Ak sa pivovarníci na trh pozerajú výhľadovo a sledujú obdobie dlhšie ako päť či desať rokov, musia zachytiť trend, ktorého náznaky môžeme vnímať už teraz. Nová, nastupujúca generácia nemá až taký kladný vzťah k pivu. Dá sa s tým niečo robiť a čo by pivovarom mohlo pomôcť?
Zlé čísla z Česka
Začnime s číslami, ktoré k nám prišli z Česka. Portál Novinky.cz informoval o tom, že vlani vypili Česi v priemere na hlavu 256 pív. Aj keď je toto číslo najvyššie na svete, v Česku ide o najhoršie číslo za posledných 60 rokov. Nižšia spotreba bola naposledy v roku 1963.
Čo sa to deje v krajine, kde je pivo národným nápojom? Faktorov je viacero. V prvom rade je to ekonomická situácia, zmena správania zákazníkov, ale aj nový pohľad na pivo pri nastupujúcej generácii.
„Majú oveľa širšiu ponuku a veľa z nich ani alkohol nevyhľadáva a radšej si kúpi nejaký nealko mix. Spotreba piva bude klesať a bude sa prikláňať k menejstupňovým pivám,“ uviedol pre Novinky spolumajiteľ pivovaru Clock Jiří Andrš.
Tento trend nie je prítomný len v Česku, ale môžeme ho pozorovať aj na slovenskom či ďalších trhoch. Ak pivovary rozmýšľajú dlhodobo, vedia, že za niekoľko rokov môžu riešiť vážne problémy.
Spása v nealku
Analýzy už teraz ukazujú, že novú generáciu môžu osloviť nové druhy pív, alebo nealkoholické verzie. Práve pivu bez obsahu alkoholu veria aj najväčšie svetové pivovarnícke skupiny. V posledných rokoch sme mohli sledovať, ako sa na trh dostávajú aj nealkoholické pivné značky, u ktorých to bolo kedysi nepredstaviteľné.
Na trhu dnes nájdete pivá ako Guinness 0.0, Budweiser Zero, Heineken 0.0 či Corona Cero. Práve posledné menované pivo sa stane oficiálnym pivom olympijských hier v Paríži. Prečo sa gigant Ab InBev rozhodol pre tento krok? Vedenie hovorí o tom, že „spotrebiteľ sa zmenil“.
Nejde pritom len o zmenu vo výrobe nadnárodných hráčov. Pozíciu nealkoholických pív posilnil aj najstarší bavorský pivovar Weihenstephan. Ako píše Bloomberg, pivovar pred štyrmi rokmi zainvestoval do kapacít výroby nealkoholického piva a zdvojnásobil ju. Dnes je jeho pšeničné nealko tretím najpredávanejším produktom.
Pomôžu si?
Pivovary pritom do vývoja nealkoholických verzií investovali čas aj peniaze. Predstavitelia pivovarov pritom pripúšťajú, že v minulosti nealku neverili. „Niekoľko rokov som odmietal začať vývoj piva Heineken 0.0, pretože som nikdy neochutnal žiadne dobré,“ povedal hlavný sládok spoločnosti Heineken Willem van Waesberghe.
Pivovarom pritom pri vývoji pomohlo to, že objavili proces tzv. nízkotepelnej destilácie. Kvalita nealkoholických pív je tak ďaleko lepšia ako napríklad pred desiatimi rokmi.
Svetové pivovarnícke skupiny veria, že práve nealkoholické pivo môže byť tým produktom, ktoré zabráni prepadom a udrží im pozície aj v budúcnosti. Či tomu tak naozaj bude, ukážu najbližšie roky.
Prečítajte si aj
Nový hit slovenských pivovarov? Nealkoholické pivo láme rekordy
Snímky: Ab InBev, Guinness