Na úvod si dajme jeden príklad zo života. Reštaurácia Mlyn v Bratislave je na trhu už vyše desať rokov. Koncept podniku, ktorý láka na kombináciu jednoduchej kuchyne a piva, bol klasickým príkladom „zazmluvnenej“ krčmy. Ak ste si v ňom chceli dať pivo, bolo len z jednej nadnárodnej skupiny. V tomto prípade SABMilleru, po novom Asahi Group.
Už nejaký čas (nevieme ho odhadnúť), však podnik láka aj na špeciál. A predstavte si, pochádza z rodiny remeselných pivovarov. Pivo tejto reštaurácii dodáva aj Kaltenecker. Podobných prípadov na Slovensku pribúda. Zmena trendu? Určite. Aj keď treba povedať, že pozícia nadnárodných gigantov bude v krčmách a reštauráciách ešte dlho dominantná.
Buď nás, alebo nikoho
Odhadnúť koľko reštaurácií majú dnes zazmluvnené dva najväčšie pivovary u nás je ťažké. Dá sa povedať, že z desiatich krčiem či podnikov, sedem až osem patrí Heinekenu či Asahi Group. Obaja hráči využili svoje ekonomické zázemie a krčmárov „uplatili“. Niekomu postačilo vybavenie, iného presvedčila tvrdšia mena. Giganti to však nerobili pod nátlakom, veľká časť krčmárov jednoducho zvolila ľahšiu cestu.
V posledných rokoch sa však situácia začína obracať. Osvetu urobili prvé podniky s remeselným pivom, odvahu dodala aj narastajúca popularita netuctového piva. Aj preto sa nové prevádzky často rozhodujú pre cestu „remeselného“ výčapu. „Máme veľkú radosť z jej vývoja a sme hrdí na úspechy našich malých pivných nadšencov a teší nás, že Slováci prestávajú piť priemyselne vyrábané pivá,“ hovorí pre portál oPive.sk spolumajiteľka bratislavského Bistra Terrine Laura Suchoň.
Podnik stavil na francúzsku kuchyňu, neobišiel však ani pivo. Na výčape ponúka štyri druhy remeselného piva. „Aj keď sú Francúzi skôr vinármi, musíme priznať, že máme k pivu trochu bližšie. Nedokážeme si predstaviť podnik, kde sa nebude čapovať dobré pivo. Obzvlášť teraz, keď sa už aj u nás varia pivá, ktoré by dokázali hrdo obstáť kdekoľvek na svete,“ vysvetľuje Laura Suchoň.
Nová optika
Aj keď už Maďari začali regulovať podpisovanie zmlúv zo strany nadnárodných pivovarov, na Slovensku v tomto smere nedeje nič. Zdá sa, že trh si s týmto problémom poradí sám. Že sa ľad pohli a aj veľkí hráči začínajú byť nervózni, dokazujú aj kroky v posledných dvoch rokoch. V ponuke oboch veľkých hráčov sa začali objavovať špeciály, ktoré sú určené len pre krčmy a reštaurácie. Je to jednoznačná inšpirácia novými trendmi, ktoré zaviedli malé pivovary.
Isté je dnes jedno. Pivná monotónnosť sa začína vytrácať. Dať si dnes remeselné pivo v Bratislave, Nitre, Žiline či Košiciach nie je žiadny problém. A to je na tom všetkom najkrajšie. Pretože na konci dňa bude víťazom pivár.