Veľká anketa: Ktoré pivovary nájdete v Kauflande?

Je to určite najvýznamnejší krok za posledné roky. Reťazec Kaufland sa dohodol s troma desiatkami slovenských pivovarov a ich pivo začne od soboty ponúkať vo svojich predajniach. Pri tejto príležitosti sa portál oPive.sk rozhodol urobiť anketu medzi pivovarníkmi a opýtal ako reagujú na tento krok.

Pivovarov sme sa pýtali:

  1. Zapojíte sa do predaja piva cez túto sieť?
  2. Ako si myslíte, že tento krok ovplyvní trh s remeselným pivom?
Peter Novotný, konateľ spoločnosti a hlavný sládek pivovaru Buchvald

  1. Nezapojíme, boli sme uvedenou spoločnosťou taktiež oslovení, predpokladám tak ako väčšina remeselných pivovarov u nás. Myslím si, že to nie je zlá myšlienka, dokonca budem rád, ak bude remeselné pivo dostupné čo najširšej verejnosti. Samozrejme bude závisieť na prezentácii, forme, cenotvorbe atď. Naša filozofia ako pivovaru je trochu iná, máme pevné vzťahy s našimi partnermi, ktoré držíme a toto nám do tohto konceptu nepasuje.
  2. Myslím si, že to nijako extrémne neovplyvní trh s remeselným pivom. Ak pôjde o úprimnú snahu hráčov na oboch stranách, teda reťazca a pivovaru o rovnocennú a férovú hru, môže to niektorým producentom pomôcť. Ak to tak nebude, môže to byť pre niektorých cesta do pekla. Všetkým prajem aby to bol ten prvý, teda ten úspešný prípad.

Ján Kadlec, manažér Holíčsky pivovar Wywar

  1. Do Kauflandu Skalica dodávame pivo ako regionálny dodávateľ už viac ako rok. Dodávame len do tejto jednej pobočky.
  2. Myslím si, že predaj v reťazci môže trhu s remeselným pivom len pomôcť. Ak predajca vie pivo správne uskladniť a zákazník ho teda kúpi v správnej kvalite, vie si takto nájsť k nemu cestu aj nabudúce. Veľa ľudí v súčasnosti o remeselnom pive nemá ani potuchy, práve preto, že nie je na miestach, kde bežne nakupujú. Takto sa vie remeselné pivo zviditeľniť a dostať sa do povedomia širokej verejnosti.

Tomáš Barborík, PR a Sales Manager Pivovar General

  1. Áno, do predaja piva cez sieť Kaufland sme sa zapojili celosieťovo. Máme za to, že pivo je nápoj pre ľudí a preto by pivo malo byť ľahko dostupné čo najväčšiemu počtu ľudí.Je dôležité poznamenať, že pivotéky samozrejme v predaji plechovkového a fľaškového remeselného piva plnia nezastupiteľnú úlohu. Svojou ponukou i starostlivosťou o zákazníka. Pivotéky sú však výsadou najmä zopár väčších miest, teda zákazníci často nemajú takéto pivo jednoducho dostupné vo svojej blízkosti, to sa práve vďaka tomuto kroku zmení. Musíme si úprimne povedať, že slovenské remeselné pivovary nemôžu dlhodobo fungovať a rozvíjať sa len z predajov piva v pár existujúcich pivotékach.Spoločnosti Kaufland budeme dodávať základné typy našich pív, ostatné sezónne pivá či špeciály preto naďalej zostanú výsadou pivoték a podnikov. Práve rôzne špeciály, limitky a ojedinelé pivá sú sortiment, na ktorý by sa mali pivotéky zameriavať. Rozhodnutie spoločnosti Kaufland priniesť svojim zákazníkom na pulty slovenské remeselné pivo vnímame ako dôležitý mýľnik pre rozvoj slovenského remeselného pivovarníctva, keďže v prípade úspechu tohto projektu sa budú môcť slovenské malé pivovary, ako sme aj my, znova posunúť ďalej a priblížiť sa bližšie k svetovej úrovni.Treba poznamenať, že spoločnosť Kaufland sa k tejto novinke postavila veľmi zodpovedne a pivá budú skladované od výroby až po predaj koncovému zákazníkovi v ideálnych podmienkach, takže aj v tomto bude projekt v prospech zákazníka.
  1. Tento projekt môže výrazne pozitívne ovplyvniť predaje slovenského remeselného piva. Vďaka tomuto projektu sa s remeselným pivom môže zoznámiť omnoho vyšší počet ľudí, ktorí ho začnú iniciatívne viac vyhľadávať. A ako to mnohí pivári poznajú, keď raz ochutnáte craftové pivo, skôr či neskôr chcete ochutnávať ďalšie a ďalšie druhy pív a produkcie ďalších pivovarov. V konečnom dôsledku z tohto budú ťažiť aj samotné pivotéky a podniky. Myslím si, že po spustení tohto projektu budú Kaufland nasledovať aj ďalšie i menšie reťazce, čo dá príležitosť ďalším pivovarom a to aj na lokálnej úrovni.

