Padol ďalší pivný e-shop. Dokáže remeselné pivo zarábať?

koniec e-shop

Slovenským pivným trhom včera večer preletela správa o konci ďalšieho pivného e-shopu. Svoju činnosť končí e-shop a portál Živepivo.sk. Bola to správa ako blesk z jasného neba, keďže hlavný predstaviteľ značky vždy prekvapoval zanietením a nápadmi. Vyvstáva otázka, či sa dá na remeselnom pive zarobiť. Prípad konca pivného e-sphopu totiž nebol prvým a určite ani posledným.

Náhly koniec

Živepivo sa na trhu začalo zviditeľňovať začiatkom roka 2019. Portál sa najprv profiloval ako pivný magazín, resp. doplnok k pivotéke. Tento rok sa pretransformoval na e-shop. Majitelia využili pandémiu a v priebehu pár dni dokázali vytvoriť e-shop s prevažne domácimi pivami.

Vyzeralo to tak, že na scéne sa môže konečne uchytiť internetový obchod, ktorého základom ponuky je produkcia z malých slovenských remeselných pivovarov. Nakoniec sa ukázalo, že táto cesta asi nie je tak ľahko schodná.

„Slováci nechcú až tak slovenské pivo. V tomto máme doteraz (nielen my) veľkú dilemu,“ napísal na stránke hlavný predstaviteľ portálu Ján Staškovič. Poukázal na to, že každý slovenský pivovar bol rovnako úspešný. „Niektoré slovenské pivovary sa vypredali rýchlo, iné nám ostali v sklade až do dnes,“ napísal Ján.

E-shop si na seba nedokázal zarobiť. „Bohužiaľ, kým bol náš e-shop na tom dobre po obchodnej či marketingovej stránke, po tej ekonomickej krvácal. Krvácal preto, lebo tržby nedokázali vyrásť na úroveň pokrytia našich nákladov,“ písal majiteľ e-shopu.

Koniec

E-shop hľadal možnosti ako pokračovať, nenašiel ich. „V tejto korona dobe sme nenašli ani iného významného investora, ktorý by našu značku krátkodobo či dlhodobo podržal. Plánovaná optimalizácia fixných nákladov tak nemala šancu v týchto podmienkach platobnej neschopnosti nastať,“ napísal zakladateľ portálu.

Pre priaznivcov piva je to smutná správa. Pokusov, ktoré chceli ísť podobnou cestou bolo viac. Napríklad portál Fľaškáreň chcela využiť synergický efekt s kuriérskou službou. Ani to nepomohlo.

Otázka teda je, prečo na Slovensku nedokážu fungovať pivné e-shopy. Ak aj nejaké fungujú, sú zväčša len doplnkom k obchodnej prevádzke, alebo veľkoobchodnej činnosti. Dôvodov môže byť viacero. Tým základným je fakt, že trh s remeselným pivom je na Slovensku stále malý.

Aj keď máme takmer 80 malých pivovar, tie obsluhujú len malé percento trhu. Navyše, ich zákazníci sú naučení kupovať pivo hlavne v podnikoch či pivotékach. A treba zdôrazniť, že maržovosť pri predaji fľaškového piva je nižšia ako pri čapovanej verzii.

Trh bez vývoja

Ak už aj nejaké pivo na trhu je, v niektorých prípadoch je nepredajné. Aj Ján sa sťažoval na to, že niektoré slovenské pivá sa nepredávali. Prečo? Niektoré pivovary nevedia ponúknuť za danú cenu primeranú kvalitu. Niekedy akoby chýbala sebareflexia. Stále sa nájdu pivovary, ktoré ponúkajú pivá s výrobnými chybami.

Ďalším faktorom je absencia akéhokoľvek marketingu. Nie, pivovary si nemusia platiť reklamy či billboardy. Značka a povedomie sa dá budovať aj postupne. Napríklad systematickým budovaním sociálnych sietí či účasťou na festivaloch.

Tu musíme povedať, že mnoho pivovarov oslovujeme s otázkami. Chceme im pomôcť, aby o nich čitatelia vedeli. Náš záujem je v mnohých prípadoch bez odozvy. Akoby nechápali, že aj cez nás vedia svoj pivovar zviditeľniť. Vidno to napríklad aj na našej pravidelnej koncoročnej ankete. Akoby sa časť pivovarníkov chcela hrať na partizánov.

Áno, je to náročný biznis. Sládok je neraz majiteľom, barmanom, účtovníkom aj kuriérom v jednom. Ale pokiaľ sa nebude snažiť robiť veci trocha inak, nikdy sa z toho bláznivého kruhu nedostane. Áno, na trhu sú pozitívne príklady. Nebudeme ich tu menovať, aby sme na niekoho nezabudli. Pozitívnych príkladov je však výrazne menej.

Čo ďalej?

Dá sa teda na remeselnom pive zarobiť? Dá. Zarobiť dá, zbohatnúť určite nie. Na Janovi a jeho tíme bolo vidieť, že to robia zo srdcom a s veľkým zanietením. A nerobili to zle. Malo to hlavu a pätu. Možno predbehli dobu, možno by spravili lepšie, keby stavili viac aj na české pivo. To nevieme.

Karavána ide ďalej. Prídu ďalší. Možno sa popália rovnako, možno uspejú. Koronakríza však dala segmentu e-shopov veľkú príležitosť. Kedy, keď nie teraz? Možno slovenský trh na takýto predaj nie je pripravený. Uvidíme.

Isté je jedno, neúspech Živého piva je aj odrazom stavu slovenského remeselného piva. Valcuje ho česká produkcia a časť pivovarov nie je schopná ponúknuť konkurencieschopný produkt. Pokiaľ si to otvorene nepovieme, asi sa nepohneme z miesta. A pre nás, bežných pivárov to bude len smutné…

Prečítajte si aj:

Keď prvú vlnu podniky prežili, druhá môže byť fatálna

Autor fotky: fotografierende na Pexels