Kultoví Američania, ktorí sa v Európe popálili (Stone Brewing)

Stone BrewingPivovar Stone Brewing založili v roku 1996 Greg Koch a Steve Wagner v San Marcos v americkej Kalifornii. Ich poslaním bolo variť odvážne, chuťovo výrazné pivá, ktoré by spochybňovali status quo v pivovarníckom priemysle. A treba povedať, že sa im to podarilo.

Rýchly úspech

Pivovar sa hneď na začiatku svojho pôsobenia stal známym vďaka svojmu pivu Stone Pale Ale. Toto a ďalšie pivá z ponuky sa stali takým populárnym, že pivovar musel kontinuálne navyšovať výrobu, aby uspokojil dopyt.

V roku 2006 sa pivovar presťahoval do nového závodu v kalifornskom meste Escondido, čo mu umožnilo zvýšiť výrobnú kapacitu. Pivovar medzitým získaval ocenenia ako na bežiacom páse. Napríklad v roku 2008 bol Stone na Great American Beer Festival  vyhlásený za pivovar roka.

Od konkurencie sa produkcia amerického pivovaru vyznačovala výraznejším a odvážnejším chmelením. Skutočné kultovým sa stalo pivo Arrogant Bastard Ale.

Pivo štýlu American Strong Ale konzumentov varovalo hláškami ako: „Toto je agresívne pivo. Pravdepodobne vám nebude chutiť“ či „Je dosť otázne, či máte chuť alebo vycibrenosť, aby ste dokázali oceniť pivo tejto kvality a hĺbky“.

V roku 2017 bola spoločnosť Stone Brewing deviatym najväčším remeselným pivovarom v Spojených štátoch. Za rok 2022 bol pivovar už na siedmom mieste.

Nie všetko vyšlo

Nie všetko však pivovaru vyšlo. Američania sa rozhodli expandovať aj do Európy. A ukázali na Berlín.  Práve v tomto nemeckom meste kúpili historický objekt 115-ročnej plynárne.

V ňom na konci leta 2016 otvorili komplex s názvom Stone Brewing World Bistro & Gardens. Okrem pivovaru, ktorý disponoval varňou o objeme 100 hektolitrov, ponúkol aj reštauračné služby. V komplexe sa ponúkalo 65 rôznych druhov čapovaného piva navareného nielen v Berlíne.

Pivovar však vydržal otvorený len tri roky. Pivovar doplatil na cenovú politiku. „Po celej krajine varia výborné pivovary výborné pivo. Bohužiaľ, podľa štatistík, väčšina Nemcov stále ignoruje nákup výborného piva a preferuje nákup lacných produktov,“ uviedol majiteľ pivovaru Greg Koch. Zaujímavosťou je, že pivovar následne kúpil pivovar Brewdog, ktorý sídli v Škótsku.

Stone

Stone Brewing bol jedným z prvých remeselných pivovarov, ktorý vstúpil na trh s nápojom Hard Seltzer. Spoločnosť rozšírila svoje pôsobenie aj mimo piva, v jej ponuke môžeme nájsť aj vlastnú líniu oblečenia.

Pod gigantom

Pivovar Stone Brewing bol v júni 2022 odkúpený japonským pivovarníckym gigantom Sapporo. Hodnota transakcie dosiahla hodnotu okolo 165 miliónov dolárov.

Táto akvizícia je vo svete remeselného piva veľkou udalosťou a bude zaujímavé sledovať, ako sa Stone bude rozvíjať pod novým vlastníkom. Jednou zo zaujímavých vecí na akvizícii je to, že by sa pre Stone mohli otvoriť nové možnosti expanzie na ázijský trh.

Spoločnosť Sapporo má totiž veľké zastúpenie v Japonsku a iných častiach Ázie, takže je možné, že Stone by mohol ťažiť práve v tomto teritóriu.

Prečítajte si aj

Európa nie je Amerika. Pivovar Stone to v Berlíne zabalil

Snímky: FB Stone Brewing