Pred pár dňami pribudol v Bratislave ďalší pivovar. Nesie meno Dock7 a oproti ďalším bratislavským producentom má špecifické postavenie. V čom? A ako sa nám pozdáva pivo z tohto pivovaru? Aj na to sme sa pozreli v texte, ktorý sa snažil zhodnotiť aj dianie okolo.
S veľkým rachotom
Otvorenie pivovaru Dock7 by sme mohli zaradiť medzi najväčšie pivné udalosti posledných rokov. Prečo? Už len faktom, že do pivovarníckeho priemyslu sa pustil jeden z najväčších hráčov na Slovensku.
Majiteľ pivovaru, skupina Medusa, je v segmente gigantom. Stačí sa pozrieť len na tržby spoločnosti Medusa Restaurants. Tá za rok 2023 vykázala obrat takmer 27 miliónov eur. Len pre lepšiu predstavu, v našom rebríčku pivovarov mal najväčší minipivovar tržby na úrovni 1,6 milióna eur.
Už tento nepomer vzbudzoval očakávania. A tie znásobovala pomerne odvážna marketingová komunikácia pivovaru na sociálnych sieťach. Kritik by mohol povedať, že to v skupine trocha „prepálili“.
Používať v statusoch slovné spojenia „miesto, kde sa pivo mení na dokonalosť“ či „pivo, ktoré si zapamätáš“ je nanajvýš odvážne. Najmä, keď takéto informácie neskúsených pivárov prilákať nemusia a tých skúsenejších zase môžu minimálne „iritovať“.
Aj preto na sociálnych sieťach vyčkávali kritici a hľadali prvú zlú/priemernú recenziu, aby sa do nového hráča na trhu pustili. A najsmutnejšie je čítať recenzie a hodnotenia od ľudí, ktorí pivovar ešte nenavštívili. Už však majú názor a neboja sa ho prezentovať (a toto dnes pozorujeme prakticky vo všetkých sférach spoločnosti).
Isté predsudky sme mali aj my. Najmä, keď sme si ešte pred prvým stretnutím s vedením podniku zistili, že o pivo v pivovare sa nebude starať nijaké známe pivovarnícke meno. Viac rozhovorov s hlavným sládkom pivovaru Tomášom Holcom nás však z pochybností vyviedlo. Ale k tomu sa ešte dostaneme.
Široký koncept
Pivo z pivovaru sme prvýkrát ochutnali ešte vo februári pri novinárskej prehliadke. Vtedy však išlo len o malé ochutnávky z tankov. Celú produkciu pivovar predstavil novinárom v deň otvorenia.
Na základe toho sme však nechceli písať nejakú recenziu či náš pohľad. Pivovar sme sa rozhodli navštíviť samostatne a po vlastnej linke. Voľba padla na štvrtok 13. marca, teda zhruba týždeň po otvorení pivovaru.
Nejde o klasickú recenziu podniku, na tú dôjde o niečo neskôr. Skôr sme chceli pivo ochutnať tak, ako klasickí zákazníci.
Do pivovaru sme prichádzali niečo pred šiestou a prekvapilo nás, že podnik s kapacitou pre 280 ľudí bol takmer celý obsadený. Z komunikácie čašníkov vyplynulo, že zostávali len dva voľné stoly. Našťastie, nám sa podarilo sadnúť aj bez rezervácie.
Či bola „plnka“ v podniku ovplyvnená marketingovou kampaňou alebo zvedavosťou ľudí, nevieme. Každopádne v Meduse môžu byť minimálne s rozbehom pivovaru asi spokojní.
Osmička pív
Priestory pôsobia honosne, moderne a priestranne zároveň. Ale pozrime sa na pivo. V ponuke bolo osem pív: Lager 11°, Lager 12°, IPL 11°, Dark 13°, Session IPA 12°, APA 13°, Blond Ale 10° a Onkel Hans 11° (pivo štýlu Kölsch).
