a dodali nám kus (nezriedka aj kusisko) pozitívnej energie.
Ktoré veci sa vám v roku 2024 najviac podarili?
Rozšírili sme našu flotilu predajných prívesov – áno, už ich máme dva! Po dlhých rokoch chátrania otvorilo svoje brány kúpalisko v Tornali a my sme tam počas leta mali predajné miesto. Nebol to ekonomický zázrak, ale našu prítomnosť aj tak hodnotíme ako úspech, nakoľko nás s týmto miestom spája množstvo neopakovateľných zážitkov a chceme prispieť k jeho znovuzrodeniu.
Úspechom bola aj naša účasť na festivale Gombasek, kde sme už zohratí s organizačným tímom. Konečne sme nadviazali serióznu spoluprácu s Tomášom Bálintom a Filipom Kubelkom, organizátormi festivalu Fraj v Rimavskej Sobote. Po prvýkrát sme sa predstavili na výstave Agrokomplex v Nitre a mali premiéru na Vianočných trhoch na Hlavnom námestí v Bratislave. Pre toto podujatie sme uvarili pivo Prešporský Vianočný Špeciál – Porter s vianočným korením. V ponuke sme mali aj hriate pivo, novinku s ktorou sme boli na trhu ako jediný stánok.
V roku 2024 ohlásilo mnoho pivovarov koniec. Podniká sa vám v sektore ťažšie? Aké zmeny by ste privítali?
V sektore sa nám podniká približne rovnako ťažko ako predtým. Avšak, poučili sme sa z niektorých chýb a zatvárať zatiaľ neplánujeme.
Čo by nám pomohlo? Určite väčšia elektronizácia a automatizácia účtovníctva, štandardizovaný elektronický prenos faktúr a dokladov, ako aj lepší prenos údajov medzi firmami, bankami a finančnou správou, väčšia schopnosť štátnych úradov vymieňať si medzi sebou dostupné informácie. A, samozrejme, nižšie odvodové zaťaženie, aby sa oplatilo zamestnávať ľudí.
S akými ambíciami a plánmi vstupujete do roku 2025?
V roku 2025 chceme naplno využiť naše dva predajné prívesy – ideálne tak, aby mohli zotrvať na pevných miestach aj dlhšiu dobu. Plánujeme aj ďalšie zlepšenia výrobných procesov a zvýšenie disciplíny pri dodávkach fľaškového piva. Rok 2025 určite prinesie nové výzvy, no sme odhodlaní sa im postaviť čelom a udržať našu značku na trhu.
Prečítajte si aj
Pivovar ŽiWell: Podnikať vo výrobe remeselného piva je veľmi ťažké
Snímka: Pivovar Jajnekem