Už dávno nie len „nutné zlo“: Nealko je celosvetový trend

Iba máločo v letných horúčavách padne lepšie ako nealkoholické pivo. Pijeme ho na slnečnej terase, počas bicyklovačky a náročnej túry alebo ak počas párty  potrebujeme zahnať smäd – kedykoľvek, keď sa chceme osviežiť.

Nealko

Ešte vždy však čelí mnohým mýtom, ktoré často spejú k jednej a tej istej otázke: „A to načo piješ, keď je bez alkoholu?“ Nápoj si však obľúbili ľudia po celom svete a už dávno nie je len „nutným zlom“, keď po oslave musíme došoférovať domov. Prečo je z nealko piva nový trend, v akej krajine ho vypijú najviac a ako ho vnímajú Slováci? Prečítajte si viac v článku.

Celosvetový trend

Nealko pivo je rozšírené po celom svete a každým rokom naberá na popularite. V Británii sa po ňom za posledné roky zvýšil dopyt o 30 %. Jedným z hlavných dôvodov je, že mladšie generácie kladú väčší dôraz na zdravý životný štýl ako tie pred nimi. Generácia Z (narodení 1996-2012) je známa aj ako „triezva generácia“. Pijú o skoro štvrtinu menej alkoholických nápojov ako generácia pred nimi, a predpokladá sa, že to tak ostane aj v budúcnosti.

Nealko

To, že zo zásady nesiahnu po alkohole počas pracovného týždňa neznamená, že sa nesocializujú s ľuďmi. Radšej si ale vyberú nejakú inú alternatívu, napríklad už spomínané nealko pivo. Štúdia tiež ukázala, že mladí ľudia ho už neberú iba ako náhradu originálu. Objednajú si ho aj namiesto bežných sladených nápojov, ktoré v sebe často majú veľa cukru a kalórií. Je to jednoducho zdravšia voľba, pri ktorej nemusia strpieť horšiu chuť či kvalitu.

Kto vypije najviac?

Nealko oroseného v rámci Európy vypijú najviac naši susedia Česi – v priemere je to až 7,7 litrov na hlavu. Za nimi nasledujú Španieli, ktorí majú za sebou už päť dekád výroby nealko piva, so 4,2 litrami. Tohto osviežujúceho nápoja sa neštítia ani obyvatelia Luxemburska a Nemecka s okolo 3,5 litrami na hlavu. Relatívne vysoko v rebríčku sa umiestili aj Slováci s necelými dvomi litrami.

Zaujímavosťou je, že najväčší producent nealko piva je, prekvapivo, sídlo najväčšej pivnej oslavy na svete Oktoberfestu. Až 30 % zo všetkého predaného piva v Európe pochádza z Nemecka. Môžete si tam vybrať z viac než 800 rôznych značiek a Nemecká asociácia pivovarov odhaduje, že čoskoro bude jeden z desiatich pivovarov v krajine bez kvapky alkoholu.

Zaujímavosti o nealko pive
  1. Pitie nealkoholického piva pôsobí priaznivo na naše telo. Niektoré štúdie uvádzajú, že znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení a zvyšuje hladinu dopamínu v mozgu, teda hormónu dobrej nálady. Jeden nealko ležiak denne tiež pomáha udržiavať zdravú črevnú mikroflóru.
  2. Slováci majú najradšej nealko pivo s príchuťou citrónu.
  3. Z nealko piva (do 0.5 %) je fyzicky takmer nemožné opiť sa.
  4. Na Slovensku pijú nealko pivo a radlery viac ženy ako muži (60% žien, 51% muži).
  5. Radler vznikol v dvadsiatych rokoch 19. storočia a hovorí sa, že vďaka cyklistom. Raz sa jedna väčšia skupina na bicyklovačke mala zastaviť na jedno orosené v bavorskom hoteli. Keď majiteľ Franz Kugler zistil, že nemá dosť piva pre všetkých, primiešal doň citrónovú sódu v pomere 50:50.
Nealko na Slovensku

Ako je to na Slovensku? Prvé nealko pivá vznikli ešte v Československu v sedemdesiatych rokoch a boli často zdrojom posmechu, mali totiž od originálu ďaleko. Od vtedy už našťastie pivovarníci našli nové spôsoby výroby nealkoholického piva, ktoré sa mu vôňou a chuťou dokázali vyrovnať a vychutnáva si ho tak stále viac a viac ľudí.

Nealko

Prvý ozajstný rozmach radlerov sa začal na Slovensku po roku 2011. Aj miešaný nápoj Zlatý Bažant z piva a ovocnej limonády – Bažant Radler Citrón – si rýchlo našiel svojich skalných fanúšikov a značku postupne nasledovali aj konkurenčné pivovary. Revolučným bolo tiež ich privedenie vôbec prvého slovenského 0,0 % piva na trh, ktoré ocenili najmä častí šoféri.

Dnes je radler na Slovensku veľmi obľúbený, o čom svedčí aj široká ponuka. Ovocné, tmavé, horké, aj s nízkym obsahom cukru. Je z čoho si vybrať a každý si nájde niečo, čo mu zachutí. O preferenciách Slovákov hovoria aj štatistiky, podľa ktorých až 38 % z nich aspoň raz do mesiaca siahne po tomto nápoji. Tak čo, už viete, akú príchuť si so sebou zoberiete na najbližšiu túru či bicyklovačku?


Pivná akadémiaUznajme si to, napriek tomu, že je pivo populárne, v porovnaní s takým vínom málo spoločensky uznávané. A je to škoda. Pivo je nápoj kráľovský a výnimočný. To, čo všetko sa ukrýva za pivom je pre mnohých neznáme. Aj preto sme sa rozhodli spustiť seriál Pivná akadémia. S podporou spoločnosti HEINEKEN Slovensko chceme každý mesiac priniesť zaujímavé čítanie, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o pive a v neposlednom rade zlepšiť pivnú kultúru.