Tak to má naozaj chutiť? Kedy by ste pivo mali reklamovať?

Pivo reklamovať

Podobných príbehov poznáme mnoho. A nespomíname na ne práve najlepšie. A určite aj vy, najmä keď ste fanúšikmi piva a spoznávanie podnikov či krčiem je pre vás koníček. Čo však robiť, keď vám na stôl donesú skazené pivo? Áno, podniky nie sú otvorené, ale možno aj to je čas na to, aby sme mali po odznení pandémie podniky kvalitnejšie.

Negatívny príklad

Na úvod si trocha zaspomínajme. Tento príbeh je starý asi štyri až päť rokov. Bolo horúce leto a my sme navštívili podnik, ktorý bol blízko nášho domu. Kvalitu podniku sme ako-tak poznali. Ponúkal remeselné pivo a všimli sme si, že tak rýchlo ako sa menila ponuka na výčape, tak rýchlo sa menila aj obsluha. Inak povedané, čo týždeň, to nový čašník.

Na Slovensku to je akási realita, neriešili sme to. Objednali sme si tak ako vždy a na stole nám pristál ochutený ejl. Už vôňa nebola vábna a ochutnanie rýchlo prezradilo, že pivo má najlepšie časy za sebou. Bolo skysnuté. Vysvetľovali sme si to aj tým, že podnik nemal sudy v chlade a keďže bolo leto, veľa mu k skazeniu nebolo treba.

Zavolali sme si čašníčku a tlmočili našu nespokojnosť. „Ešte mi ho nikto nereklamoval. Počkajte chvíľu,“ otočila sa na nohe a išla vybaviť ďalšiu objednávku. O pár minút prišla opäť, aby nám presvedčivo povedala, že sa mýlime: „To pivo je v poriadku, to má presne takto chutiť,“ presviedčala nás a nedala priestor na ďalšiu diskusiu.

Pivo čapovanie

Výsledok nebol prekvapivý. Pivo sme museli zaplatiť. A keďže sa neradi hádame a robíme scény, zaplatili sme. Na oplátku sme do podniku najbližší rok neprišli. Asi podobne rozmýšľali aj ďalší zákazníci a podnik skončil zatvorený navždy.

Máme sa čo učiť

Nie je dôležité ako sa podnik volal a v ktorom meste sídlil. Je to len jeden z mnohých príkladov, ktorý ukazuje, že pivná kultúra na Slovensku nie je stále tam, kde by mala byť. Za posledné roky sa síce situácia zlepšila, no stále nie je ideálna.

Aj keď sú momentálne podniky zatvorené, veríme, že sa to čoskoro zmení. A zmeniť by sa mohla aj úroveň služieb. Možno si to neuvedomujete, ale práve krčmár je v celom pivnom reťazci tá najdôležitejšia osoba. A pritom môže mať veľké alibi.

Prečo? Pivovar môže navariť najlepšie pivo na svete, ale keď nemá sud potrebnú starostlivosť a nie je s ním zaobchádzané tak, ako by malo, na stôl vám donesú len nepodarenú atrapu. Vy si pivo objednáte a ochutnáte. Nie ste spokojný? Ak je krčmár alibista, na vine je vždy pivovar. V konečnom dôsledku na to doplatí daný pivovar, ale aj krčma.

Mohli by sme tu rozobrať, ako postupovať pri reklamácii a obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu. To však nechceme. Nie je to dobre pre vás, ani pre podnik. Pri takomto postupe v podstate prehral podnik aj vy. Cieľom tohto článku je zlepšiť pivnú kultúru a služby. Profitovať z toho môže následne každá strana.

Ako na to?

Základom nášho cieľa je zvýšiť náročnosť zákazníka. Keď vy budete vyžadovať kvalitnejšie služby, bude pod tlakom aj krčmár. Nebojte sa teda ozvať. Máme pre vás päť tipov, ktoré vie rozoznať aj úplný laik. Minimálne ich kontrolou viete pivnú kultúru zlepšovať.

  1. Čistota pohára

Na tento aspekt sme veľmi citliví. A nejde pritom len o záležitosť podnikov. Aj na sociálnej sieti sa mnoho pivkárov chváli zaujímavým pivom, ktoré je naliate v špinavom pohári. Ako to vieme? Podľa bubliniek, ktoré sú „nalepené“ na stene pohára.

Čistý pohár vám takúto „okrasu“ nikdy nespraví. Ak vám v podniku donesú takýto pohár, pokojne ho vráťte. Môžete si byť istý, že pivo nebolo načapované do dokonale čistého pohára.

  1. Správna mierka

Väčšina pohárov má rysku, podľa ktorej ľahko určíte, či máte v pohári toľko piva, toľko ste si zaplatili. V ideálnom prípade by ryska mala pekne rozdeľovať pivo a penu. Ak je pivo výraznejšie pod ňou, pokojne reklamujte.

Z našich skúsenosti je toho piva takmer vždy viac. Nájdu sa však prípady, keď je to naopak. Chceme veriť, že je to len nedopatrením. Už sme však zažili aj čašníka, ktorý sa nám chválil, že na sude dokázal ušetriť xy eur (už vo fachu nepracuje).

