Možno to poznáte aj vy. Vstupujete do vášho obľúbeného podniku a váš obľúbený čašník na vás máva a zapína svoju „čítačku myšlienok“. Funguje mu dobre, keďže uhádol, čo si chcete objednať. Až tak vás to neprekvapuje, keďže za nejeden piatok vás stihol spoznať.
Pandémia mnohé veci pomenila. Časť čašníkov odišla, časť zmenila povolanie. Práve krčmárky, krčmári, čašníčky aj čašníci sú pritom dôležitým prvkom budovania pivnej kultúry. Aj vďaka ním môže byť pitie piva či posedenie s priateľmi príjemnejšie a bezstarostnejšie.
Aj z našich skúseností sme zostavili päť vlastností, ktoré si na čašníkoch či krčmároch ceníme. A nejde pritom o ideálny stav, v mnohých prípadoch sa s takýmto prístupom stretávame. Aj vďaka ním je pivo v podnikoch ešte o čosi viac chutnejšie a máme sa tam chuť vracať.
I. Všímavosť
Pri našich recenziách pivovarov a podnikov sme si vybudovali takú „úchylku“. Akonáhle sme sadli za stôl, zapli sme povestné odpočítavanie. Boli sme zvedaví, za aký dlhý čas si nás všimne obsluha a donesie nám prvé pivo.
Asi sa zhodneme na tom, že prvá objednávka je najdôležitejšia. Zaženie najväčší smäd a hosťa akoby upokojila. Môže sa upokojiť a povedať si „už sedím, môžem vypnúť po dlhom dni, alebo si užívať voľný čas“. Všímavosť obsluhy je v tomto prípade veľmi dôležitá.
A platí to aj pri ďalšom pobyte. Je vždy fajn, keď sa čašník či čašníčka pristavia a opýtajú sa, či nám niečo nechýba. Nemusí to byť často, aby to nebolo otravné, stačí občas len nakuknúť a očným pohľadom naznačiť: „Viem o vás“.
II. Znalosť
Veľmi oceňujeme a vždy nás teší, keď nám obsluha vie pomôcť s výberom. Keď to, čo čapuje či ponúka minimálne ochutnala či jedla. A musíme sa priznať, že sa obsluhou neraz necháme usmerniť. Napríklad tým, ktoré pivo by sme si mali dať a ktoré jedlo sa dnes kuchárovi či kuchárke podarilo.
Že niečo nevie? To vôbec nevadí. Aj z našej praxe sme sa stretli s prístupom, keď obsluha jednoducho priznala, že to nevie. Potešilo nás, keď po vete o neznalosti nasledovala už pozitívnejšia: „Prezistím vám to.“
Treba oceniť krčmárov a čašníkov, ktorí sa neustále vzdelávajú a učia nové veci. Niekto to môže zľahčovať, ale udržať si prehľad v dobe, keď sa stále niečo mení je náročné. Nakoniec aj načapovať správne pivo je umenie.
III. Empatia
Dobrý krčmár či čašník musí byť do veľkej miery empatický. Aj touto vlastnosťou môže pozdvihnúť priemerný podnik na nadpriemerný. Inak povedané, vie v ňom vytvoriť pohodu a vy sa v ňom dobre cítite a nemáte potrebu meniť lokál.
Vždy nás teší, keď v podnikoch stretávame pohodových čašníkov či čašníčky, na ktorých vidno, že tú prácu nerobia len pre peniaze, ale baví ich. Potom do svojho správania dávajú aj veľký diel ľudskosti a vľúdnosti.
Nehovoriac o tom, keď vedia zákazníka vypočuť či poradiť nielen v tej profesionálnej rovine. Neraz je to aj o tom, že plnia úlohu akéhosi ľudového psychológa.
IV. Nad vecou
Aj vy ste počuli starú pravdu, že s ľuďmi sa pracuje ďaleko ťažšie ako so zvieratami? No svoje by o tom vedeli rozprávať čašníci či čašníčky. Ono sa totiž stáva, že ľudia sú na obsluhu mimoriadne nároční a zabúdajú na to, že pravidlá slušnosti majú spĺňať aj oni.
Boli sme svedkami mnohých konfliktov, nedorozumení či slovných výmen. Dobrý krčmár či krčmárka musia byť nad vecou. Musia mať akýsi dar niektoré veci prehltnúť, niektoré jednoducho nepočuť. Inak povedané, musia byť nad vecou.
A určite to nemajú ľahké. Ale ak to zvládajú, majú nakročené k tomu, že svoju prácu robia dobre. A musíme povedať, že v tomto smere im patrí veľký rešpekt.
V. Faktor X
Niektoré veci môžete mať nalinajkované, môžete sa ich naučiť, ale niektoré musíte mať vrodené. Je to akýsi faktor X, ktorý oddeľuje dobru obsluhu od výbornej. Spomíname si, na jednu príhodu ešte z čias, keď nám vek nedovoľoval chodiť na pivo ale len na kofolu.
Peňazí vtedy nebolo nazvyš a nejako sme to mali vypočítané na dve kolá koly a jedného utopenca. Na chlieb akosi nevyšlo a tak sme si namiesto troch kúskov mohli objednať len jeden. Krčmár sa pri preberaní objednávky len usmial. Podľa objednávky nám doniesol jeden kúsok chleba, ale ten bol hrubý ako tri krajce.
Poviete si, že „maličkosť“. Ale z takýchto maličkostí sa skladá výsledný dojem a celok. Vplyv pandémie aj neustále rastúce ceny menia nákupné správanie zákazníkov. Mnohí budú škrtať svoje výdaje. Platilo pritom a vždy bude platiť, že pivo chutí najlepšie dobre čapované a v pohodovej atmosfére. Jej základom je obsluha podnikov. Na to nezabúdajme.
Pomáhajú aj pivovaryBudovanie pivnej kultúry je beh na dlhé trate a treba povedať, že sa v tomto smere na Slovensku v posledných rokoch veľa zmenilo k lepšiemu. Pomáhajú aj pivovary, ktoré školia obsluhu a zvyšujú jej kvalitu. Róbert Fegyveres, National Sales Manager HORECA HEINEKEN Slovensko sa s nami podelil, ako by sme mali rozoznať kvalitný servis. Svoje rady zhrnul do šiestich bodov:
|
Uznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.
Snímky: FB Simpsons, Senivpetro/Freepik.com