Koniec jednej epochy. Slovenský Prazdroj končí s výrobou piva Topvar

Topvar

Slovenský pivný trh bude chudobnejší o jednu tradičnú pivnú značku. Plzeňský Prazdroj Slovensko sa totiž rozhodol ukončiť výrobu piva značky Topvar. Ide pritom o značku, ktorá sa zrodila ešte v päťdesiatych rokoch minulého storočia. V posledných rokoch bol jej podiel na trhu minimálny.

Dlhá tradícia

V päťdesiatych rokoch minulého storočia sme na území Slovenska mohli sledovať pivný boom. Vtedajšia komunistická vláda sa rozhodla rozšíriť výrobu piva, aj preto vznikli po celej krajine nové pivovary.

Medzi nimi sa na pivovarnícku mapu vrátili Topoľčany, ktoré mali s varením piva bohaté skúsenosti. Základný kameň pivovaru bol položený v roku 1957, prvé pivo z neho vzišlo o sedem rokov neskôr. A treba povedať, že na tamojšiu produkciu šli dobré referencie.

A potvrdilo sa to aj pri zmene režimu. Kým prevádzky v Ilave, Košiciach či Michalovciach zanikli, Topvar si držal svoje pozície. Ešte v roku 2002 bol tretím najväčším v krajine. Ročne sa v ňom navarilo zhruba 700-tisíc hektolitrov piva, ktoré sa vyvážalo do dvoch desiatok štátov. V tom čase štatisticky vychádzalo, že každé siedme predané pivo bolo značky Topvar.

Nebolo prekvapením, že sa o pivovar zaujímali zahraniční hráči. „Čím viac sa firma upevňovala, tým viac ponúk sa objavovalo na vstup zahraničného investora. Belgičania, Holanďania, Juhoafričania, Rakúšania, tí všetci zhruba od roku 2000 chceli vstúpiť či rovno kúpiť Topvar,“ spomínal v roku 2009 pre denník Pravda bývalý šéf marketingu Jozef Nemec.

Prepad a predaj

V spomínanom roku 2002 však došlo k vážnemu zlomu. Zvýšenie spotrebnej dane na pivo sa podpísalo pod výrazný prepad predajnosti zlatistého moku. Výroba v Topoľčanoch prepadla o 15-percent a v ďalších rokoch sa tento trend nezvrátil. Aj preto sa manažéri, ktorí pivovar získali v privatizácii, rozhodli predávať.

Pivovar nakoniec v roku 2005 kúpil juhoafrický koncern SABMiller, ktorý u nás už vlastnil pivovar vo Veľkom Šariši. Už vtedy v Topoľčanoch kolovali zvesti o tom, že pivovar zavrú. Vedenie však ubezpečovalo, že sa tak určite nestane.

„SABMiller plánuje rozšíriť výrobu piva v Topvare. V závode budeme produkovať značky Topvaru, Šariša, ale aj iných značiek v rámci portfólia SABMiller, čo umocní efekty v doprave a rozmiestnení piva na slovenskom trhu,“ vravel novinárom šéf komunikácie SABMiller v Londýne Nigel Fairbrass. Cieľom bolo z Topvaru spraviť celonárodnú značku.

Napriek týmto slovám vedenie pivovaru rozhodlo, že fabriku v Topoľčanoch zavrie. Stalo sa tak vo februári 2010. Výroba piva Topvar sa presunula do Veľkého Šariša. Pozícia značky však bola z roka na rok slabšia a nezmenila to ani výmena majiteľa, keď vtedajšiu spoločnosť Pivovary Topvar kúpila skupina Asahi.

Na okraji

V roku 2018 malo pivo Topvar malý podiel na trhu. „V segmente „on trade“ (predaj v hoteloch, krčmách a reštauráciách, pozn. red.) je to okolo deväť percent. Pri celkovom trhu je to menšie číslo, ktoré sa pohybuje na úrovni troch percent,“ prezradil v rozhovore pre portál oPive.sk Martin Grygařík, obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Ten naznačil, že značku špeciálne nepropagujú. „Dnes je situácia taká, že tam kde sa Topvar predáva ho dodávame. Nerobíme však nič preto, aby sme túto značku rozširovali v nových prevádzkach. Kým celoslovensky je značka slabá, v určitých lokalitách má dobré čísla,“ uviedol riaditeľ.