  1. Pena

Vedeli ste, že pena chráni pivo pred zvetrením? Ak je všetko spravené tak, ako má, pena by pri čapovanom ležiaku mala byť hustá a krémová. Ak je pohár dokonale čistý, mali by ste na ňom zachytiť aj tzv. „pivokruhy“. Určite však neplatí, že čím väčšia pena, tým lepšie načapované pivo.

Treba povedať, že kým v našom regióne si pivo bez peny nevieme predstaviť, napríklad v Anglicku je pivo čapované bez nej. Nie je to však chyba.

  1. Teplota pohára

Pozor, tento aspekt viete overiť len hneď po donesení piva na stôl. Pivo by sa malo čapovať do studeného pohára, ktorý bol predtým opláchnutý studenou vodou. V ideálnom svete by mala byť teplota pohára totožná s teplotou podávaného piva.

V niektorých podnikoch držia poháre v chladničke, ale nájdu sa aj opačné extrémy. Z umývačky riadu putuje pohár pod výčap a potom rovno na stôl. Pivo v takomto prípade zažíva šok a neprospieva mu to. Ak po donesení na stôl je pohár teplý, poproste o nápravu.

  1. Vôňa a chuť

Tento bod je zložitejší, chceme ho však vysvetliť jednoducho. Pivo by vám po ovoňaní nemalo smrdieť, resp. by ste v ňom nemali cítiť iné nežiaduce vnemy. Rovnako to platí aj o ochutnaní. Ak sa vám niečo nepozdáva, opýtajte sa obsluhy, prečo pivo chutí tak, ako chutí.

Práve posledný bod je dôležitý. Mnoho podnikov strieda zamestnancov a mnohí z nich nemajú ani predstavu o tom, čo čapujú a nevedia o pive nič. Je smutné, keď vám obsluha na zvedavú otázku odpovie: „Ja neviem, ja pivo nepijem.“

Predaj piva je obchod ako akýkoľvek iný. Keď si do autosalónu idete kupovať auto, tiež očakávate, že vám predávajúci povie všetko, čo chcete vedieť. Tak by to malo byť aj v podnikoch. Čašníci by mali mať predstavu o tom, čo ponúkajú a ako by to malo chutiť. Mali by vedieť rozoznať, kedy je pivo skazené, kedy chutí tak, ako by malo.

Je to určite zložité, keďže  ponuka pivných štýlov neustále rastie a výber je čím ďalej širší. V tomto smere by však mali pomáhať aj pivovary, ktoré by mali svoj produkt odberateľom čo najdetailnejšie predstaviť.

Pivovary aj vzdelávajú

Úlohu v zvyšovaní pivnej kultúry majú aj pivovary, ktoré sa snažia odberateľov vzdelávať. „Pre našich zákazníkov pravidelne organizujeme školenia s názvom „Umenie čapovať“, kde sa naučia techniky čapovania, správnu starostlivosť o pivo od skladovania, cez starostlivosť o výčapné zariadenie, hnací plyn až po čistotu pohárov a správne servírovanie. Všetky informácie majú naši zákazníci k dispozícii aj online v rámci digitálnej platfromy Horeca Academy,“ hovorí  Robert Fegyveres, national sales manager pre segment HORECA spoločnosti HEINEKEN Slovensko.

HEINEKEN organizuje od roku 2015 celoslovenskú súťaž pre študentov stredných škôl gastronomických odborov – Xpert v umení čapovať, ktorej cieľom je hľadať a podporovať mladé talenty.

Školeniami a online vzdelávaním to však nekončí. „Naši vývojári v Amsterdame prinášajú  inovatívne riešenia výčapnej techniky, ktorá aj bez aktívneho prístupu barmana zabezpečí perfektnú kvalitu čapovaného piva vysvetľuje Robert Fegyveres.

„Spomeniem tankovú technológiu Orion so samočistiacou mechanikou a jednotkou riadenia. Alebo David či Blade zariadenia s jednorazovou pivnou rúrkou a chladiacim boxom, vďaka ktorým pivo vydrží po narazení čerstvé až 21 dní a tak vedia kvalitné čapované pivo poskytnúť a „nepivné“ prevádzky – napr. kaviarne. Či najnovšiu CFT technológiu (Cool Flow Technology) so systémom dochladzovania pivných rúrok od sudu až po výčapný kohút,“ uzatvára rozprávanie Robert Fegyveres.

Lepšie časy

Chceme veriť, že podniky sa čoskoro otvoria a my si dáme čapované pivo na terase. Poznáme desiatky podnikov, ktoré fungujú tip-top a nenašli sme v nich ani jedinú chybu. Na trhu je však mnoho, ktoré sa majú čo učiť.

Chyba sa vždy nájde. Stáva sa. Podnik a prevádzkovatelia by si ju mali uznať a snažiť sa ju napraviť. Najhoršie je, keď sa dostávate v podniku do konfrontácie. Správny podnik vám výčitku vyreklamuje a snaží sa napraviť. Keď totiž zákazník odchádza spokojný, je to výhra pre obe strany.


Pivo - pivná akadémiaUznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.

Fotky oPive.sk, Paloma A., Unsplash a Pixabay.