V spoločnosti môžeme v určitých obdobiach pozorovať javy či trendy, ktoré sú výrazne módnou záležitosťou. Inak povedané, stále je niečo „in“. Niekedy v rokoch 2014 až 2018 bolo u nás, ale aj v regióne módnou záležitosťou remeselné pivo. Bolo to niečo nové, „neokukané“, neprebádané. Zdá sa však, že očarenie z pív z malých pivovarov pomaly upadá.
Už to nie je ono
Príkladov toho, že veci sa menia je mnoho. Jeden z nich prichádza zo susednej Českej republiky. Tam ohlásil svoj koniec malý pivovar Chotoviny. Jeho majiteľa a sládok v jednej osobe pomenoval príčiny konca celkom jasne.
„Myslím si, že zlaté časy minipivovarov sú preč,“ uviedol pre portál iDnes.cz Petr Adámek. Pivovar fungoval od roku 2012 a jeho ročná kapacita sa pohybovala okolo úrovne 250 hektolitrov piva. Aj v slovenskom ponímaní tak išlo o malý remeselný pivovar.
Typická kapacita slovenského minipivovaru sa pohybuje na úrovni okolo 1000 hektolitrov piva ročne. Aj keď bol pivovar malý, mohol sa pýšiť viacerými oceneniami. Ani to však pivovaru nepomohlo, aby prežil rok 2024.
„Myslím si, že zlaté časy sú preč, zvlášť pri veľmi malých pivovaroch. Tí, ktorí sa blížia k 10-tisícom hektolitrov, tam je to ešte hrateľné. Ale akonáhle nemajú vlastnú krčmu, čo sú ale zase ďalšie náklady, myslím si, že je situácia hrozne ťažká,“ komentuje neúprosnú situáciu Adámek.
Bez podniku je to zlé
Ten od marca nastúpil ako sládok do benešovského pivovaru Ferdinand. Ide o menší priemyselný pivovar, ktorého kapacita sa pred pandémiou blížila k číslu 29-tiscí hektolitrov piva. Zmenu pôsobiska berie ako výzvu, nad návratom k „minipivovarom“ neuvažuje.
Situácia Adámka a pivovaru Chotoviny je v mnohých smeroch výpovedná aj v slovenskom kontexte. Slovenské malé pivovar trápia rovnaké problémy ako opisoval Adámek. Problémy majú hlavne producenti bez vlastného podniku.
Neraz sú totiž závislí „na vrtochoch“ prevádzkovateľov podnikov. Tí neraz rotujú na pípach pivá ako na kolotoči. Cieľom je prinášať stále niečo nové, aby prilákali zákazníkov. Pivovarníci nemajú garantované odbery a aj prieskum oPive.sk ukazuje, že pandémia a následná inflácia sa výraznou mierou podpísali pod zákaznícke zvyklosti.
Že boom malých pivovarov skončil dokazujú aj štatistiky. Počet nových pivovarov, ktoré vznikli počas uplynulých dvoch rokov by sme vedeli spočítať na prstoch jednej ruky. Možno ide o dočasný jav a možno a novú realitu.
Stáli pri zrode boomu. Najstarší remeselný pivovar v USA končí
Snímky: Pivovar Chotoviny