Na otázku, či tu Topvar bude aj o dva roky, odpovedal slovenský šéf v roku 2018 jednoznačne. „Je to stopercentne isté, že tu bude. My robíme plány na tri roky. V tomto horizonte táto značka stále existuje,“ uviedol.

A vysvetlil aj prečo. „My sme jednotkou v segmente on trade. Tento segment je ovplyvnený troma faktormi: počasím, cestovným ruchom v danom roku aj celkovou finančnou situáciou na trhu. Ak sa tieto tri veci podaria, trh môže aj vďaka nášmu prístupu rásť. Nielen kvantitatívne, ale najmä kvalitatívne. Aby sa tieto ciele naplnili, potrebujeme aj značku Topvar. Tá je silná minimálne v regióne Topoľčian a na tom chceme ťažiť,“ naznačoval.

Koniec výroby

Odvtedy ubehlo už takmer päť rokov a situácia sa zmenila. Na trhu kolovala fáma, že Topvar sa prestane variť úplne. Ako sa ukázalo, nešlo o fámu. „Plzeňský Prazdroj Slovensko postupne ukončil výrobu piva značky Topvar, ktorá už od nového roku nebude dostupná,“ hovorí pre portál oPive.sk Martin Grygařík, obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Ten vysvetlil aj dôvody tohto rozhodnutia. „Spoločnosť k tomuto kroku pristúpila po veľmi dôkladnom zvážení, hlavným dôvodom je optimalizácia portfólia súvisiaca s meniacimi sa preferenciami spotrebiteľov a klesajúcim záujmom o túto značku, ktorý pretrváva dlhodobo,“ vysvetľuje riaditeľ.

Topvar nie je jediný produkt, ktorý už nebude v ponuke. „Optimalizácia portfólia nie je v rámci nášho segmentu ničím neobvyklým a na Slovensku sa tento rok dotkla aj variantu Šariš Ejl. Obdobne sme pristúpili napríklad aj ku značke ciderov Frisco, ktorá už nie je na slovenskom trhu dostupná, v Čechách zas ku značke Kingswood, ktorá tento rok končí,“ vysvetľuje Martin Grygařík.

Topvar

Podľa jeho slov ponuku dopĺňajú novinky, ktoré sa na trhu osvedčili. „Príkladom je rastúci dopyt po čoraz horkejších chutiach, na ktorý sme reagovali novinkou Radegast Ratar, priaznivci ochutených pív uvítali našu novinku Captain Jack, stúpajúce preferencie nízkokalorických nápojov sme zas tento rok reflektovali dvoma novinkami Birell so zníženým obsahom cukru,“ hovorí riaditeľ.

Na značku Šariš

Uvoľnené kapacity chce pivovar využiť na nové produkty. „V súvislosti s alternatívnou ponukou sa chceme sústrediť na ďalšie naše značky, predovšetkým na tradičnú slovenskú značku Šariš, ktorej sa darí napredovať aj mimo jej domovský región, na značku Radegast, ktorá má medzi Slovákmi mimoriadne dobrú odozvu, podobne ako značka Gambrinus,“ naznačuje riaditeľ.

Na trhu sa objavili špekulácie, že na východe republiky by mohli po novom variť pivo Radegast. Slovenský šéf však túto možnosť vylúčil. „Značka Radegast je vyrábaná iba v Českej republike v pivovare Radegast v Nošoviciach – o presune jej výroby do Šariša neuvažujeme,“ naznačil Martin Grygařík.

V portfóliu druhého najväčšieho slovenského pivovaru tak v portfóliu zostanú už len dve značky  – Šariš a Smädní mních. Druhú menovanú značku môžeme označiť za ekonomickú, keďže je zameraná na menej náročného zákazníka a marža pri nej je nižšia. Nevýhodou značky Šariš je to, že je spätá hlavne s východom republiky a to ju môže limitovať.

Značka Topvar tak odchádza do histórie. Na trhu bola takmer 60 rokov. Doplatila nielen na slabší marketing, ale hlavne na to, že slovenskí spotrebitelia preferujú české značky. Aj preto sa vo Veľkom Šariši varia aj pivá českých značiek Gambrinus a Veľkopopovický Kozel.

Kúpili ste si za posledný rok aspoň jedenkrát pivo Topvar?

View Results

Loading ... Loading ...

Prečítajte si aj

Príbeh slovenskej legendy, ktorej zobrali všetko. Topvar

Snímky: Topvar, Plzeňský Prazdroj Slovensko