Majiteľ pivovaru Steiger: Predaj už nie je aktuálny. Chystáme expanziu

Ján Vyskočil - Steiger

Keď portál oPive.sk písal ešte v roku 2014 článok o pivovare Steiger, nazval ho „Najstarší pivovar s tajomnými Britmi v pozadí“. Nebola to náhoda. Ani v sektore sa nevedelo, kto je majiteľom pivovaru.

V posledných mesiacoch sa však veci pohli a k tomuto producentovi piva sa otvorene prihlásila skupina Greativity Group. Aj o vlastníctve pivovaru, jeho predaji a ďalších vyhliadkach sa portál oPive.sk porozprával s majiteľom skupiny aj pivovaru Janom Vyskočilom.

O pivovare Steiger sa roky vedú polemiky, kto ho vlastní. Kto teda stojí za pivovarom? 

Pivovar Steiger vlastní skupina Greativity Group. Ide o rodinnú investičnú firmu, ktorú ovládam ja. Pôsobíme v rôznych oboroch. Vlastníme firmy, ktoré pôsobia v strojárenstve, chemickom priemysle či službách.

Do minulého roka bol pivovar písaný na cyperskú schránku. Odkedy ste v pivovare? 

V pivovare sme od roku 2016. Aj spomínanú cyperskú schránku sme vlastnili my. V roku 2021 sme sa však rozhodli, že investíciu do pivovaru začleníme priamo pod Greativity Group, preto došlo k zmene, ktorá je viditeľná aj v obchodnom registri.

Prečo ste sa rozhodli v roku 2016 vstúpiť na slovenský pivovarnícky trh? 

Mali sme príležitosť a rozhodli sme sa ju využiť. V tom čase išlo skôr o špekulatívny vstup, ale postupne sa to zmenilo. Ja som daňový poradca a účtovník a základom aktivity našej skupiny bol poradenský biznis. Na pivovar sme sa pozerali biznis optikou. Videli sme v ňom príležitosť, pri ktorej vieme zúročiť naše skúsenosti.

Čiže v pivovare ste videli potenciál pre ďalší rast? 

Áno, videli sme nielen potenciál, ale baví nás aj výroba. Môj otec bol strojár a tak sme mali z čoho čerpať. Mali sme vždy malú strojárenskú spoločnosť. Kým pri poradenstve neprodukujete nič hmotné, pri strojárenstve, ale aj pivovarníctve vytvárate nejaký produkt a to je na tom to pekné a užitočné zároveň. V tom čase pritom aj v pivovarníctve dochádzalo k zaujímavým obchodom. Napríklad skupinu Lobkowicz predali čínskym investorom za miliardu českých korún.

Predaj padol

V posledných týždňoch a mesiacoch sa riešilo, že pivovar je na predaj. Platí to stále? 

Ešte v roku 2021 sme odštartovali proces, ktorého výsledkom mal byť predaj pivovaru. Ako poradcu sme mali spoločnosť Patria Finance zo skupiny ČSOB, čo je významný a rešpektovaný partner. Štandardným spôsobom sme oslovili záujemcov a investorov, ale aj vplyvom vojny na Ukrajine aj energetickej krízy sme dostali ponuky, ktoré pre nás neboli dostatočné atraktívne.

Prečo ste sa pivovar rozhodli predávať?  

Z nášho pohľadu sme zavŕšili investičný horizont. Pivovar bol pripravený na ďalší rast a mali sme pocit, že by ten rast mohol robiť niekto, kto je bližšie k tomuto segmentu. Napríklad nejaká skupina, ktorá vie využiť synergický efekt. Pre nás je totiž Steiger sólové aktívum nielen na Slovensku, ale aj v potravinárskom, resp. nápojovom segmente. Prišlo nám logické, že by do pivovaru mohol prísť investor z odboru, ale taký, ktorý by vedel využiť synergický efekt a využije kapacity dobudovaného pivovaru.

Čiže ste pivovar nemuseli pivovar predávať? 

Určite nie. Možno nám trochu uškodilo to, že sme pivovar ovládali z Cypru. Niekto mohol mať pocit, že je za pivovarom ruský kapitál a že ho musíme predávať. Ale tak tomu určite nebolo. Ponuky sme vyhodnotili, partnerom sme sa za ich ponuky poďakovali a dnes sa s pivovarom pozeráme na ďalšie roky dopredu. Ono keď človek vie, že niečo predáva, nedáva do rozvoja toľko energie, ako by mohol. To sa však zmenilo.

Už minulý rok sme pripravili českú distribučnú firmu. Máme nachystanú infraštruktúru, aby sme mohli expandovať na český trh. My veci radi riešime skôr evolučne, postupne, nie revolučne. Marketingom ani reklamou sa určite nevieme rovnať veľkým hráčom, ale máme stratégiu ako začať vyvážať minoritne pivo, ale predovšetkým radlery. V nich sme silní aj na Slovensku a myslím si, že máme čo ponúknuť aj v Česku.