Peter Škripko, CEO Pivovar Hostinec

  1. Nehrnieme do každej ponuky, čo nám pristane na stole a na každého odberateľa máme prísne kritériá, ktoré musí splniť. Kaufland nás od začiatku komunikácie presvedčil o vysokej profesionalite s akou celý projekt poňali. Preto sme radi, že sme získali ďalšieho silného partnera a naše pivo bude dostupné v troch košických predajniach.
  2. Je to veľmi pekne gesto a vypočutie toho, po čom mnohí z nás volajú už niekoľko rokov. Som trošku skeptický, čo sa týka objemov predaja, ale zas aj veľmi optimisticky v tom, že tento projekt rozšíri počet fanúšikov remeselného piva.

Peter Demko, Piešťanský pivovar ŽiWell

  1. Zapojíme sa radi. Korona rozhodovanie uľahčila aj zarytým odporcom veľkých sietí. Kaufland to pochopil navyše veľmi správne. Projekt zastupuje človek, čo sa craftu rozumie, dodacie podmienky aj cenove reálie sú nastavené fér a s pochopením, že žiadať od nás maličkých to isté ako od gigantov je blbosť. Pre nás to je dobrá reklama a šanca osloviť iný typ zákazníkov. A pre Kaufland vlastne platí to isté.
  2. Rád by som tvrdil, že tento priekopnícky model Kauflandu rýchlo skopírujú aj iné veľké siete. No zo skúseností viem, že to nie je také ľahké, pretože ľudia, ktorých tam na výbere produktov pracujú, majú mantinely nastavené veľmi prísne. Čiže tak ako v prípade Kauflandu, ten podnet musí ísť „z hora“ a musí sa zmeniť nastavenie systému. Každopádne som si istý, že tento krok bude dôkladne sledovaný a analyzovaný. A dúfajme, že prebudí aj ďalších a v konečnom dôsledku spraví z craft piva dostupnejší artikel. Taký, akým je v zahraničí už takmer dekádu.

Martin Lučko, Jama Craft Brewery

  1. Áno, zapojil som sa. Radšej by som dodával sudy do krčiem, len vieme, že tam je situácia posledný rok nestabilná. Tak teda, uvidíme.
  2. Môže sa mierne zvýšiť povedomie zákazníkov Kauflandu o malých pivovaroch a je len na nich, aby sme reťazcu dodávali to najlepšie, čo doma máme, hehe.

Lukáš Vdovjak, Minipivovar Tatras

  1. Áno, zapojíme sa. Chceme aby srdcia Slovákov, rozveselil náš čarovný kvasinkový nápoj. V Kauflande budeme propagovať naše pivo v nezvyčajnej fľaši – slovenskej čutore.
  2. Bude to pre mnohých zákazníkov niečo nové, čo ešte nielen nechutnali, ale mnohí ani nevideli, ba ani nevedeli že existuje pivo iné ako všetky iné. Sám som zvedavý na cenovú hladinu, ako ju Kaufland nastaví. Posunie to remeselné pivovary, veľkým sa to páčiť nebude.

Marek Gehry, Pivovar U Ábela

  1. Pivovar U Ábela tiež ide do Kauflandu, ale len do prevádzok v Bratislave a okolí. Nemáme ambíciu ani kapacity na  zásobovanie celého Slovenska. Zatiaľ. Berieme to len ako ďalší odbytový kanál. Zatiaľ sa mi ťažko odhaduje, aké objemy budeme predávať cez tento reťazec. Otestujeme si nejaký čas ako sa budú vyvíjať predaje a či skutočne budú dodržiavať dohodnuté podmienky, najme skladovanie a následne zvážime rozšírenie na väčšie územie. Dodržanie kvality našich výrobkov je pre nás prvoradé.
  2. Myslím, že tento krok posunie remeselné pivo k väčšej mase ľudí, čo je pozitívum. Dúfam len, že s rastúcimi objemami si remeselné pivovary zachovajú kvalitu a výnimočnosť poctivého piva.

