Miliardový biznis? Analýzy ukazujú na druh piva, ktorý čakajú zlaté časy

Nealkoholické pivo

Mladí nekupujú pivo a stránia sa alkoholu. To je možno veta, ktorú ste počuli od pivovarníkov či predajcov. Nie je to len domnienka, ale fakt. Pivovarnícky trh čelí novým výzvam a víťazom môže byť segment piva, ktorý bol doteraz prehľadaný – nealkoholické pivo.

Segment, ktorý rastie

Začnime faktami.  Trh s nealkoholickým pivom zažíva v posledných rokoch výrazný rozmach, ktorý odráža meniace sa spotrebiteľské preferencie a rastúci dôraz na zdravý životný štýl.

Podľa analýzy zverejnenej v Brewers Journal Canada dosiahla globálna hodnota tohto trhu v roku 2024 približne 20,94 miliardy dolárov (v prepočte asi 18,5 miliardy eur)  a očakáva sa, že do roku 2032 narastie na 37,07 miliardy dolárov pri priemernom ročnom raste 7,4 percenta.

Kľúčovým faktorom rastu je zvyšujúce sa povedomie o zdraví medzi spotrebiteľmi, ktorí hľadajú alternatívy k alkoholickým nápojom bez kompromisov v chuti.

Hnutia ako „sober curious“ (Triezva rozvážnosť) získavajú popularitu, najmä medzi mladšími generáciami, ktoré kladú dôraz na miernu konzumáciu alkoholu bez obmedzenia spoločenského života. Pokroky v pivovarníckych technológiách navyše umožnili výrobu nealkoholických pív, ktoré sa chuťou a plnosťou približujú „originálom“.

Európa vedie

V Spojených štátoch amerických dosiahol trh s nealkoholickým pivom v roku 2024 hodnotu viac ako päť miliárd dolárov a očakáva sa, že bude rásť tempom 9,1 percenta ročne.

Najväčším trhom s nealkoholickým pivo však zostáva a zdá sa, že aj zostane Európa. Je to dané osvetou, investíciami ale aj reguláciami. Tradične silné pivovarnícke krajiny ako Nemecko či Holandsko zaznamenávajú významné investície do produktových radov bez alkoholu.

Zaujímavo vyznievajú aj štatistiky. Medzi rokmi 2019 až 2024 vzrástol predaj nealkoholického piva o 163 percent. A tento trend má pokračovať aj naďalej. Obrazne môžeme hovoriť o tom, že nealkoholické pivo čakajú v ďalších rokoch „zlaté časy“.

Situácia na slovenskom trhu je dlhé roky daná. Najpredávanejšími značkami sú Birel a Zlatý Bažant 0,0%. Ponuku sa v tomto smere snažia rozšíriť aj remeselné pivovary. Lídrom v tomto smere je pivovar Nilio, ktorý na nealkoholických pivách založil svoj koncept.

Pre malé pivovary môže byť tento segment tým, ktorý ich môže v ďalších rokoch ťahať a pomôcť im vykompenzovať prípadné výpadky v predaji alkoholických verzií pív.

Prečítajte si aj

Plzeňský Prazdroj: Nealkoholické pivá tvoria už 16 percent nášho predaja

Snímka z Freepik.