Keď sa k pivu rozdávajú aj nové terasy

Štrngáč, pivo, terasa, Staropramen, Budvar

U Štrngáča je klasická sídlisková piváreň, ktorá stavia na kombinácii piva a jedla. V Ružinove už funguje x rokov a má svoju klientelu, keď sa určite nezaraďuje medzi podradné, ale ani drahé podniky. AK ste okolo nej naposledy prechádzali, asi ste museli postrehnúť zmeny. Má novú terasu. A nielen to.

Po novom

Podnik sa môže pochváliť novou úpravou exteriéru. Dá sa povedať, že vyzerá modernejšie, keď starú úpravu ladenú do červena nahradila nová so zelenými prvkami. Všetko pritom korunuje nová, modernejšia a predovšetkým väčšia terasa. A podnik má ešte jednu zmenu, vymenil dodávateľa piva. Budějovický Budvar vystriedal Staropramen.

Za všetkými zmenami pritom môžeme hľadať práve zmenu dodávateľa piva. Na trhu totiž stále platí, že veľké pivovary lákajú podniky na bonusy pri podpise vernosti na niekoľko rokov. Ich veľkosť je rôzna a záleží od toho, aké množstvo piva vie podnik vyčapovať. Rádovo ide o tisíce eur. Napríklad aj na nové terasy.

Štrngáč nie jediný podnik, ktorý po rokoch vymenil dodávateľa. Deje sa to dlhé roky a nič nenaznačuje, že by sa to malo zmeniť. Okrem slovenských dvoch gigantov sú v tomto smere aktívne aj českí väčší hráči. Príkladom je Staropramen.

Bludný kruh?

Pivovary pritom poukazujú na to, že do exkluzivity krčmárov nenútia. „Je to o rozhodnutí prevádzkovateľa. Pokiaľ je tam miera spolupráce vysoká a odoberá len naše pivo, tak je naša pomoc väčšia. Áno, môže tam mať aj päť pivovarov, ale pivo tam čaká na vyčapovanie aj niekoľko dní. To nie je dobré ani pre nás, ani pre neho. Krčmár si jednoducho musí povedať, čo chce,“ uviedol vlani v rozhovore pre oPive.sk Martin Grygařík, obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Štrngáč, pivo, terasa, Staropramen, Budvar

Práve majitelia pubov a krčiem môžu zmeniť roky zaužívanú dominanciu gigantov. Najmä v Bratislave sa pritom objavilo viacero podnikov, ktoré odolali skutočne lákavým ponukám. Podpora sa pritom pohybovala v päťciferných sumách.

Len majitelia si pritom musia zvážiť, či chcú lákať napríklad na pestrú ponuku piva, alebo na krajšie priestory. Paradoxne, ak by bol podnik úspešný, napríklad na novú terasu si viem zarobiť aj sám. V tejto súvislosti však stále platí, že veľká časť konzumentov nerozoznáva pivo a nevyberá podľa značky. Idú proste na pivo a je im jedno aké.

A čo ďalej

Stále je dobré, že na túto hru nepristúpili aj menší hráči. Aj keď príchodom väčších minipivovarov môžu byť nútené robiť krčmárom ústupky. Bude to však cesta do pekla. Otázne je, či budú mať na výber.

Na trhu je drvivá väčšina podnikov zazmluvnených a priestor pre nových dodavateľov je značne zúžený. A svoje robí aj tlak českých priemyselných pivovarov. Aj príklad Štrngáča pritom ukazuje, že zaviazať sa na niekoľko rokov dáva majiteľom stále zmysel. Potrvá pritom roky, kým v tomto smere nastane na trhu priaznivejší stav.

Prečítajte si aj

Brontvai provokuje veľkých: „My nie sme dáždnikové pivo“

Snímky: oPive.sk, snímka starej terasy je z FB podniku