Krčmár sa dostal do úzkych. A tak vznikla pivná legenda

Krčmári môžu mať rôzne nočné mory. Niektoré sú vážnejšie, iné menej. Do druhej skupiny môžeme zaradiť obavy, že sa krčmárovi minie pivo a on nebude môcť obslúžiť svojich zákazníkov. Presne tento prípad stal pri zrode legendy, ktorú dnes poznáme pod menom radler.

Franz Xaver Kugler

Príbeh miešaného pivného nápoja je vyše 100 rokov starý. Napísal ho Nemec Franz Xaver Kugler. Ten sa roky živil ako traťový robotník na železniciach neďaleko Mníchova. Kugler však patril medzi tých ľudí, ktorí neustále premýšľali, akoby svoj život zmenili a posunuli k lepšiemu.

Tak si všimol, že na trhu existuje diera. V robote dal výpoveď a začal „obsluhovať“ už svojich bývalých kolegov. Začal im totiž predávať pivo. Nezostalo len pri tom. Pri Deisenhofene, asi 20 kilometrov od Mníchova, založil reštauráciu Kugler Alm.

Nedostatok piva

Tá sa rýchlo stála známou a vyhľadávanou. Pomáhalo jej k tomu to, že organizovala rôzne súťaže či akcie pre amatérskych športovcov. Kugler neustále rozmýšľal, ako by mohol zvýšiť návštevnosť svojho podniku. A tak presadil, aby popri jeho podniku šla cyklistická trať.

V jednu júnovú soboru 1922 sa však Kuglerovi jeho aktivity „vypomstili“. Dobové záznamy hovoria o tom, že jeho podnik navštívilo vyše 13-tisíc hostí. Krčmár mal tak rázom problém, ako obslúžiť všetkých. Zistili totiž, že nemá dostatok piva.

Na druhej strane mu na sklade ležali tisícky fliaš citrónovej limonády. Dostal tak nápad, ktorý z neho spravil nesmrteľného. Hosťom predstavil novinku. Nápoj určený špeciálne pre cyklistov tak, aby sa v pohode vedeli dostať domov bez točenia hlavy.

Zmiešal v pomere pol na pol tmavé pivo a citrónovú limonádu. Nový nápoj nazval Radlermaß. A zožal veľký úspech. Čoskoro aj ďalšie podniky v Mníchove a jeho okolí začali ponúkať radler. Ten sa stal fenoménom.

Ako to bolo v skutočnosti?

Legenda o vzniku miešaného nápoja radler je zaujímavá a stará už vyše sto rokov. Čo však na nej nesedí? Nápad zmiešať pivo s limonádou je ďaleko starší a určite za jeho „vynálezcu“ nemôžeme považovať Kuglera.

Radlermaß bol aj v Bavorsku známy už na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia. Vo svojej knihe Erinnerungen einer Überfüsssigen z roku 1912 o ňom píše aj bavorská spisovateľka Lena Christová.

Záznamy tiež hovoria o tom, že britským vojenským jednotkám ešte v 19. storočí podávali pivný miešaný nápoj nazývaný Shandy. A práve pod týmto pojmom poznajú „radler“ na Britských ostrovoch.

Fakt je ten, že pred sto rokmi sa poznateľnosť a obľuba radleru začali výrazne zvyšovať. Pivný miešaný nápoj sa uchytili nielen v Bavorsku, ale aj v ďalších spolkových štátoch krajiny. Tam bol známy aj pod pojmami Almradler, Alster, Pots či Panaché. V každom kúte Nemecka pritom vznikali rôzne kombinácie. Základom však bolo to, že pivo sa miešalo s ovocnou limonádou.

Do fliaš

Zaujímavosťou bolo, že radler bol v Nemecku dlhé desaťročia záležitosťou krčiem a reštaurácií. Zákon totiž upravoval plnenie radlera do fliaš či plechoviek až v roku 1993.