Štýly sú podrobne rozobrané v nápojovej karte. Nechýba krátky popis, údaje o stupňovitosti, alkohole, ale aj o tom, koľko pivo ležalo. Tu musíme povedať, že s takouto informáciou sme sa v nápojovom lístku nestretli. Bude zaujímavé sledovať, či letná špička neovplyvní toto predsavzatie (sládok presviedča, že nie).
Nezvyčajné je, že každé pivo sa ponúka v inej mierke. Kým ležiaky (aj ten tmavý) si viete objednať vo verzii 0,3 a 0,5 litra, ostatné kúsky len v pohári s objemom 0,4 litra. A aby to nebolo také jednoduché, ďalšou výnimkou je Kölsch, ktorý sa predáva len v trojdecovom pohári.
Najlacnejším pivom v ponuke sú svetle ležiaky, ktoré sa v trojdecovej verzii predávajú za 2,30 eura. Naopak, najdrahšími v pivami sú pivá APA 13° a Session IPA 12°. za štvordecovú verziu pýta podnik 3,90 eura.
V ponuke však nájdete aj ochutnávkový set. Šesť pív (objem pohára je 0,125 litra) vyjde na 7,50 eura. V tejto verzii dostanete na ochutnávku šesť pív, v ktorých chýbajú oba svetlé ležiaky.
Aké bolo pivo?
My sme ochutnali pivný set aj dvanástku. Rozpisovať a jednotlivých pivách sa nechceme, niekedy o pol roka by sme chceli pivovar podrobiť našej klasickej recenzii. To, čo sme však v Dock7 opakovane pili, nás nesklamalo.
Všetky piva sú piteľné a plnia svoj účel. Najviac nám chutili Kölsch, IPL a APA. Na druhý pokus by sme do tejto skupiny zaradili už aj dvanástku. Pri ochutnávke v deň otvorenia sme mali výhrady (spôsobené skôr čapovaním), po týždni však bol za nás ležiak príjemne vyladený.
Nestalo sa nám, aby sme nejaké pivo nedopili alebo našli výraznú chybu. Jednoducho pivá, ktoré bez problémov môžete obracať celý večer.
Tu však musíme upozorniť na to, že od podniku nemôžete čakať „nadupané nachmelené vysokovoltážné“ pivá, ktoré vyhľadávajú pivní fajnšmekri. Na tých tento pivovar (celkom logicky) necieli.
Hlavným cieľom pivovaru je osloviť čo najširšiu skupinu zákazníkov. Podnik tak určite nebude konkurovať podnikom ako 100 pív, Meetnica či Za rohom. Skôr môže odlákať zákazníkov Bratislavským meštianskym pivovarom (majú podniky na Drevenej a Dunajskej), Komínu či Alžbetke. Teda podnikom, kde je pivo spojené s jedlom.
Výzva do budúcnosti
Medusa mohla svoj koncept nastaviť oveľa ľahšie. Možno jej stačilo dať do ponuky dvojicu pív a okolo nich vyskladať všetko ostatné, na čom vybuduje svoj biznis model. V skupine sa však vybrali náročnejšou cestou. Osem pív nie je bežná ponuka. Je však sympatické, že do toho šli a za to si zaslúžia pochvalu.
A je dobré, že tento pivovarnícky segment získal nového hráča. Celý sektor potrebuje nový impulz, možno niekoho, kto bude provokovať a ukazovať, že sa to dá aj inak.
Bude však zaujímavé sledovať či si skupina udrží kvalitu aj v ďalších mesiacoch a rokoch. Aj v iných prípadoch sme boli svedkami toho, že niektorým podnikom sa to nepodarilo.
Dock7 môže byť pivným spestrením nielen bratislavskej pivnej mapy. Len sa jeho sládkovia musia pripraviť na to, že udržiavať kvalitu piva bude beh na dlhé trate. A musia sa počítať aj s tým, že akékoľvek zaváhanie, im neprajníci vykričia oveľa skôr ako inej (ďaleko menšej) konkurencii…