O predaji pivovar vyšli viaceré články. Ozval sa vám niekto s novou ponukou? 

V tomto okamihu nerokujeme so žiadnym záujemcom. Občas niekto zavolá. Aj počas tendra sa objavili záujemcovia, ktorí sa do neho snažili zapojiť, hoci neboli prizvaní. Ale pre nás je dôležité to, že ak raz budeme z pivovaru odchádzať, aby sme z nového kupujúceho mali dobrý pocit. Nielen my, ale aj zamestnanci. Aby sme sa po rokoch mohli vrátiť do Vyhní a dať si tamojšie pivo, aby na nás krivo nepozerali. Za tie roky sme vo Vyhniach urobili kopec práce a nechceli sme, aby to vyšlo navnivoč.

Pivovar Steiger

Čiže ste chceli zabrániť scenáru, ktorý teraz riešia v Pardubiciach, chce Staropramen zatvoril tamojší pivovar. 

Tomu sme chceli zabrániť. V porovnaní s našimi konkurentmi sme malí. Aj napriek tomu, že sme tretí najväčší pivovar v krajine, rozdiel medzi druhým a tretím pivovarom je priepastný. Myslím si, že takéto firmy by na trhu mali existovať.

Expanzia do Česka

V akom stave je dnes pivovar? Zaujímajú ma hospodárske výsledky. Vlani tržby síce rástli, za najlepšími rokmi stále zaostávate. 

My sa na to pozeráme tak, že obrat, ktorý produkujeme, bol spojený s kladnou maržou. My nepodnikáme kvôli obratu, ale kvôli zisku. Pivovar bol za posledné roky v kladnej EBITDE (prevádzkový zisk pred odpismi, pozn. red.) Do firmy sme veľa investovali a s tým sú spojené aj vysoké odpisy. Pivovar určite poznačila pandémia, minulý rok sa však rozbehla plechovková linka, čo sa prejaví v budúcich rokoch. Pre rok 2023 však už očakávame, že vygenerujeme zisk a EBITDU na zaujímavých hodnotách.

Aký máte plánovaný výstav? 

Bude to približne ako vlani. Minulý rok sme navarili 149-tisíc hektolitrov piva.

Plány s pivovarom máte aké? 

Niečo som už naznačil. Máme pridelenú dotáciu v oblasti úspory energie. Inak sa nechystáme na veľkú investíciu. Chceme využiť to, čo pivovar dokáže. Budeme hľadať nové odbytištia a partnerov. Prebiehajú rokovania s lokálnymi partnermi, ktorý sa zaujímajú o import našich produktov. Jedným okom však pozeráme po ďalších produktoch, ktorými by sme vedeli rozšíriť ponuku najmä v oblasti nealka. V tomto vidíme veľký potenciál rastu.

Zároveň by sme naše kapacity ponúkli aj menším pivovarom. Máme aj plniace zariadenia, ktoré by vedeli využiť. Našou výhodou je to, že máme napríklad technológie na pasterizáciu, keď pivo dokáže vydržať dlhšie. Našou ambíciou je vytvoriť akýsi hub, kde by sa dali tieto technológie využiť.

Roky sa špekulovalo, že v Steigri má podiel skupina Pivovary CZ Group. Ste majetkovo prepojení? 

Majetkovo nie sme prepojení. Ale Pivovary CZ Group sú pre nás blízky a vážený obchodný partner. Sme pre nich jediný distribútor na Slovensku. Pokiaľ sme nemali vlastnú plechovkovú linku, tak sme u nich stáčali pivá.

Keď sa pozriete na pivnú scénu a tri posledné ťažké roky, ste optimista? 

Ja som stále optimista (smiech).  Určite to boli ťažké roky, ale tu musím vyzdvihnúť manažment pivovaru na čele s riaditeľom Vysloužilom. Aj vďaka ich vedeniu sme vyšli z tejto doby silnejší. Nemyslím si, že by sme mali razantne zvyšovať výrobu, ale máme konkurencieschopný produkt, ktorý má na trhu svoje miesto.

Neľutujete to, že ste v roku 2016 kúpili Steiger? 

Tak ako som optimista, tak nikdy nič neľutujem. Spoznali sme mnoho ľudí, veľa vecí sme sa naučili. Podnikanie musí byť aj trochu zábava a keď sa u toho usmievate, tak to ide o čosi ľahšie.

Greativity Group

Skupina Greativity Group vlastní okrem pivovaru Steiger aj výrobcu repelentov a hnojív NeraAgro, poradenská spoločnosť Aterra Holding aj strojársku spoločnosť Remet Technik. V ich portfóliu nájdete aj spoločnosti VPMI holding, GardeniX, Smart Construct Technologies, Absolook, Aterra IT či NO77.

Prečítajte si aj

Obchod desaťročia? Tretí najväčší slovenský pivovar je na predaj

Snímky: Steiger, archív J.V.