Ako prilákať zákazníka do podniku? Možností je viacero. Existujú však osvedčené „hity“, ktoré garantujú to, že určitá časť zákazníkov do podniku príde. Napríklad počas Zeleného štvrtka sa v posledných rokoch osvedčilo zelené pivo.
Tradície treba dodržiavať
Tradícia hovorí, že na Zelený štvrtok by ste si mali dať niečo zelené, aby ste sa po celý rok tešili dobrému zdraviu. Aj keď sa pod zeleným pôvodne myslela nejaká zelenina, postupne sa do ponuky dostalo aj zelené pivo.
Najväčším producentom zeleného piva v Česku a na Slovensku je český pivovar Starobrno. Zafarbené pivo začali v Brne variť už pred devätnástimi rokmi. Tento rok navarili 4570 hektolitrov piva. Z tohto objemu príde na Slovensko zhruba 350 hektolitrov.
„Sme veľmi hrdí na dlhoročnú tradíciu Zeleného piva v našom pivovare. Záujem oň neklesá a sme radi, že môžeme prispieť k dobrej nálade, správnej sviatočnej atmosfére a spolupatričnosti ľudí,“ uviedla ešte v januári, kedy sa toto pivo varí, riaditeľka pivovaru Starobrno Klára Konupčíková.
Vlani pritom zelené pivo zaradili do svojej ponuky aj Pivovary CZ Group, ktoré zastrešujú značky Litovel, Holba a Zubr. V rámci programu Sládkov tip uviedli jedenásťstupňový ležiak Zelený Patrik. Ohlas zákazníkov ich prekvapil.
„Zelený Patrik bol v minulom roku jedným z našich najúspešnejších pív v rámci programu Sládkov tip, preto ho našim zákazníkom prinášame aj tento rok,“ hovorí Tomáš Konečný, obchodný riaditeľ skupiny Pivovary CZ.
Spestrenie ponuky
Zelené pivo však svojim zákazníkom neponúkajú len veľké pivovary. V minulých rokoch ste ho našli aj v ponuke pivovaru Wywar či košického Hostinca.
Zvedaví pivári riešia hlavne zložene takto sfarbeného piva. Najmä ohľadom toho, že zelená potravinárska farba sa obvykle nezaobíde bez tzv. „éčok“. Väčšie pivovary hovoria o tom, že recept je tajný.
Napríklad Starobrno konštatuje, že základom je bylinný výluh, ktorý sa pripravuje z niekoľkých druhov bylín priamo v pivovare. „Pri varení v laboratóriu musíme sledovať čas kontaktu bylín s vriacou vodou, pretože len tak dosiahneme požadovanú koncentráciu a kvalitu nápoja. Ďalšou dôležitou vecou je presné dávkovanie, pretože odvar je veľmi silný. Pravidelne ho potrebujeme litre. Jeho zloženie stále zostáva výrobným tajomstvom,“ prezradil Jiří Brňovják, vrchný sládok pivovaru Starobrno.
Pivovar CZ Group zase hovoria o tom, že ich zelené pivo je prírodné a jeho tajomstvo spočíva v unikátnej kombinácii siedmich vybraných bylín, ktorých presný pomer je stráženým tajomstvom litovelského pivovaru.
Bez chémie?
Časť pivovarníkov hovorí, že dosiahnuť priehľadnú lákavú zelenú farbu je takmer nemožné bez chémie. Ďalšia skupina hovorí, že sa to dá. Košický pivovar Hostinec vlani uviedol pivo Zeläň. Producent ho predstavil ako pivo bez farbív, „výťažkov” a chemikálií.
„IPA infúzovaná mletým zeleným čajom Matcha. Umami chuť spôsobuje vysoký obsah kofeínu, teínu a antioxidantov, vďaka čomu zlepšuje koncentráciu a mozgovú činnosť. Aj napriek dlhotrvajúcej čajovej horkosti vynikne šťavnatosť a sviežosť novozélandských chmeľov,“ predstavoval pivo vlani pivovar na sociálnej sieti.
A prečo pivovary zaraďujú do ponuky zelené pivo? Jednoducho vedia, že to funguje. Časť konzumentov zelené pivo vyhľadáva. Nehovoriac o tom, že v posledných rokoch klesá spotreba čapovaného piva. Čoraz viac konzumentov si pivo kupuje domov vo fľaši.
Aj zelené pivo ponúkané len na výčape tak prinúti konzumenta k tomu, aby svoj podnik navštívil. Pritom v tomto smere nemôžeme hovoriť o tom, že by dané pivo zaujalo chuťou. Vo veľkej miere ide o požiadavku: „hlavne nech je to zelené“.
Zelené pivo môžeme nazvať aj akousi chybou v systéme. V mnohých ohľadoch ide proti tomu, ako by mal trh vyzerať a čo mal ponúkať. Ale dá sa to ospravedlniť. Predáva a varí sa totiž to, čo chce zákazník a časť zákazníkov chce jednoducho zelené pivo…
Prečítajte si aj
Snímky: Pivovary CZ Group, Starobrno, Pivovar Hostinec