Ako slovenské média skočili na lep Heinekenu

Marketingové oddelenie najväčšieho slovenského pivovaru si môže mädliť ruky. Pokus zaujať neúplnou informáciou o zrušení výroby nealkoholického piva zaujal. Heinekenu Slovensko sa tak podarilo dostať do médií so správou, ktorú by bežne pokrývali len cez platenú reklamu.

Koniec nealka

Čo sa vlastne stalo? V piatok poobede publikoval Heineken na oficiálnej stránke aj na sociálnej sieti video, v ktorom šéf nášho pivovaru Odin Goedhart ohlasuje koniec výroby piva Zlatý Bažant Nealko. „Rozhodli sme sa preto ukončiť výrobu tohto produktu, ktorý v súčasnej dobe už nespĺňal naše predstavy a požiadavky pri napĺňaní potrieb zákazníkov, ktorí vnímajú alkohol veľmi citlivo… Aj napriek názvu Nealko sme si vedomí, že v ňom ostalo isté množstvo alkoholu. Preto sme sa rozhodli ukončiť výrobu piva Zlatý Bažant Nealko,“ hovoril šéf vo videu.

Na prvý pohľad to vyznelo tak, že v Hurbanove končia s výrobou nealkoholického piva. Čo však na tomto videu nesedelo? Viacero vecí. Goedhart nehovorí o ukončení výroby nealkoholického piva, ale o konci Zlatého Bažantu Nealko. Ďalším faktorom bolo to, že Heineken sa nikdy v minulosti nechválil ukončením výroby svojho produktu. Napríklad značku Gemer vyradil z prevádzok v tichosti a bez oficiálnej správy. Podobne to bolo aj pri pive Zlatý Bažant Pšeničné.

Aj napriek tomto, že video bolo už na prvý pohľad podozrivé, správu o konci „nealka“ monitorovala štátna Tlačová agentúra Slovenskej republiky. A takúto správu potom prevzali aj viaceré média. Napríklad na denníku Sme si článok o konci nealka od piatka prečítalo 35-tisíc (!) ľudí.

Len zmena mena

V Hurbanove určite s výrobou nealkoholického piva nekončia. Aj samotný pivovar viackrát potvrdil, že predaj tejto kategórie stúpa. S najväčšou pravdepodobnosťou dochádza k zmene receptúry nealkoholickej verzie piva. Doteraz obsahovala zákonom povolený limit 0,5 percenta alkoholu. Po novom by sa na trh mala dostať verzia, ktorá bude mať obsah alkoholu na úrovni 0,0 percenta. Takouto zmenou prešli pred časom aj radlery z Hurbanova.

Fakt je ten, že vo videu Heineken neklamal. Podal však skreslenú a neúplnú informáciu, ktorá mohla čitateľov ľahko uviesť do omylu. A mnohých aj uviedla. Zlatý Bažant nealko síce končí, nahradí ho nové nealkoholické pivo, ktoré bude na nerozoznanie od toho pôvodného.

Otázne zostáva, či sa správa do prehľadu TASR dostala zámerne, alebo išlo len o nevedomosť a ľahkovážnosť ľudského faktoru. Heineken však vyhral. O tom, že mení receptúru nealkoholického piva by mienkotvorné média neinformovali. Určite nie v takom rozsahu. Teraz sa k tejto správe budú musieť vrátiť, aby neklamali čitateľov a pivovar tak dostane ďalší mediálny priestor.

Nejde o prvú marketingovú akciu pivovarníckeho gigantu. Známy je hlavne krok českého Gambrinusu, ktorý zriadil fiktívny pivovar a od zákazníkov získal pochvalu. Či išlo o totožné pivo, ktoré zákazníci nájdu v krčmách či obchodoch, nebolo známe.

Snímky: Heineken

Prečítajte si aj

Heineken „kopíruje“ minipivovar. Oživil mŕtvu značku