Budúcnosť pivovarníctva? Možno ochutená, možno bez alkoholu

Pivo, radler

Píše sa rok 2009 a slovenský pivný trh si žije svojim pomerne nudným životom. Pivovarníci kráčajú vo „vychodeným šľapajách“. Nie je dôvod niečo meniť, trh je v podstate konzervatívny. Desaťročia sa pije len ležiak a nič nenasvedčuje tomu, že sa trendy majú zmeniť.

Od spomenutého roka ubehlo už 15 rokov a pivný trh sa dokonale zmenil. Nové trendy pritom ukazujú, že zmeny budú pokračovať aj naďalej. Ak by ste ich dnes ukázali pivovarníkovi z roku 2009, možno by si ťukal na čelo.

Zmeny nálad

Začnime pri štatistikách. V spomínanom roku 2009 vypil podľa údajov Štatistického úradu SR každý jeden obyvateľ Slovenska v priemere 81,4 litra piva. Vlani bolo toto číslo o 17,5 litra nižšie, alebo ak chcete, v roku 2023 vypil priemerný pivár o zhruba 35 pollitrových pív menej, ako v roku 2009.

Čo sa stalo? Faktorov, ktoré sa podpisujú pod zmenami nálad je viacero. Veľkú váhu zohráva ekonomická situácia, ale aj zmeny nálad, ktoré priniesla pandémia. Práve tá výrazným spôsobom zmenila správanie konzumentov.

Nealko

Časť z nich prestala chodiť do podnikov, časť z nich obmedzila návštevy. Pod pokles konzumácie sa podpisujú aj nové trendy v správaní konzumentov. Tí často obmedzujú alkoholické nápoje a vyhľadávajú nealkoholické alternatívy.

A máme tu aj ďalšie hľadisko, ktoré vypovedá o preferenciách nastupujúcej generácie. Tá k pivu nemá tak vrúcny vzťah, ako jej rodičia či prarodičia. Tí často nemali na výber a pivo patrilo medzi ich prvú voľbu. Nová generácia má v podstate neobmedzený výber a čo sa týka piva častejšie volia menej tradičné, či ochutené verzie.

Ležiak zostáva, ale…

Napriek hore uvedenému pivo stále patrí medzi vyhľadávané a obľúbené nápoje. A stále platí, že najžiadanejším pivným štýlom je ležiak. V tomto smere sa nič nezmenilo a ani sa tak skoro nezmení. Na trhu však môžeme pozorovať jasný trend, kedy spotrebitelia vyhľadávajú tzv. prémiové ležiaky, teda pivá, ktoré môžeme považovať za výkladné skrine jednotlivých pivovarníckych skupín.

Veľké a stredné pivovary však oproti roku 2009 získali „druhú nohu“, resp. nový trh, ktorý oproti roku 2009 zmenil pomery na trhu. Všetko to začalo rokom 2011, kedy HEINEKEN Slovensko predstavil Bažant Radler. Vtedy išlo o nápoj, ktorý vznikol zmiešaním klasického piva a ovocnej limonády.

Aj keď už pred uvedením tejto noviny boli pokusy uspieť s miešaným pivný nápojom, nedopadli dobre. Išlo len o bezvýznamné pokusy, ktoré nezmenili pomery na trhu.

Stávka HEINEKENU na niečo nové vyšla dokonale. Od roku 2011 vznikol nový trh, ktorý rastie do dnešných dní. „Radlery si našli svoje miesto v srdciach Slovákov už pred trinástimi rokmi, kedy hurbanovský pivovar Zlatý Bažant spoločnosti HEINEKEN Slovensko priniesol na trh prvý slovenský radler s citrónovou príchuťou,“ hovorí Radoslava Anguš, Senior Brand manažérka pre značku Zlatý Bažant.

Sagan Radler

Slováci si radlery obľúbili natoľko, že v ich konzumácii patríme medzi premiantov v Európe.  Tu však treba povedať aj to, že trh sa zmenil aj v prípade radlerov. Kým v prvých rokoch boli v ponuke len alkoholické verzie, dnes ich v ponuke prakticky nenájdete. Spotrebitelia volia nealkoholické verzie.

„Spomedzi TOP 10 radlerov na Slovensku patrí značke Zlatý Bažant Radler 0,0 % rovná polovica. Najobľúbenejšími sú spomínaný Citrón, Citrón&Baza&Mäta, Tmavý Citrón a Citrón bez pridaného cukru. Jediná necitrusová príchuť v Top 10 je Jahoda & Rebarbora,“ porovnáva Anguš s tým, že HEINEKEN má v ponuke 10 druhov radlerov.

Nealkoholická budúcnosť?

Že sa nemenia len trendy na Slovensku dokazujú aj dáta európskeho štatistického úradu Eurostat. Ten v poslednej správe skonštatoval, že v porovnaní s rokom 2022 sa vlani výroba alkoholického piva v Európskej únii znížila o päť percent.  Naopak, v krajinách únie došlo k nárastu výroby nealkoholického piva o 13,5 percenta.

Kým napríklad v roku 2009 bolo nepredstaviteľné, aby sa pivný trh uberal „nealkoholickým smerom“, dnes je to realita. Stále platí, že alkoholické pivo je dominantné a kľúčové, trh si však pýta aj iné produkty – nealkoholické, menej horké, ochutené, menej kalorické, zdravšie.

Bude zaujímavé sledovať, kde bude pivný trh o päť, desať či 15 rokov. A či sa nedočkáme doby, kde radlery, či nealkoholické pivo bude na trhu v niektorých ohľadoch dominantnejšie ako klasické pivo.


Pivná akadémiaUznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je preradler mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.

Snímky: HEINEKEN Slovensko, Arturs Afronovvvv z Freepik