Aj vy občas riešite dilemu, ktoré pivo by ste si mali kúpiť? Či už v krčmách, puboch, pivotékach alebo v obchode je konkurencia bohatá. Vyberať je z čoho. My sme sa však pozreli na to, prečo by ste mali občas rozmýšľať aj podľa toho, kde pivo navarili.
Najmä, keď kúpou slovenského piva pomáhate vo viacerých ohľadoch. My sme sa pozreli na päť faktorov, ktoré nahrávajú tomu, aby ste v podniku či obchode siahli po domácom výrobku.
1. Podporujete domácich výrobcov
Môže to znieť ako klišé, ale kúpou domáceho výrobku pomáhate slovenským producentom. Pivo navarené na Slovensku totiž nedáva prácu len pivovarníkovi, ale aj ďalším jeho dodávateľom.
Analýza spoločnosti EY z roku 2018 ukázala, že sektor pivovarníctva priamo zamestnáva zhruba 1530 ľudí. Nepriamo však sektor dáva prácu 13 100 ľuďom. Každé pracovné miesto vytvorené v sektore pivovarníctva tak generuje v ekonomike zhruba ďalších deväť pracovných miest.
Domáce pivovary tak dokážu nielen prežiť, môžu aj investovať, prípadne rozširovať svoje zamestnanecké stavy.
2. Je to ekologická voľba
Ekológia a udržateľnosť je téma, ktorej význam v posledných rokoch neustále rastie. Už ste sa zamýšľali nad tým, akú uhlíkovú stopu môže mať pivo dovezené z druhého konca sveta? Pri domácom pive túto dilemu riešiť nemusíte.
A keď sme už pri ekológii, najekologickejšou formou balenia je pivo čapované zo suda. Čiže kombinácia čapovaného domáceho slovenského piva je tou „najzelenšou voľbou“, ktorú môžete spraviť.
3. Čerstvosť rozhoduje
Domáce pivo nemusí cestovať z diaľky, viete si ho vychutnať neraz priamo „od komína“. Či už tankové alebo nepasterizované a nefiltrované. Aj keď pivo potrebuje svoj čas, v niektorých prípadoch je čas nepriateľom. A v prípade piva z našich končín tento problém odpadá.
4. Budovanie pivnej kultúry a identity
Budovanie pivnej kultúry a identity je špecifická záležitosť. Nevytvoríte ju tak, že si otvoríte podnik a v ňom budete predávať dovezené pivo. Takýmto spôsobom síce môžete vytvoriť fungujúci podnik, základom pivnej kultúry a identity sú v prvom rade pivovary.
Sládkovia alebo nimi zaučení krčmári neraz robia osvetu, ktorá rozvíja pivnú kultúru. Nehovoriac o tom, že má svoje čaro rozprávať sa priamo s autormi piva a ľudmi, ktorí sa o jeho výrobu pričinili.
5. Vytváranie pivnej komunity
Domáce pivovary menia mestá či dediny na pivovarnícke bašty. Práve oni vytvárajú lokalpatriotizmus, ktorý vie neraz prerásť celý región aj krajinu. Ľudia sú na podarené a domáce výrobky hrdí a platí to dvojnásobne aj o pivovarníctve.
Pivovary okolo seba vytvárajú komunitu, ktorá nielen dané pivovary drží nad vodou, neraz ľudí spája a vytvára akúsi pridanú hodnotu. Hrdosť na domáce pivo je v zahraničí bežná, u nás sa niekedy až tak nenosí a možno je to aj chyba.
Čo na záver?
Ak rozmýšľate nad dvoma pivami a jedno z nich je domáce, skúste si kúpiť práve to naše. Slovenský pivný trh zažíva turbulentné roky. Pritom za každým slovenským pivom môžete nájsť pekný príbeh. Slovenskí pivovarníci museli v uplynulých rokoch preskákať mnoho prekážok. Či už korona, rast cien energií či inflácia. Aj kúpou jedného piva im môžete poďakovať za to, že sú stále tu.
Uznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.
Ilustračná snímka: ChatGPT