Drinkshop prevzal ďalší podnik s remeselným pivom

Na trhu s remeselným pivom dochádza k ďalšej zaujímavej akvizícii. Po tom, čo distribútor piva Drinkshop prevzal pred rokom bratislavský podnik 100 pív, rozširuje svoje pôsobenie o ďalší pub. Po novom prevádzkuje aj trenčiansky podnik Sokolovňa.

Priateľské vzťahy

Distribútor tak rozširuje svoje pôsobenie na domácej pôde. „Sokolovňa bola úzko previazaná s DrinkShopom už pri svojom vzniku, keď sme s jej zakladateľmi nastavovali samotnú koncepciu podniku. V ďalšom fungovaní pubu neboli naše vzťahy len dodávateľské, ale skôr kamarátske. Bohužiaľ, podľa nášho názoru, Sokolovňa nevyužila potenciál stať sa ukážkovým „craft beer” pubom, ale zostala niekde na polceste,“ vysvetľuje pre portál oPive.sk Andrej Pavlík, konateľ spoločnosti Emma Sovakia, ktorá prevádzkuje Drinkshop.sk.

Podľa jeho slov má majiteľ podniku úspešný startup Sensoneo a tak mu zostávalo na prevádzku Sokolovne minimum času. „Vzhľadom k naším kamarátskym vzťahom sme boli prví, koho oslovil s ponukou na prevzatie. Prvé rozhovory prebiehali v čase, keď sme kupovali 100 pív, no preberať dve prevádzky súbežne by bola vtedy priveľká záťaž,“ vysvetľuje konateľ.

Správny čas nastal až tento rok. Noví majitelia hovoria o tom, že ich teraz čaká obdobie nastanovania procesov. „Pri celom našom podnikaní sa snažíme mať vybudovaný čo najefektívnejší systém práce, jasne nastavené pravidlá, poriadok vo veciach i papieroch a čistotu na prevádzkach. Naším zákazníkom sa snažíme priniesť čo najkvalitnejší servis a výnimočné produkty,“ vysvetľuje Andrej Pavlík.

Začiatok osvety

Túto filozofiu sa budú snažiť aj do fungovania trenčianskeho baru. „Jednou z prvých úloh bude pretaviť tieto zásady do zlepšenia finančnej kondície Sokolovne, ktorá nebola dobrá. Avšak najdôležitejším cieľom bude naučiť konečne Trenčanov piť naozaj zaujímavé pivá,“ prezrádza nový majiteľ.

Sokolovňa bola v Trenčíne spolu s Laniusom akýmsi priekopníkom remeselného piva. Na to budú chcieť nadviazať aj noví majitelia. „Už od prvých dní posúvame výber na výčape smerom k netradičnejším pivám. Zároveň sme v rámci prevádzky zriadili pivotéku s viac ako 130 druhmi piva,“ naznačuje smerovanie konateľ.

V ponuke pubu sa objaví aj domáci kúsok. „Od začiatku októbra ako jediné stabilné pivo čapujeme naše vlastné pivo varené vo Wyware, ktoré sme príznačne pomenovali „Sokolík”. Všetky ostatné pivá na výčape budeme rotovať,“ hovorí Andrej Pavlík. K studenej kuchyni má časom pribudnúť aj teplá. V pláne sú pritom aj vedomostné kvízy či ďalšie sprievodné podujatia.

Prídu aj ďalšie?

Po Bratislave tak distribútor pridal do svojho portfólia aj Trenčín. Pozerajú sa aj po ďalších mestách? „Preberanie nových prevádzok nikdy nebolo našou prioritou. Prerobenie a nastavenie prevádzky podľa našich predstáv znamená niekoľkotýždňovú intenzívnu prácu, ktorá ide na úkor rozvíjaniu našej hlavnej činnosti – distribúcie a v neposlednom rade aj na úkor našich rodín,“ vysvetľuje a jedným dychom dodáva, že rozširovanie prevádzok nemajú v pláne, každú zaujímavú ponuku by však zvážili.

Aktuálne sa zameriavajú na ich hlavný biznis – distribúciu. V tomto smere vnímajú zvýšenie konkurencie na trhu, aj keď často ide na úkor kvality. „Mnoho ľudí, čo si otvoria krčmičku chcú byť hneď aj distribútormi. Pritom nemajú predstavu, čo všetko to obnáša. Nevedia zabezpečiť všetky legislatívne požiadavky ako preklady štítkov, vyznačenie alergénov, recyklačný fond za dovezené obaly, nahlasovanie na colnici, správne skladovanie a dodržanie záruk atď. ,“ hovorí Andrej Pavlík.

Situácia na trhu

Podľa jeho slov sa tento rok v ich segmente udialo veľa zaujímavých vecí. „Ukázalo sa, že niektorí tlačia svoju distribúciu aj na úkor uhrádzania faktúr svojim dodávateľom, či dokonca sa neštítia ani prepisovania dátumov spotreby na pivách dodávaných po záruke. Nekvalitná práca niektorej konkurencie vytvára podmienky na vstup distribučných firiem zo zahraničia,“ hodnotí a dodáva, že kvalitná konkurencia ich posúva vpred.

Ako distribútori pozitívne vnímajú boom remeselného piva. Všímajú si aj negatívne stránky, ktoré so sebou prináša. „Mám však pocit, že niekedy chýba novým varičom sebareflexia a možno aj pod časovým a finančným stresom pustia na trh pivo, ktorým si hneď na začiatku pokazia meno. Bohužiaľ sa to pravidelne stáva aj niektorým etablovaným hráčom,“ hodnotí.

Naráža aj na cenotvorbu. „Často sa stretávame aj s prestrelenými cenami a prehnanými očakávaniami od predaja priemerného piva za sumy blízke špičkovému Mikkelleru,“ hovorí Andrej pavlík a dodáva, že ako distribútora ho teší, že stále viac pivovarníkov prichádza na výhody predaja cez distribúciu, ktorá im podľa jeho slov „umožňuje naplno sa venovať rozvoju samotného pivovaru a vareniu piva“.

Snímky: FB Sokolovňa