Jana Pršová, Panský pivovar Bojnice

  1. Ohľadne spolupráce s Kauflandom sme komunikovali so zástupcom vo februári a nemali sme práve navarené pivo vo väčšom počte/druhoch. Aktuálne sa pripravujeme konečne na sezónu a opätovne si nastavujme procesy na vytváranie zásob a zásobovanie. Z týchto dôvodov sme sa aktuálne do predaja cez Kaufland nezapojili. Spolupráci sa ale do budúcna nebránime. Uvidíme ako to bude celé prebiehať a aké budú ohlasy.
  2. Zásadný vplyv na trh s remeselným pivom ale týmto krokom neočakávame. Remeselné pivá majú vyššiu cenu ako pivo z veľkých pivovarov a obávam sa, že zákazník tejto siete sa výrazne orientuje na cenu. Sú zvyknutí, že za 0,5l piva zaplatia v reťazci 0,50€ až 0,80€. Personál im nebude vysvetľovať aký je rozdiel medzi týmito pivami a prečo je ich cena vyššia. Toto môžeme očakávať v pivotékach, ale nie vo veľkoobchodnej predajni. Uvidíme ale, ako sa k tomu postaví samotný reťazec a ako daný produkt odprezentuje, či už v letákoch alebo na predajniach.

Ladislav Lukáč, Pivovar Krebs

  1. Áno, je to propagácia značky, zvýšenie predaja a podpora regionálnych produktov.
  2. Mohol by ho viac spopularizovať medzi nadšencami europiva alebo aj naopak utvrdiť, že sa remeselné pivá nedajú piť.

Tibor Hlavička, majiteľ Pivovaru Zámčan

  1. Nie. predaje v súčasnosti riešime len napriamo od nás k zákazníkovi. Zatiaľ razíme cestu menej je niekedy viac. Ale nehovoríme, že v blízkej budúcnosti to nezmeníme.
  2. Ak sa bude jednať o lokálne pivo – myslíme tým slovenské pivo vyrobené na Slovensku, tak krok prijímame. Neradi by sme videli na regáloch dovozové zahraničné piva, ktoré už tak či tak ovládajú 60-70percent trhu s pivom. Slováci by sa mali naučiť piť a jesť lokálne produkty. Lebo to, čo je doma, sa počíta. Čím viac kúpime zahraničné, tým menej nám doma zostane.

Dagmara Klasová, riaditeľka Pivovaru Sessler

  1. My sme sa ako pivovar do spolupráce s Kauflandom zapojili pred piatimi rokmi ako lokálny dodávatelia. Najskôr sme začali len prevádzkami v Trnave a asi po dvoch rokoch nám pribudli aj prevádzky v Bratislave. V tomto období sa nám rozšírila spolupráca o ďalších 11 filiálok. Spolupráca s Kauflandom nám vyhovuje.
  2. Zákazník bude mať možnosť si aj v reťazi popri bežnom nákupe zakúpiť remeselné pivo. Nám to počas pandémie pomohlo. Tým, že bežné prevádzky museli byť zatvorené, tak aspoň sa cez Kaufland vedeli dostať k pivu.

Tomáš Maroš, Pivovar Čierny Kameň

  1. Áno. Zapájané sa do predaja v šiestich lokálnych predajniach Kaufland: Ružomberok, Dolný Kubín, Liptovský Mikuláš, Banská Bystrica (2x) a Zvolen. Chceme zvýšiť povedomie medzi ľuďmi, že vôbec existujeme. Že existuje naše pivo, o ktorom dokonca ani mnoho ľudí v blízkom okolím nevie, že je a varí sa na Liptove. S malou dušičkou dúfame v to, že ľudia začnú (ak im craft zachutí) vyhľadávať aj podniky, kde si môžu dať craft pivko na výčape. Takže hlavný dôvod je zvýšenie povedomia medzi bežnými ľuďmi.
  2. A netuším ako tento krok ovplyvní trh. Nikoho pred rokom a pol ani len nenapadlo a neveril, že môže prísť nejaká pandémia, ktorá odstaví gastro na takmer rok a momentálne sa dá len predpokladať, čo by mohlo ešte prísť. Či už lepšie, alebo horšie. Samozrejme musím priznať že ponuka prišla v case tvrdého lockdownu. Takže je pravda, že ak by prišla ďalšia vlna a zatvorenie na dlhú dobu, mohla by to byť aspoň ako-taká istota na finančne udržanie pivovaru.

