Slovenský Prazdroj: Podniky a krčmy zďaleka nemajú vyhrané

Plzensky Prazdroj - Pivo, podniky

Mohlo by sa zdať, že príchod letného počasia a uvoľnenie opatrení znamenajú pre podniky koniec zlých časov. Až také jednoduché to však nebude. Kríza gastro prevádzkovateľov sa totiž neskončila otvorením prevádzok.

Počasie nepomohlo

Aktuálne čísla o trhu poskytla pivovarnícka skupina Plzeňský Prazdroj Slovensko. Tá poukázala na to, že záujem o čapované pivo bol medzi zákazníkmi väčší ako vlani. „Pri rovnakom počte prevádzok ako vlani je záujem o čapované pivo väčší až o zhruba 20 percent,“ uviedol Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre prevádzky a reštaurácie v spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.

Rozbeh hlavnej pivnej sezóny skomplikovalo v máji počasie. Máj bol totiž jeden z najchladnejších za posledné desaťročia. „Otvorené terasy pritom týždeň po uvoľnení využilo len 64 percent našich partnerov. Každý deň však pribúda 15 – 60 nových prevádzok, ktoré si objednávku urobili prvýkrát. Od otvorenia terás koncom apríla si podniky objednali celkovo 44-tisíc hektolitrov,“ vypočítava Kubiš.

Napriek postupnému návratu do normálu, pivovarnícka skupina hovorí, že situácia pre podnikateľov v segmente určite nie je ružová. „Prevádzky napriek otvoreniu stále nemajú vyhraté – trápi ich nedostatok finančných prostriedkov, pôžičky, vyčerpané rezervy či absencia koncepčného riešenia, ktoré by gastro sektoru pomohlo,“ hovorí obchodný riaditeľ. Spomína hlavne nižšiu sadzbu DPH na úrovni piatich percent.

Málo zamestnancov

Aj bežný zákazníci si museli všimnúť, že podniky majú na dverách či sociálnych sieťach oznamy, že hľadajú nové sily. „Nedostatok kvalitného personálu bol problémom ešte pred krízou a predpokladám, že teraz sa bude ešte prehlbovať. Zatiaľ je otvorených zhruba 73 % našich partnerských prevádzok, stále však nie v plných kapacitách, čo nateraz udržuje situáciu ako – tak stabilnú,“ vysvetľuje Kubiš.

Ďalšou oblasťou, s ktorou sa prevádzkovatelia musia vysporiadať sú  zvýšené nároky na hygienu. Pivovarnícke skupiny pritom podnikom pomáhali aj finančne.  Veľké pivovary  (Heineken Slovensko, Plzeňský Prazdroj Slovensko, Steiger a Banskobystrický pivovar) vynaložili v roku 2020 na pomoc a záchranu gastro prevádzok viac ako 2,2 milióna eur.

Vyplýva to z analýzy dopadov pandémie na pivovarnícky sektor, ktorú pre Slovenské združenie výrobcov piva a sladu vypracovala spoločnosť EY. Cez sektor HoReCa – hotely, reštaurácie, catering sa pritom spotrebuje ročne približne 30 percent piva, pandémia to však zmenila. Išlo o pomoc cez nahradzovanie exspirovaného piva, zakonzervovanie výčapov až po úpravy splátkových kalendárov pri pohľadávkach po splatnosti.

Prečítajte si aj

Heineken bilancoval: 15 percent našich podnikov skončilo

Snímka: Plzeňský Prazdroj Slovensko