Ešte sme nezažili, aby sme v priebehu pár dní písali o tom, že na Slovensku končia dva pivovary. Je to náhoda, alebo môžeme pozorovať nejaký trend? Náznakov, že doba nie je ľahká a budúci rok bude ešte ťažší je veľa, netreba však podliehať depresii. Tej je v spoločnosti už aj tak dosť.
Zlaté spomienky
Stránka oPive.sk vznikla v roku 2014. V tom období bol boom remeselného piva pod pomysleným vrcholom. V nasledujúcich rokoch sme boli svedkami otvárania jedného pivovaru za druhým. O nových projektoch sme písali prakticky každý mesiac.
Prešlo desať rokov a všetko je akosi inak. O boome remeselného piva už nemôže byť ani reči. Chcete jasný dôkaz? Len si spomeňte na to, ako vyzeral Salón piva v rokoch 2014 až 2016. Stará tržnica bola naprataná pivovarmi aj návštevníkmi. Kto na festival prišiel okolo pol ôsmej, ten si neraz musel vystáť aj niekoľkometrový rad.
Remeselné pivo bolo v tom čase zvláštnosťou. Ponúkalo ho len zopár podnikov a do istej miery bolo nedostatkovým tovarom. A dnes? Ak ste navštívili Salón piva, museli ste si všimnúť úbytok pivovarov aj hostí.
Doba sa mení. Remeselné pivo zovšednelo. Pivári sú náročnejší a nedajú sa „opiť“ hocičím. Vedia, čo hľadajú a už sa neženú za módnou vlnou. A svoje určite zohráva aj ekonomická situácia. Cena remeselného piva pomaly klope na hranicu, pri ktorej si ľudia povedia, že im za to nestojí. Najmä keď výsledok môže byť všelijaký.
Zlé nastavenie
Podnikanie v pivovarníckom biznise už nie je to, čo bývalo. Musíme si povedať, že remeselné pivo sa asi neuchytí v každej obci a ani v každom meste. Je to špecifický typ produktu, ktorý osloví len určitú cieľovku.
Kým v minulosti sme polemizovali nad tým, že podiel remeselného piva na Slovensku bude rásť výraznejšie, teraz máme pochybnosti. Prečo? Stále u nás chýbajú väčšie remeselné pivovary, ktoré by dokázali dodávať svoje pivo do reťazcov celoslovensky.
Bez toho, že sa remeselné pivo nestane bežnou súčasťou nákupného košíka, nebude jeho podiel ďalej rásť. Jednoducho nevznikne nový segment, ktorý by bol sebestačný a dokázal obsluhovať dostatočne veľkú cieľovú skupinu. Štatistiky nepustia, čoraz viac ľudí si pivo kupuje na domov, vo fľaši. Podiel spotreby čapovaného piva neustále klesá.
Druhým parametrom je to, že produkty malých pivovarov často spotrebiteľov sklamú a tým stratia ich dôveru. Nie je divom, že zákazníci často siahnu po overenej priemyselnej produkcii. A už vôbec nepozerajú po tom, či je naša, alebo zahraničná.
Nepodliehať zlej nálade
Vyhliadky na ďalšie mesiace nie sú optimistické. Konsolidačný balíček sa dotkne všetkých. Aj pivovarníkov, aj ich zákazníkov. Nepodliehajme však zlej nálade.
Remeselné pivo tu je s nami a aj dlho bude (verme, že navždy). Kríza však prečistí trh a niektorí producenti aj podniky skončia. Tlak na zefektívnenie výroby, zvýšenie konzistentnosti aj nejakú pridanú hodnotu narastie.
Nezabúdajme na to, že tam kde niekto končí, iní začína a po búrke prichádza dobré počasie. Pivovarníci sa musia nadýchnuť a sebakriticky zvážiť, či chcú bojovať, alebo to vzdajú. Ak sa rozhodnú pre druhú cestu, nebude to hanba. Treba im s úctou zatlieskať, že sa o niečo pokúsili. Určite do toho dali veľa energie, financií aj času. Poznáme mnoho príbehov, kedy bol koniec začiatkom niečoho nového. Možno úspešnejšieho…
Prečítajte si aj
Svätojánsky pivovar: Lacné pivo? Žiadna kríza, je to naša stratégia