Andrej Krajča, Pivovar Parom

  1. Momentálne nie sme zapojení do tohto predaja, ale v blízkej budúcnosti by sme sa radi zapojili na regionálnej úrovni. Určite by to pomohlo k propagácii a zlepšeniu povedomia značky, aj pre širšie vrstvy obyvateľstva, nielen pivných „nadšencov“, ktorí navštevujú špecializované pivotéky a podniky.
  2. Určite to pomôže k propagácii remeselného piva a pivovarníctva a piva budú dostupnejšie pre všetkých ľudí, aby nemuseli za pivom cestovať do pivoték. Ak ich ľudia v blízkom okolí nemajú, väčšinou sa k ním ani nedostanú. Takýmto spôsobom budú remeselné piva oveľa prístupnejšie. V zahraničí je bežný jav, že sa remeselné piva predávajú vo veľkých reťazcoch, takže je dobrým ťahom, že sa to začína diať aj u nás. Samozrejme, bude to chcieť nejaký čas, kým si k ním aj bežný konzument nájde cestu, bude potrebná propagácia, marketing, ale myslím, že po určitom čase sa aj tieto piva udomácnia vo veľkých reťazcoch. Koniec koncov už niekoľko rokov sa niektoré remeselné piva predávajú aj v iných reťazcoch a ľudia si na to zvykli. Teraz budú mať oveľa širšiu ponuku, čo im pomôže lepšie sa zorientovať na trhu s remeselným pivom.

Lukáš Okál, Founder & Head Brewer, Šilker’s Brewery

  1. Pravdepodobne áno. Ak sa naskytne príležitosť, ktorá bude výhodná pre všetky zúčastnené strany (pivovar, reťazec, zákazník), tak sa určite rád zapojím, nakoľko v tom vidím zmysel z dlhodobého hľadiska. Samozrejme podmienka ja vhodné skladovanie piva, ktoré zabezpečí to, že pivo bude v dobrej kondícii a tým pádom nebude poznačená kvalita, na ktorej si zakladáme.
  2. Osobne si myslím, že to môže pomôcť zviditeľniť remeselnú výrobu lokálnych výrobcov, nakoľko spomínaný reťazec má širokú sieť predajní po Slovensku. To bude mať za následok to, že pivovary sa môžu dostať do regiónov a k zákazníkom, ku ktorým sa nevedeli dostať. V konečnom dôsledku sa celkom tešíme takejto aktivite, pretože to môže posunúť trh správnym smerom a zákazník sa bude môcť dostať k lokálnym pivám aj v mestách, kde ponuka nebola alebo bola minimálna.

Dominika Puklušová, Luxor Brewhouse

  1. Veľmi radi by sme sa zapojili do predaja nášho remeselného piva prostredníctvom siete Kaufland. Hlavným dôvodom je dostať naše pivá čo najbližšie k zákazníkovi. Boli by sme veľmi radi, aby čo najviac zákazníkov mohlo ochutnať pivá, s ktorými sa každoročne zúčastňujeme na súťažiach, kde pravidelne vyhrávame ceny za najlepšie slovenské pivá z minipivovarov. Aj momentálne je naše pivo Luxor 12% najlepší nefiltrovaný ležiak na Slovensku.
  2. Tento krok určite ovplyvní remeselné pivovary pozitívne, spropaguje remeselné pivo a následne aj rozšíri portfólio zákazníkov. Jednoznačne remeselné pivo sa dostane bližšie k zákazníkovi.

