Pivovarníci majú za sebou mimoriadne náročný rok 2024. Aký bol? Priniesol aj nejaké pozitíva? Aj na tieto otázky odpovedajú v našej novoročnej ankete zástupcovia slovenských pivovarov. Dnes sa za pivovarníckym rokom 2024 obzerá Martin Grygařík, podpredseda predstavenstva a obchodný riaditeľ spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Ako hodnotíte rok 2024? Čo ho najviac charakterizovalo?
Vo všeobecnosti vidíme, že celková spotreba piva na Slovensku klesá a zároveň dochádza k znižovaniu predaja piva v podnikoch a reštauráciách, oproti tomu rastie podiel balených pív.
Napriek týmto trendom sa nám predaje darí zvyšovať, vďaka čomu zostávame jednotkou na slovenskom trhu. Nemalú zásluhu na tom má letná sezóna, ktorá je pre prevádzkovateľov aj pivovary jedným z najdôležitejších období celého roka. Počet sezónnych prevádzok, kam Plzeňský Prazdroj Slovensko v roku 2024 dodával pivo, sa vyšplhal na 600, pričom ide oproti minulému roku o nárast takmer o pätinu.
A hoci práve prebieha ďalšie silné predajné obdobie pred Vianocami a Silvestrom (anketa vznikla na konci roka 2024, pozn. red.), môžeme už teraz konštatovať, že rok 2024 bude úspešný, a to v obidvoch kanáloch – v prevádzkach i v retaile. Vracia sa nám tak naša dlhodobá konzistentná stratégia – intenzívna podpora prevádzok, silné a široké portfólio, ako aj nápadité vystavenie v predajniach.
Dlhodobým trendom, ktorý sme videli aj tento rok, je záujem o nealkoholická pivá, ktoré už tvoria 16 percent z nášho celkového predaného objemu na Slovensku. Obľúbenosť Birellu, ktorému kraľuje jeho ochutená verzia Pomelo & Grep, stúpa už tretí rok po sebe.
Medzi zákazníkmi aj v tomto roku pozorujeme rastúci záujem o kvalitu služieb a prostredia, a to sa premieta aj do toho, ktoré podniky navštevujú a čo od nich očakávajú. Aj preto sme tak ako po minulé roky investovali do rozvoja slovenskej pivnej kultúry a do podpory prevádzok.
Ktoré veci sa vám v roku 2024 najviac podarili?
Máme radosť, že v roku 2024 začala v Pivovare Šariš najväčšia investícia za posledných 30 rokov – rekonštrukcia srdca pivovaru – varne za 4,6 milióna eur. Vďaka novej technológii sa navýši maximálna varná kapacita pivovaru a zefektívnia sa i procesy vo varni.
Ďalším významným úspechom je vybudovanie solárneho parku v Iliašovciach, ktorý vyrástol vďaka unikátnej spolupráci so spoločnosťou Enery. Pokryje takmer celú spotrebu Pivovaru Šariš. Vďaka tomu a vďaka solárnej elektrárni, ktorá už stojí priamo v areáli pivovaru, tak od nového roka prejde Pivovar Šariš plne na obnoviteľné zdroje elektriny.
Teší nás, že naše predaje od začiatku roka narastali. Mimoriadne dobre sa v roku 2024 darilo značke Pilsner Urquell v obidvoch kanáloch. Za úspech považujeme tiež uvedenie noviniek značky Birell – inovatívny rad Active, v ktorom sa prvýkrát na slovenskom trhu objavili varianty nealkoholických radlerov s obsahom kofeínu, ako aj ďalšie rozvíjanie ponuky nápojov so zníženým obsahom cukru.
Súčasne vidíme aj zaujímavé spotrebiteľské trendy, napríklad že Slováci vypijú viac horkého piva ako v minulosti. Potvrdzujú to aj tohtoročné predaje Radegastu, mimoriadne dobre sa v retaili darí tohtoročnej novinke na trhu Radegast Ráznej 10.
Sme hrdí aj na množstvo podujatí, na ktorých sme sa podieľali. Dohromady ich bolo viac ako 200 a šlo napríklad o festivaly Grape, Lovestream, či Folklórny festival Východná. Výnimočný bol tohtoročný koncert AC/DC v Bratislave, kam prišlo viac ako stotisíc ľudí.
V roku 2024 ohlásilo mnoho pivovarov koniec. Podniká sa vám v sektore ťažšie? Aké zmeny by ste privítali?
V posedných rokoch ovplyvňovalo nákupné správanie ľudí covid, energetická kríza, rast nákladov, a to spôsobilo aj viditeľné šetrenie spotrebiteľov. Zároveň však pozorujeme rastúci záujem o kvalitu služieb a prostredia – a to v prevádzkach aj v predajniach. S tým musia počítať ako majitelia podnikov, tak aj pivovary.
Preto každoročne investujeme do reštaurácií, ako aj do inovácií v retaile. Dlhodobo podporujeme podniky a reštaurácie, spolufinancujeme letné terasy, výčapy a ďalšie vybavenie, školíme výčapníkov, aby sme spolu s majiteľmi a prevádzkovateľmi dokázali našim spotrebiteľom ponúknuť skvelý pivný zážitok. Do podpory slovenskej gastronómie investujeme približne sedem miliónov eur ročne.
Súčasne sa snažíme pozitívne emócie z pubov preniesť aj na plochu predajní. Máme skúsenosť, že trh prechádza premiumizáciou nielen pokiaľ ide o kvalitu piva, ale zákazník vyžaduje aj kvalitnú predajňu a jej vzhľad. A tomu prispôsobujeme i prezentáciu našich pív v obchodoch.
S akými ambíciami a plánmi vstupujete do roku 2025?
V roku 2025 bude pre nás aj naďalej prioritou udržateľný prístup a tiež rozvoj slovenskej pivnej kultúry. Chceme ďalej rozvíjať projekty na pomoc slovenského sladovníckeho jačmeňa, aby sme pomohli pestovateľom adaptovať sa na klimatickú zmenu. Budeme hľadať ďalšie možnosti, ako priamo v Pivovare Šariš znižovať dopady nášho podnikania na životné prostredie.
Plánujeme pokračovať v podpore slovenskej gastronómie vrátane školenia personálu. Veríme, že vďaka rastúcej kvalite podnikov udelíme ešte viac ocenení Hviezda sládkov, a potvrdíme, že slovenské prevádzky a reštaurácie sú na výraznej rastovej trajektórii.
Tešíme sa na pivo zo slnka – uvarené už začiatkom roka v Pivovare Šariš vďaka solárnej energii z elektrárne v Iliašovciach i priamo z areálu pivovaru – a aj na prvú várku piva uvareného v zrekonštruovanej varni na jar 2025.
Prečítajte si aj
Pálffy Brauerei: Radi by sme videli lepšiu spoluprácu medzi pivovarmi
Snímka: Plzeňský Prazdroj Slovensko