Na trh mieri gigant, ktorý zmení slovenské pivné pomery

Kofola

Slovenský trh si v poslednom desaťročí držal pomerne ustálené kontúry. Dominantnými hráčmi sú Heineken Slovensko a Plzeňský Prazdroj Slovensko. Práve oni ovládajú väčšinu trhu. Ďalšie dvaja hráči pivovar (Steiger a Banskobystrický pivovar) nemajú také postavenie, aby vedeli trhom pohnúť.

Situácia na trhu sa však môže v najbližších mesiacoch a rokoch výrazne zmeniť. Nápojový gigant Kofola totiž oznámil, že kupuje väčšinový podiel v spoločnosti Pivovary CZ Group, ktorá stojí za značkami pív ako Holba, Zubr či Litovel. Tento krok ovplyvní aj slovenský trh.

Dohodli sa

To, že obe strany spolu rokovali nebolo žiadne tajomstvo. Aj portál oPive.sk ešte v apríli tohto roka informoval o tom, že medzi oboma stranami prebieha čulá komunikácia. Obe strany si nakoniec podali ruky v uplynulých dňoch.

Spoločnosť Kofola ČeskoSlovensko sa stane 51-percentným vlastníkom pivovarov Pivovary CZ Group.  Menšínovými majiteľmi pivovarníckej skupiny bude investičná skupina RSJ (29 percent) a zoskupenie poľnohospodárskych, potravinárskych, obchodných a priemyselných spoločností ÚSOVSKO (20 percent).

Zmluvné strany sa dohodli, že cenu transakcie nebudú zverejňovať. Transakcia je platná s jedinou odkladacou podmienkou, ktorou je schválenie českými protimonopolnými úradmi. Dokončenie transakcie je očakávané začiatkom budúceho roku.

„Keď sa objavila príležitosť investovať do pivovarov, ktoré vyrábajú značky s dlhou históriou, za ktorými stojí poctivé remeslo a moderné výrobné zázemie, neváhali sme. Veríme, že skúsenosť našich ľudí môže pomôcť k ich rozvoju,“ uviedol  Jannis Samaras, generálny riaditeľ skupiny Kofola.

Pivovary CZ Group sú piatou najväčšou pivovarníckou skupinou v Česku, svojou tohtoročnou produkciou piva prekročia objem 800 tisíc hl, z čoho viac ako tretina piva mieri na exportné trhy. V pivovaroch v Hanušoviciach, Přerove a Litovli spoločnosť zamestnáva takmer 500 ľudí.

Čo to znamená?

Toľko k základným faktom. Teraz sa môžeme pozrieť, čo táto akvizícia môže spôsobiť na slovenskom pivovarníckom trhu. V prvom rade musíme zdôrazniť, že Kofola je nápojovým gigantom. Jej postavenie na slovenskom aj českom nápojovom trhu je mimoriadne silné.

Firma funguje profesionálne, má vytvorenú širokú distribučnú sieť aj dobrý marketing. Rozšírenie o nový nápojový segment je teda logické. Ak by pivovary kúpila akákoľvek iná spoločnosť, jej vplyv na trh by mohol byť zanedbateľný.

Kofola však vie veľmi efektívne využiť potenciál pivovarníckej skupiny. Stačí sa pozrieť na to, kde všade Kofola dodáva svoje nápoje. Na distribučnom zozname má dlhý rad podnikov, ktoré dnes zásobujú iné pivovarnícke skupiny. Kofola bola a je na výčapoch mnohých podnikov povinnou jazdou. Slovenským pivovarom doteraz nevadilo, že na jednom z výčapov funguje nápoj od iného distribútora.

A teraz si predstavte, že obchodní zástupcovia Kofoly oslovia majiteľov podnikov s novinkou. S hľadaním kontaktov nebudú mať problémy, distribučný zoznam Kofoly je naozaj dlhý. Okrem kolového nápoja tak budú „obchoďáci“ ponúkať aj pivo. Možno ponúknu akciovú cenu, možno presvedčia lepším servisom či  ideou, že české pivo možno priláka viac zákazníkov.

Nová doba

A môžeme predpokladať, že časť odberateľov presvedčia. K tomu si však musíme prirátať aj ďalší rozmer. Tým je marketing. Kofola dlhé roky patrí medzi tie spoločnosti, ktoré si svoj imidž budujú aj cez reklamy, ktorých hodnota dosahuje milióny eur. Mnohé jej reklamy doslova zľudoveli.

Ak tieto dva dôležité body spojíme, zistíme, že na trh prichádza plnohodnotný konkurent Heinekenu či Prazdroja. A nielen ich. Už teraz sa na našom trhu darí pivovarom Staropramen či Budějovický Budvar. V ďalších rokoch môžeme čakať zostrenie konkurenčného boja.

Že Kofola môže postupovať podľa nami predpokladaného scenára je veľmi pravdepodobné. Nakoniec, aj v tlačovej správe uvádza, že chce využiť svoje „podnikateľské, distribučné a marketingové know-how“ v regionálnom rozmere. Inak povedané. Kofola na pivný trh vtrhne v celej „biznisovej paráde“.

Najmä na Slovensku môže skupinu čakať veľký potenciál rastu. České značky sú u nás mimoriadne kladne prijímané. A neplatí to len o segmente HoReCa, ale aj maloobchode.  Zubr, Litovel či Holby síce na slovenskom trhu boli zastúpené (cez distribúciu pivovaru Steiger), ich podiel však bol minimálny.

Podčiarknuté a zrátané, na slovenský pivný trh mieri silný hráč, ktorý určite rozvíri vody. Konkurencia sa zostrí. Profitovať z toho môže bežný zákazník.

Prečítajte si aj

V Česku produkuje gigant miliónové straty. Vadiť mu to nemusí

Snímky: Kofola