To, čo bolo avizované už v našej ankete, sa začiatkom februára stalo aj realitou. Pivovar Kvačany, ktorý mnohí pivári poznali pod menom Brontvai, ukončil výrobu. Stalo sa tak po 11 rokoch pôsobenia na slovenskom trhu.
Konečná
O tom, že pivovar je v špeciálnom móde, hovoril jeho majiteľ už začiatkom tohto roka. „V roku 2018 už nebudeme prevádzkovať reštauráciu. Vidiecku usadlosť sme prispôsobili na prenájom ubytovania v súkromí v troch samostatných objektoch s kuchyňami a izbami. Pivovar Kvačany zatiaľ ostáva a pivo varíme pre vlastnú spotrebu, stálych zákazníkov a ubytovaných návštevníkov vidieckej usadlosti,“ hovoril pre portál oPive.sk Jakub Brontvai.
V týchto dňoch však prišlo definitívne rozhodnutie. „Vážení priatelia a fanúšikovia, ďakujeme za prejavenú dôveru, ktorú sme dostávali počas 11tich rokov fungovania. Ako to už býva, všetko sa raz začína a všetko sa raz končí. Rozhodli sme sa ukončiť podnikanie v pivovarskom a reštauračnom biznise a sme veľmi radi, že veľká väčšina našich zákazníkov odchádzala od nás spokojná,“ píšu na sociálnej sieti majitelia.
Celú nehnuteľnosť predávajú aj osobitne. Napríklad technológiu samotného pivovaru ohodnotili na 55-tisíc eur. „Komplet celú nehnuteľnosť sme prispôsobili na bývanie, ktorá je pripravená na predaj. Pivovar je na predaj tiež, či už spolu alebo bez nehnuteľnosti,“ píšu majitelia.
Dlhodobo na predaj
Fakt bol ten, že pivovar bol v ponuke realitných kancelárií dlhodobo. Už v roku 2014 vyjadrovali majitelia nespokojnosť s podnikaním gastrosgmente. „Chceme skončiť s pivovarníctvom. Náš štát nepodporuje pivovary ani podnikanie. Gastrobiznis je najhorší biznis, aký sme kedy robili. Keď som privátny učiteľ, ľudia si má vážia. Keď som však v gastrobiznise, ľudia mi nadávajú, lebo nemám polievku podľa ich chutí,“ hovorila smutne Katarína Brontvai.
V ďalších rokoch sa Brontvaiovci pokúšali o reštart. Zaujali napríklad reklamnou kampaňou Dáždnikové pivo, kde kritizovali krčmy a prevádzkovateľov podnikov. „Touto kampaňou chceme poukázať na vzácnosť piva. A teda, že o pivo je potrebné starať sa, správne skladovať a ponúkať ho klientom, ktorí chcú kvalitné a jedinečné pivo a nevyberajú pivo na základe počtu sponzorských dáždnikov, výčapov alebo iných reklamných predmetov so značkou pivovaru, ale na základe svojho výberu kvalitného piva,“ vysvetľoval Jakub Brontvai.
Nepriamo kritizoval praktiky veľkých gigantov. „My predávame pivo ako jedinečný produkt a investujeme čas a peniaze do výroby kvalitného piva a nie do dáždnikov, ktoré niektoré prevádzky od pivovarov vyžadujú,“ vysvetľoval majiteľ.
Plány sa nezrealizovali
Ten ešte v roku 2016 hovoril o plánoch na zvýšenie kapacity celého pivovaru. „Veľmi radi by sme kapacitu pivovaru rozšírili o dvojnásobok, tento krok však záleží od viacerých faktorov a či sa tak stane, sa rozhodneme až po letnej sezóne,“ naznačoval. Nakoniec sa tak nestalo.
Vlani na jar Brontvaiovci zmenili meno pivovaru. Po novom niesol názov Kvačany. Ani to však nepomohlo a pod takouto značkou nevydržali na trhu ani rok. Asi najväčším úspechom pivovaru bolo víťazstvo v kategórii spodne kvasených pív na Slovenskej pivnej korunke. V roku 2014 bodoval ich ležiak Brontvai svetlý Aurum. Rovnaké ocenenie si odnieslo toto pivo aj rok predtým. Pivovar otvoril svoje brány v roku 2006.