Radler bol pritom dlho záležitosťou nemecky hovoriacich krajín. Na Slovensku sa ho snažili spopularizovať menšie pivovary ako Stein, ich nápad sa však vo veľkom neujal. Možno predbehli dobu, možno podcenili marketing.

nealko

Fakt je ten, že k zlomu došlo v roku 2011. Na jar uvedeného roku predstavil radler najväčší slovenský pivovar HEINEKEN Slovensko. Išlo o citrónový Zlatý Bažant Radler. Cieľom pivovaru bolo osloviť hlavne nepivárov a nový segment konzumentov.

Novinka vznikla zmiešaním piva Zlatý Bažant 10 % a prírodnej citrónovej zložky v pomere 60 : 40 v prospech chuti citróna. Ako sa ukázalo, zavedenie radleru bola trefa do čierneho. Na slovenskom trhu vznikol nový segment, ktorým pivovar oslovil širšie publikum.

Čochvíľa kategóriu miešaných pivných nápojov rozšírili aj ďalšie variácie. Obľúbeným sa stal grep či citrón-báza-mäta. Radlery začali vyrábať aj ďalšie pivovary na našom trhu, ale aj u susedov. Vznikol fenomén, ktorý dokázal konkurovať v segmente, ktorý patril limonádovým koncernom.

Zaujímavosťou je to, že pivovary sa postupne preorientovali. Kým na začiatku obsahovali radlery alkohol, dnes je drvivá väčšina pivných miešaných nápojov nealkoholická.

HEINEKEN: Najvyhľadávanejšie sú citrusové chute

Peter Tureček, Senior Brand Manager pre značku Zlatý Bažant hovorí,  že ich pivovar sa od začiatku zameriaval na to, že základom radleru majú byť 100 percentne prírodné suroviny a toho sa držia dodnes.

„V roku 2015, sme ako prví priniesli nealkoholický Zlatý Bažant Radler 0,0% so skutočne nulovým obsahom alkoholu, ktorý si konzumenti môžu vychutnať bez obmedzení kedykoľvek a kdekoľvek. Rýchlo sme pochopili, že práve spojenie s nealkoholickým pivom bude pre radler budúcnosť,“ hovorí Peter Tureček.

Ten poukazuje na to, že miešaný pivný nápoj vyhľadáva veľké percento konzumentov na Slovensku. „Dnes patrí Slovensko medzi európske krajiny, kde sa konzumuje najväčší podiel radlerov. Dlhodobo sú najvyhľadávanejšie citrusové chute. Či už klasický citrón, spojenie citrón – baza – mäta alebo obľúbený tmavý citrón,“ prezrádza.

Okrem toho, že pivovar zaviedol bezalkoholovú sériu radlerov, dnes hovorí o dvoch líniách tohto nápoja. „Zlatý Bažant Radler 0,0% ponúka dnes dva produktové rady – radlery s plným obsahom cukru, a radlery bez pridaného cukru. Aj keď klasické portfólio tvorí väčší podiel našich predajov, počet konzumentov, ktorí vyhľadávajú produkty s nízkym obsahom cukru kontinuálne rastie“ hovorí s tým, že  v tohtoročnej sezóne rad rozšírili o dve nové príchute – Mango a Melón bez pridaného cukru.

„Mňa veľmi teší, že naše produkty vieme ponúknuť aj ľuďom, ktorí vyhľadávajú bezgluténové potraviny. Všetky naše radlery okrem Pšeničného citróna spĺňajú kritérium na označenie „bezgluténový“. Dovolím si tvrdiť, že dnes je Zlatý Bažant Radler 0,0% najzdravšia alternatíva spomedzi všetkých sýtených nápojov a to práve vďaka 100% prírodnému zloženiu a dlhodobo nižšiemu obsahu cukru,“ uzatvára Peter Tureček.


Pivná akadémiaUznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.

Snímky: Kuler Arm, FB/Peter Soellner, HEINEKEN Slovensko