Tomáš Antalík, Pivovar Radošina

  1. Nie. Držíme palce všetkým pivovarom, ktoré sa rozhodli distribuovať svoje pivo cez reťazec Kaufland. Určite im to pomôže zviditeľniť svoju značku, ako aj celú pivnú remeselnú scénu, v danom regióne a po celom Slovensku. Pivovar Radošina je kočovný pivovar. Nemáme nateraz kapacity variť také množstvá, aby sme mohli distribuovať fľaše do supermarketov a zároveň robiť aj priamy predaj. Naši zákazníci si už celkom zvykli a obľúbili nášho Pivného kuriéra. Nateraz chceme väčšinu piva predávať práve cez tento kanál, pokým sa opäť neotvoria podniky.
  2. Samotný projekt z nášho pohľadu vidíme určite veľmi pozitívne. Treba však zohľadniť aj jeho potenciálne nevýhody. Ako sme spomínali, tento projekt určite zviditeľní pivovarnícku scénu, pivo bude dostupnejšie, okrem ležiaku sa na pultoch objaví aj remeselné pivo typu IPA, APA, Porter, Stout, iné pivné štýly. Veríme, že bežný konzument si nájde cestu k iným, novým pivným štýlom a objaví svet remeselného piva a jeho mnohé chute. Na druhej strane si treba dať pozor, za aké ceny bude reťazec pivo predávať a ako veľmi bude tlačiť na pivovary s cenou. V takomto prípade by mohli utrpieť pivotéky a pivárne, ktoré to majú v tejto dobe ťažké.

Katarína Koláčová, Pivovar Ikkona

  1. Nie, nakoľko nás nikto neoslovil.
  2. Vo vyspelých krajinách sa v supermarketoch a hypermarketoch predávajú nielen pivá z veľkých pivovarov, ale aj remeselné pivá. Pre zákazníka je to obohatenie ponuky a zároveň pre pivovar šanca na zvýšenie predaja svojich výrobkov a posilnenie značky.

Jaroslav Harvánek, Minipivovar Harvánek

Minipivovar Harvánek zatiaľ neuvažuje o spolupráci s firmou Kaufland z dôvodu výrobných kapacít.


Marián Magdolen, Pivovar Krúžok

  1. Predpokladáme, že nie. Nepoznáme síce podmienky, ale naše možnosti dodávať do veľkoobchodnej siete predajní, nie sú momentálne pre nás reálne.
  2. Výrazne neovplyvní. Vzhľadom na politiku obchodných reťazcov predpokladáme, že tam nebudú typy pív, ktoré by boli priamou konkurenciou kvalitných remeselných pív. V každom prípade väčšie povedomie a väčšie možnosti dostupnosti remeselného piva môžu len posilniť dopyt po tomto type produktov aj u nových zákazníkov (najmä v segmente HORECA). A preto tieto aktivity len vítame.

Matej Pätoprstý, Pivovar Shenk

1. Nie. Predaj cez takúto sieť by som bral ako príliš veľký záväzok, nie som si tiež úplne istý, či pri našej kapacite by to vôbec bolo pre nás ekonomicky výhodné.
2. Nemám predstavu o celkovom trhu s remeselným pivom, ale popularizácia medzi širším okruhom ľudí asi nemôže ničomu ublížiť.


Marek Michník, Pivovar Baťak

  1. Do predaja cez spoločnosť Kaufland sme sa rozhodli zapojiť regionálne. Do 16 pobočiek budeme dodávať našu základnú ponuku a to Svetlú vyčapnú 10%, Svetlý ležiak 12%, Tmavý ležiak 13% a Viedenský ležiak 12%. Spoločnosť Kaufland nás presvedčila o tom, že to myslí naozaj vážne a postavili sa k tomu profesionálne. Od dodávania, skladovanie až po samotný predaj v chladiacich boxoch a preto sme sa rozhodli ešte viac sa priblížiť zákazníkom, ktorí majú naše pivo radi a hlavne kvôli tomu, aby ľudia ktorí nemajú dosah na remeselné pivo mali možnosť spoznávať nové druhy piva .
  2. Predaj remeselného piva v reťazcoch môže trhu pomôcť. Minimálne tým, že ľudia začnú viac spoznávať rôzne druhy piva a začnú ich vyhľadávať. To môže pomôcť aj pivotékam, ktoré majú pestrejší vyber a ľudia im dokážu poradiť a pomôcť pri výbere. Trochu sa obávame, aby ľudia ktorí sú zvyknutí kupovať europivo všimli, ako sa o remeselné pivo doma postarať. Či už správne skladovanie a určite sledovanie minimálnej spotreby.

Prečítajte si aj

Ponúkne aj slovenský Lidl regionálne pivá po vzore Česka?

Snímky: pivovary, Flickr